Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Man måste kunna skilja på "fattigdom" och "relativ fattigdom", det är svårt för vissa..

• Selfish Geene
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 16:13:40 följande:
    Å andra sidan så har socialens existensminimum inte ökat på väldigt många år och är inte realistisk. Konsumentverkets beräkningar är mer överensstämmande med verkligheten.
    jag trodde att existensminimum ska motsvara en minimilön!?

Säger du att det lägst betalda heltidsarbetet genererar högre inkomst än socialens existensminimum?
  • Selfish Geene
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 16:19:30 följande:
    Socialens existensminimum är lägre
    Vet du vad summan är? (existensminimum)
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 16:23:15 följande:
    Existensminimum är det som anses vara nödvändigt för att familjen skall överleva.
    Jag har rätt till knappt 3500 kronor.
    det beror väl på att du inte har 0:- som utgångsläge!?

Och du menar väl inte att det är en fråga om familjens överlevnad?? Visst handlar väl underhållsstöd om rätten till en skälig levnadsstandard?! (överlevnad är ju som bekant något helt annat)
  • Selfish Geene
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 16:25:15 följande:
    Galet att det inte ändrats. Det var vad människor fick för typ 20 år sen och sedan dess har kostnaderna/utgifterna/inflationen gått upp.
    Men du vet ju inte hur mycket pengar Kimona får in utöver bidraget! 
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:32:00 följande:
    fö anser jag att "barnfattigdom" är ett korkat och missvisande ord. 
    att använda om barn till fattiga föräldrar i Sverige alltså
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 16:31:32 följande:
    Jag bodde hemma hos mamma och fick försörjningsstöd eftersom mamma ansåg att jag skulle betala efter att jag tagit studenten.

Soc räknade på 800 kr för att betala min del av hyra, el, vatten odyl, men mamma krävde mer pengar och soc vägrade betala ut mer, så den där femhundringen till kläder fick gå till mamma och hundralapparna till aktiviteter/hobby fick också gå till mamma, eftersom jag åt hemma också.

Det jag hade kvar räckte till hygienartiklar och ett busskort och eftersom det inte alltid fanns mat hemma fick jag ibland införskaffa det också.

Jag hade alltså ingen möjlighet att köpa nya kläder. Gick i läckande skor på vintern och fick ta min lillasysters gamla vinterjacka (som var för liten) för att inte frysa.
    Tycker du att soc borde ha skickat med lite "utpressningspengar" också??

Jag tycker att du resonerar lite avigt
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 16:37:48 följande:
    Klart jag hade 0:- som utgångsläge.
    Och jo, existensminimum handlar om överlevnad plus att inte förhindra dig från att kunna söka jobb och det är det som ingår i själig levnadsnivå.

Jag fick inte ens ersättning för mina p-piller som då kostade ca 8:- om dagen...... För det ingick inte i själig levnadsnivå.
    Jag konfronterade dom om detta, eftersom det skulle bli betydligt dyrare för dom om jag blev gravid. Då fick jag svaret "Ja, det vore dumt om du skaffade barn i den här sitsen".

De fattade inte ens poängen...
    tror du verkligen att du behöver 3500:- för att överleva??
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 16:39:11 följande:
    inga!
    Jag fick aktivitetsstöd på 2700 kronor och resterande tusenlapp av soc, eftersom det var vad jag hade rätt till.
    trots att du hade en hyra på 3500 (du pratar om hyran du behövde betala efter du flyttat ut från föräldrahemmet va?)
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?