Inlägg från: Anonym (vakna!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-18 08:02:28 följande:
    Finns på ett sätt viss fattigdom i Sverige, eftersom man jämför med andra och deras levnadsstandard
    inom landet. Och eftersom vår standard är så hög, hamnar även "fattigdomsgränsen" väldigt högt...
    Jag jobbat med barn i flera olika typer av områden, bl a "miljonprogam".
    Problemen finns dock inte bara där...
    De barn som inte hade ordentliga kläder och liknande har tyvärr alltför ofta föräldrar som rökte,
    hade slingat hår, nya mobiler, skinnjackor etc. I många av dessa fall önskar jag att soc pengar kunde
    bli mer riktade, att räkningar betalas osv, kläd/matkuponger, för att MÅNGA fler föräldrar än jag kunde ana inte kunde göra rätt prioriteringar. Men som kuratorn sa, den "personliga integriteten..." - MEN BARNEN DÅ!!!

Sen finns det människor som hamnat i knipa och verkligen kämpar, och det är dit jag vill
    att skattepengarna ska gå, men jag tror efter allt jag sett inte att man alltid bara kan mata med större bidrag.
    För när ett litet barn börjar gråta för att termobyxorna gått sönder är det inte kul... Skolan/förskolan är ju
    så himla trygg punkt där, med mat, material till alla... Jobbigt att veta att alla barn inte uppskattar helger och lov!
    Jag vill påstå att det är i stort sett omöjligt att slinga håret och röka upp barnens del av försörjningsstödet, och samtidigt ha barn som man får behålla hemma (=inte vanvårdar), även om du gärna vill påstå det. Det är inga enorma pengar man får budgetera till kläder och skor utan kring 500 kronor per månad bara för ett växande barn i skolåldern. Man behöver inte vara överintelligent för att förstå att om man oplanerat behöver köpa nya termobyxor kan det orsaka stora problem i familjens budget.

Kommer skolan sen med krav om att  skridskor och hjälm ska skickas med eller 50 kronor till inträde till en utflykt så kan det bli riktigt kris. Det stora problemet, som jag ser det, är att det sällan finns utrymme att spara till dyrare månader. Om man en månad bara behövt köpa kläder för 150 kronor så har man 350 kronor kvar. Men då blir kanske barnet sjuk och behöver penicillin, plus blir hemma ett antal dagar =högre kostnad för mat/hygien osv de dagarna). Visst får de kompensation i efterskott för ev. medicin som de då ska kunna spara till framtida klädinköp (eftersom man lånade från klädbudgeten) men då går kanske däcket på barnets cykel sönder och hjälmen har spruckit så fengarna behövs till det. Det blir tyvärr en ond cirkel om man inte hinner arbeta upp ett visst sparande. Det kan vara omöjligt att fynda på rea för man har ingea pengar att handla för just den månaden pga oförutsedda utgifter som man inte kan hindra.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-18 00:32:04 följande:
    Och var har du fått ifrån att jag inte bidrar? Jag fyller 20 år i år, jag ger min mamma allt jag får från socialen till räkningar och mat så snacka inte. Och har jag sagt att jag köper kläder hela tiden? Nej det har jag inte, för jag sa att detta händer högst var fjärde månad!
    Du är arbetslös och studerar inte. Din mamma får inte räkna med dig vid en ansökan om bostadsbidrag, ändå räknar man in att du bor där och den bostadsyta och hyra hon får söka bostadsbidrag för minskar för man räknar med att du betalar för ditt boende. Så bara det kan kosta din mamma någon 1000 lapp extra i månaden. Hur mycket betalar du för mat, hygienartiklar och del i gemensamma kostnader? Betalar du själv för ev. mobil och samtalstid?

Varför ska din mamma försörja dig när du är vuxen tycker du?
  • Anonym (vakna!)
    Vinterankan skrev 2012-03-18 09:57:34 följande:
    Vi lägger kanske 500 kr i månaden i snitt på kläder till mig, min sambo och vår dotter. Detta utan att snåla på något sätt utan det är helt enkelt den summan som det blir. Min sambo behöver kostymer i arbetet så när han måste köpa nya kostymer så blir det såklart dyrare men om man har försörjningsstöd så behöver man knappast kostymer. 
    Ursäkta att jag säger det men 2000 kronor per år för alla kläder och skor som ett barn behöver är nästan omöjligt att klara sig på. Din man kan säkert hitta begagnade kostymer för kanske 400 kronor, men några mängder kan det inte bli för hans 2000 kronor per år. Som vuxen kan man ha samma vinterjacka i många år. Kanske har man ett par bra vinterskor som också håller länge. Då klarar man sig billigt undan så klart. Men, när kläderna börjar vara utnötta och man behöver hitta något nytt kan det vara svårt att hitta en varm och bra vinterjacka som ska hålla några år utan man får köpa billigare, begagnat och då är det inte säkert att det håller så länge heller och karusellen är igång med att skor och jackor går sönder fortare än planerat osv.
  • Anonym (vakna!)
    Nanime skrev 2012-03-18 10:15:48 följande:
    Men du, h*n kan vara under 21, då "får" man oftast ingen lägenhet av soc. Kanske är det så att h*n inte kommer in på någon högskola på grund av betyg från gymnasiet, h*n kanske inte kommer in på en vuxenutbildning hos kommunen av samma anledning. Det är inte alltid så bara att skaffa ett jobb, man kan inte göra mer än att försöka. Även om man ska söka och ta vilket "skitjobb" som helst är det många som säker även de jobben. Har man inte någon inkomst så kan man inte få en lägenhet, om inte soc "ger" en till en men eftersom h*n bor hemma ska det inte funka att bo hemma. Jag fick egen lägenhet efter att jag berättade för min soc-handläggare att jag hela tiden bråkade med min mamma och att det påverkade mitt psyke negativt att bo hemma. Men sen hade jag även en depression. Jag fick inget jobb, men jag började till slut plugga(när jag väl fyllt 20) och då fick jag pengar från csn istället så jag ahde råd med en egen lägenhet och sånt.
    Även om man vill så är det inte säkert att allt händer på samma gång. Det kan ta tid att få ett jobb, eller att börja plugga så var inte så snabb att dämma människor när du inte vet alla omständigheter kring deras livsförhållanden.

