Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Kimona skrev 2012-03-17 22:42:43 följande:
    skrev fel, jag har arbetat åt Röda Korset. Arbetar nu åt Rädda Barnen
    dom är lätta att blanda ihop!

Ibland glömmer jag också vilken välgörenhetsorganisation jag arbetar hos.... 
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:53:11 följande:
    Vilka gör det? Kan du länka till någon i Sverige som lever som du beskriver?

Här har du en länk till en kille som sovit ute i - 43, som du påstod inte skulle vara ett problem för vem som helst att göra med en sovsäck och ett tält: mikaelstrandberg.blogspot.se/2011/06/sova-i-t...
    tänker du att svenskarna inte klarar sådant som andra människor klarar av?

Och varför tror du att något man kan göra för skojs skull, plötsligt blir omöjligt när det handlar om att överleva?? 
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-17 22:56:23 följande:
    Helt seriöst är det inte dags att diskutera seriöst och inse att när man pratar om fattigdom i dessa sammanhang (alltså absolut och relativ fattigdom) vilket är fallet i denna tråd så syftar man på levnadsstandarden  I ETT SPECIFIKT LAND OCH JÄMFÖR DÅ MED FOLK SOM HAR JOBB OCH SOM BOR I DETTA LANDET inte med folk som lever på mindre än en dollar om dagen i u-lländer.
    diskussioner kommer ur att vissa bidragstagare hävdar att de med socialbidragets hjälp kämpar för sin överlevnad.
    Jag har vid flera tillfällen påpekat att de måste syfta på "en skälig levnadsstandard" och inte "övelevnad", men de framhärdar att det är just överlevnadskamp det handlar om 
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 22:53:04 följande:
    Socialbidraget måste regleras i takt med att matpriser höjs exempelvis
    men matpriserna höjs väl inte?
    Sist jag kollade hade matpriserna stadigt sjunkit sedan 80-talet 
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:00:08 följande:
    ojdå säg det til mtt knä som redan bara denna veckan kostat 300kr läkarbesök,200kr medicin,200kr förband
    är ditt knä undantaget från högkostnadsskyddet?

Och även om så är fallet, ditt knä kommer knappast hindra dig från att överleva 
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-17 23:00:39 följande:
    Som sagt varför inte föregå med gott exempel istället för att mala på och dra upp helt orealistiska exempel som ej fungerar i detta landet. Försök leva i en grotta / tält / under en gran en hel vinter barfota i - 10 - 40 grader som du påstår är helt möjligt och genomförbart.

Sedan ditt påstående att kunna leva på 100-300 kr i månaden som redan bevisats i denna tråd otaliga gånger så är det omöjligt så varför dra upp helt irrelevant och orealistiska exempel?
    Jag föregår med gott exempel och beter mig inte som ett bortskämt barn.
    Istället uppskattar jag alla förmåner jag har turen att få ta del av och låtsas inte att jag "kämpar för min överlevnad" som en annan "robinson-tävlande"

jag hävdade att man kan överleva på ungefär 500:- per månad (förmodligen mindre), det håller jag fast vid 

• Selfish Geene
    Krake skrev 2012-03-17 23:06:53 följande:
    Det beror väl på vad man menar med överlevnad. Att klara livhanken dag till dag är en sak. Det är många fattiga, även internationellt, som inte har den akuta problematiken. Men att leva fattigt skadar hälsan på många olika sätt och kan leda till kortare livslängd, även om dödsorsaken inte är svält eller kyla.
    om man menar "klara livhanken" använder man ordet i dess rätta betydelse, om inte är det oftast en grav överdrift

• Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-17 23:06:59 följande:
    De som lever på försörjningsstöd skall enligt lagens norm klara sig vilket de rent teoretiskt också gör men på längre sikt så blir det väldigt svårt vilket beror på att saker successivt går sönder och då ersättningen är beräknad till att täcka just de basala behoven (dvs grundläggande) så är en enda kostnad på x antal hundra kr i många fall ej möjlig att ta hand om.

Det i sin tur kan leda till att personen hamnar hos kronofogden, ej kan byta ut trasiga saker och som redan nämnts ej låta barnen delta i aktiviteter som kostar pengar osv.

Sedan är det relevanta här att diskutera levnadsstandarden enligt svenska normer inte enligt den som råder i afrika eller andra u-länder.
    Våra "basala behov" ligger miltals från vad som i Sverige betraktas som en "skälig levnadsstandard", vi behöver mat, skydd mot väder och vind och eventuellt sjukvård, thats it! 
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 23:12:22 följande:
    De höjdes ju ganska rejält för ett par år sedan. Stod ju överallt om mejerivaror bland annat
    även om enstaka produkter stiger i pris så är matpriserna överlag på tillbakagående och har varit så under lång tid
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?