Inlägg från: Anonym (vakna!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-18 00:18:11 följande:
    Källa på det

Ekonomiskt bistånd bör även omfatta skäliga kostnader för bl.a.

hjälpmedel och förbrukningsmaterial som förskrivits av behörig hälso- och
    sjukvårdspersonal, läkemedel som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. och som förskrivits av behörig hälso- och sjukvårdspersonal, resor som är nödvändiga för att vården skall kunna genomföras, eller resor som är nödvändiga för att hämta ut förskrivna läkemedel, hjälpmedel och förbrukningsmaterial.
  • Anonym (vakna!)
    Loket skrev 2012-03-18 00:21:23 följande:
    Så är inte alltid fallet såvitt jag vet, för övrigt så finns det ganska många mediciner som behövs för att behandla sjukdomar som ej är receptbelagda eller täcks av högkostnadsskyddet dessa skall alltså den sjuke själv betala fullt pris för vilket kan bli mycket kostsamt och omöjligt om man lever på socialbidrag.
    Om man själv väljer alternativa mediciner osv så ingår de naturligtvis ej. De som föreskrivits av läkare får man ersättning för.
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:15:49 följande:
    ägg 1,50 styck          (2/dag)                          270:- 
    pasta 8:-kg 22,5kg (250g/dag)                  180:-
    havregryn 15:-kg 11,25 kg (250g/dag)        169:-
    vitkål 5:- kilot 22,5kg  (225g/dag)               112,5
    olja majs 10:-/L 3L   (1dl/dag)                      30:-
    äpplen 15:-/kg  (75g/dag)                          101:-
                                                                -------------------------
                                                                                 862:-/ 3 månader=288 :-/per månad

Det här är förståss mycket mer än vad som krävs för att överleva

Vilken utopi lever du i?

Där jag bor kostar ägg minst 2 kr/styck. Ska de ha omega 3 för näringen så får du räkna med minst 3 kr/styck.
    Pasta kostar som minst 12 kr/kgílo och vitkålen kostade idag 15.90 per kilo.
    Majsoljan vet jag att Willys är billigast på och de tar 15.90 per liter.
    Har jag tur kostar äpplen 15 kr/kilo men vädigt ofta är priset 19.90.

Det saknas mängder av nödvändiga näringsämnen. Protein är den viktigaste och den har du missat totalt för den lilla mängd som finns i 2 ägg per dag kommer man inte långt med. Och vill man inte få brister så behöver man även andra grönsaker än vitkål. Någon långtidsdiet är ditt förslag verkligen inte.
  • Anonym (vakna!)
    Loket skrev 2012-03-18 00:33:53 följande:
    Jag syftar ej på alternativmedicin utan sådan som köpts på apoteket och som är kliniskt testad och accepterad som behandling mot sjukdomar exempelvis så är vissa mediciner mot epilepsi som tidigare var inkluderad i högkostnadsskyddet inte längre med där, tex Fenantoin.
    Enligt Neurol på Karolinska är Fenantion Recip 100 mg och Lehydan 100 mg utbytbara så varför inte byta?
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:41:22 följande:
    någon särskild brist du har i åtanke?
    B12 Omega3
    magnesium
    järn
  • Anonym (vakna!)
    Loket skrev 2012-03-18 00:49:18 följande:
    de får väl flytta ut i skogen och bo i en grotta som vissa anser att socialbidragstagare skall göra

Seriöst så är det ett problem även för lönearbetare med låg lön så då blir givetvis den retoriska motfrågan hur skall folk som lever på existensminimum och som ej får socialbidrag (det finns många i den situationen) har råd med nödvändiga mediciner när de ej får den betald av socialen?
  • Anonym (vakna!)
    Annette 732 skrev 2012-03-18 00:59:35 följande:
    vad jag vet ska du ha 2 gram protein/kg kroppsvikt som absolut minimum!
    jag väger 60g och alltså behöver jag 120g protein /dag som minimum.
    tror det va på kostdoktorn.se eller kolhydrater.ifokus.
    som jag lärde mig det...
    Hahaha
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:29:42 följande:
    jag behövde googla lite men det var inte svårt att hitta 0,75-0,9g per kilo kroppsvikt är rdi (förmodligen mer än vad som behövs för att överleva men i brist på tillförlitliga siffror använder vi dessa)

en person på 65kg behöver ca 55g protein/dag

lever 100g                            17,5g protein (eller 14g om du ist äter 2 ägg)
    havregryn 250g                  33.5g
    majsolja                               1g
    vete 250g                             30g protein
    Vitkål 225g                              3,5g  
                              ----------------------------
                                                    = 85,5g protein per dag 

Varför har du inte räknat på det här själv innan du försöker sätta dit mig?? 
    Var ska du köpa vetet och vad ska du göra med det så det blir ätbart?
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:53:41 följande:
    du kan köpa malet vete (jag skrev inte vetemjöl, för det finns förm andra sorter med bättre näringsvärde per krona)

Är ni verkligen såhär hjälplösa??
    Isf förstår jag varför några av er är eller har varit bidragsberoende 
    Vad ska du göra med mjölet? Äta som det är och svälja med vatten?
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (fattig?) skrev 2012-03-18 09:27:43 följande:
    Jag och min sambo jobbar båda heltid och har barn inom barnomsorgen. Det finns mat på bordet och alla utgifter är betalda. Däremot har vi inte råd att åka utomlands på semester, eller till fjällen och åka skidor, är vi också fattiga?
    Stämmer detta på er: "I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion."
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?