Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Donum skrev 2012-03-20 15:29:35 följande:
    Mja, förutom då ordvalet "få". Javisst behövs en viss arbetslöshet. 
    Men det betyder ju att alla faktiskt inte kan få jobb eftersom det behövs arbetslöshet.
    Varför värjer du dig så mycket mot det ordet när även du medger att alla faktiskt inte kan få/ha/tilldelas/whatever jobb.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:49:01 följande:
    Nej, jag sa att jag inte anser att man är fattig när man har mer än vad som behövs för att klara sig. Jag har inte uttalat mig om hur det evt. borde se ut.  
    Jag har inte pratat om fattig, jag undrar vad du menar vad som täcker det grundläggande behovet.
     Därför ställer jag frågan igen: Är ett logemente det som motsvarar det som gör att "man klarar sig"?
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:45:43 följande:
    Nej, jag anser inte att det handlar om det. Jag har skrivit några gånger nu att psykisk ohälsa är en starkt bidragande orsak till att somliga människor inte "kan" leva drägligt på försörjningsstöd emedan andra kan det, och t o m kan spara samtidigt. 
    Visst är det så och därför är det så outsägligt sorgligt att psykvården ser ut som den gör.
    Det om något är att rycka undan mattan på sköra människor.
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:54:32 följande:
    Det kan det naturligtvis vara. 
    Tack! =)

Så om jag summerar:
    De som lever på bidrag ska leva i logementen och få en tallrik soppa, möjligen mediciner om det behövs.
    Då har de så de "klara sig" och vi slipper se miljoners miljoner gå till bidragsparasiter.
    Rätt uppfattat?
  • Regnig måndag
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:59:49 följande:
    jag trodde nog att vi hade ett bättre och starkare skyddsnät än vad vi har för de som föds sjuka...som jag...
    Vi hade det innan psykiatrireformen ja. Redan då protesterade expertisen på området och utvärderingar många år senare visade att de hade rätt. Det ledde framförallt inte till mer kvalitativ vård utan att folk dog eller hamnade på gatorna.
  • Regnig måndag
    Annette 732 skrev 2012-03-20 16:05:38 följande:
    jag har diagnoser med HÖG självmordsrisk blandannat.
    man föds sjuk och man föds in i fattigdom..trodde vi kommit längre i sverige faktiskt...
    Det jag tycker är så förbannat sorgligt är att man tittar historiskt så motsvarar samhället idag i mångt och mycket det vi hade runt 17-1800-talet när det kommer till förhållningssätt, fördomar och hur samhället behandlar de som saknar feta plånböcker.

På 1700-talet rådde en extremt hård kontroll på den fattiga befolkningen, var man fattig hade man kommunarrest och man tvingades tvångsarbeta (vägrade man blev det spinnhus alt fängelse). Jag vet att det finns en jämförande studie någonstans och slutsatsen är att kontrollen är hårdare idag än vad den var då.

Samhällsutveckling? Nja... Vi har blivit mer tekniskt avancerade, fått bättre vård och rätt till utbildning men som samhälle betraktat har vi gått bakåt med flera sekler.
  • Regnig måndag
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 16:18:39 följande:
    Du Donum: Vi är nog alla som inte tycker det är lönt att besvara dina k....e inlägg.

Kan du inte, för ditt eget bästa, förstå att att vara fattig i Sverige innebär för både den som är fattig i Sverige, för socialförsäkringen, för CSN, för hyresvärdar, för ICA, för all handel, för kreditgivare och alla som har med människor att göra att en person som är just fattig enligt svensk mall, inte har tillräckligt med pengar att betala hyra, handla mat, köpa kläder efter väder, åka buss istället för att gå, att vara utan telefon i stället för att bli beviljad ett billigt abonnemang, att gå i läckande skor, mm, osv.

Det innebär att inte behöva överväga självmord eller prostitution som enda möjliga utvägen.

Fattigdom i Afrika är en helt annan kategori. Den talar vi inte om i den här tråden.
    Vi talar om svensk fattigdom. Den finns -hur svårt det än kan vara att tvingas inse det. Den är vanlig, mycket vanligare än du vill erkänna.
    Fast om jag tolkat det rätt så är det begreppet fattigdom Donum ifrågasätter. Är de definition som gjorts av socialstyrelsen rätt?
    Jag tolkar det även så att så länge som man har "så man klarar sig" i betydelsen att få sina grundläggande behov tillgodosedda så anser Donum att man inte är fattig.
    Det är därför jag haft den långa diskussionen om vad "ha så man klarar sig innebär". 
    Så slutsatsen jag drar av det (om min tolkning stämmer) är att vi inte har fattiga och kommer inte att ha. Att vi kan skära ner oerhört mycket mer för bidragstagare eftersom det räcker med inkvartering i sovsalar och en tallrik näringsriktig soppa.

Det trista är att det är en majoritet i riksdag och regering som resonerar på samma sätt, se bara vilka protester det blev mot Rädda barnens rapport, de är inne på exakt samma spår, att fattigdom inte existerar. Så länge som makthavarna negligerar problematiken kommer även fotfolkets diskussioner präglas av det vi blir matade med: bidragsparasiter och lyxfattigdom.
  • Regnig måndag
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-20 16:28:38 följande:
    Om man jobbar, men inte får ut sin lön är den noll även om en inte är det på papperet.
    Man kan ha inkomst noll. Jag hade det ett tag som student alldeles påtvingat. Sökte bostadsbidrag men fick avslag för "man kan inte ha inkomst noll".
    Det löste sig tillslut efter många om och men, utredningar och fan och hans moster.  Jag är fortfarande tacksam över den hyresvärden jag hade då som lät mig bo kvar trots att jag inte kunde betala hyra på flera månader. Tror knappast att det hade funkat idag.
  • Regnig måndag
    Anonym (Finns ej fattiga) skrev 2012-03-20 21:56:30 följande:
    Helt otroligt tycker jag att han inte ens kunde låna eller panta ihop ca 15:- till en paket med havregryn, då hade han haft mat iaf 2 veckor fram.
    (Absolut inte en idealisk situation) men jag menar något kan man ju göra själv om man nu är så hungrig och desperat!!
    Jag anser att det inte är ett civiliserat samhälle där människor tvingas rota på soptippar och i papperskorgar för att få eller hitta mat. Anser du det verkligen?
  • Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-03-20 20:01:51 följande:
    Ja och det tycker jag är det minsta man kan förvänta sig av en vuxen människa som har jobbat ett par år. Det handlar ju om prioriteringar. Alldeles för många går och köper fin bil o nya möbler på avbetalning. Spara först till en buffert, spara sen till allt du vill ha och fortsätt sen spara till det du vill ha i framtiden.
    Fast då anser jag att du inte förstår hur människors vardag ser ut.
    Det är vanligt med unga familjer, att de har jobb som uskor eller kassörskor och den lönen är inte hög. Det är dessutom vanligt med ensamstående. Lägg därtill att en normalhyra är runt 6000.
    Säg att de får ut gissningsvis 15 000 efter hyra + normala räkningar som el, försäkring, a-kassa osv så finns inte så mycket att spela på.

Så att det "alltför ofta" handlar om överkonsumtion anser jag är en myt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?