Det är inte alltid så j*vla bara!!!!!
    Jag vet allt det där, men, det är inte mammans skyldighet att försörja den som fyllt 20 och som inte går grundutbildning. Mammans ekonomi påverkas starkt (om hon har behov av bostadsbidrag) av att man bor hemma som vuxen eftersom man då antas bidra med del i boendekostnaden osv oavsett om man gör det eller ej. Det är min poäng.
  • Anonym (vakna!)
    Vinterankan skrev 2012-03-18 10:09:50 följande:
    I det inlägget som jag citerar så står det att man får budgetera kring 500 kr i månaden för ett barn och det kan ju inte vara svårt att klara. 
    Inte svårt att klara? Vinterkläder, vinter skor, regnkläder, sommarjacka, skor, stövlar, byxor, tröjor, underkläder mm behövs. Det är ingen dans på rosor att hitta till fyndpriser om man inte har ett sparande så man kan köpa på rea osv. Det är svårare att leva billigt när man inga pengar har än när man har pengar och kan storhandla då det är extraerbjudanden osv. Har man ingen bil och långt till billigaste butiken tillkommer kanske buss för 50-100 kronor. Var ska man lägga den kostnaden? Är det en klädkostnad eller ska man dra in på maten?
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 10:25:09 följande:
    Nyss hemkommen från GeKås o sommaren o nästa vinter klara.

10 st T-shirtar (kort ärm) 20:-/st
    10st T-shirt (lång ärm) 10:-/st 
    14p Strumpor 7p 39:-
    10st Trosor 5p 49:-
    1  Klänning 99:- 
    3 Jeans 100:-/par
    2  jeans 29:-  (ett par blir shorts)
    4 Leggins 34:- st
    4 Tunikor 49:-/st
    1Termobyxa 100:-
    2 Skidhanskar 9:90st
    1 Jacka (termo) 149:- 
    1 Fodrat regnställ 69:-
    1 Fleecejacka 49:-/st
    2 Pyjamaser 29 o 39:-/st (inget nödvändigt plagg)
    3 Tjocka strumpor 10:-/st
    1 Underställ 69:-

Totalt (om jag inte räknat fel)
    1819:-
    Då har jag inte hela tiden valt det billigaste alternativet. Självklart behövs lite kompletteringar men om det ska gå 6000:- på ett barn per år så finns det mycket pengar kvar till impulsköp.    

Alla har inte GeKås nära. För mig skulle det innebära en resa för ca 2000 kronor samt övernattning någonstans för att jag ska kunna fynda där.

Det har missat mössa, långkalsonger/strumpbyxor, det behövs minst 2 par och sommarjacka, alla skor, baddräkt/bikini...
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 11:00:08 följande:
    I vilken kommun är normen så låg? Har du räknat med 900kr som man får för förbrukningsvaror/TV utöver de 3000 man får för livsmedel/nöje/kläder? Så sammanlagt blir det ca 4000kr som man får av soc, detta räckte gott och väl för min del. 

För övrigt ska inte försörjningsstöd täcka läkarbesök och medicin för detta betalar soc, jag gav dem bara kvittot och fick pengarna för både medicin och läkarbesök (detta gäller självklart receptbelagd medicin). Även tandläkarbesök betalade soc. 

När jag levde på soc så hade jag mer pengar över än vad jag har nu som student. 
    Så här ser riksnormen ut:
    www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/riksnormen
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 11:12:45 följande:
    Men det är väl exakt vad jag skrev. 2920 kr + 920kr = 3840kr. Så det är ingen kommun som ger så lite som du skrev.
    Jag? Tror du får läsa om det jag har skrivit. Du skrev att man får 4000, det är en skillnad på 140 kr/månad. Kanske inget för dig men för den som lever knapert kan det vara en kännbar summa. På ett år blir det 1920 kronor. En förmögenhet för den som inget har!
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-18 11:29:12 följande:
    Jag talar ju om för dig att det inte är så! Där jag bor är det bara subventionerat för barn och socialen godkänner inte det för vuxna bara för att du tror det.
    Enligt SOcialstyrelsens riktlinjer: 

Särskilda skäl att beräkna kostnader till en högre nivå

Socialnämnden bör beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en högre nivå bl.a.
    – om den enskilde av medicinska skäl har behov av dyrare kost,
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 11:34:04 följande:
    och du skrev att man får 3600 vilket skiljer 240kr, vilket blir 2880 kr på ett år ;)
    Citera gärna där jag har skrivit det!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?