• Argo

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-03 16:05:38 följande:
    Du, jag ser mig inte heller som fattig, men jag är det!
    Den definition som RB lägger i uttrycket fattig, gällande i Sverige och gällande svenska förhållanden, är den definition som gäller. Inte vad du eller någon annan tycker.
    Om du inte kan förlika dig med att fattig betyder att leva på eller existensminimum, är det en helt annan fråga, lämplig att ta upp i en annan tråd.
    TS tar upp och konstaterar att det tydligen är väldigt många som inte accepterar att finns väldigt många som lever under eller precis på Riksnormen.

Hur man handskas med sin ekonomi utifrån hur stora tillgångar och inkomster man har, är inget som hör hit. Jag vet högavlönade som inte får ekonomin att gå ihop, för att de slösar, inte tänker, är mindre ekonomiskt sinnade, statusfixerade och väldigt lata.
    De anpassar absolut inte sitt leverne efter sina inkomster.

För att säga det kort: En del individer har ett nätverk, är ekonomiska, har tillräckligt med kunskap och intresse av att ordna sitt leverne så att inkomsterna räcker - även om de är ytterst små.
    Ska dessa individer då inte ha rätt till försörjningsstöd för att du och andra inte vill se dem som fattiga. *Om man resonerar som du är vi snart tillbaks i ett land så som det såg ut för hundra år sedan i Sverige. Med tiggare, fattigdom med svält och armod, smittsamma allvarliga sjukdomar, tiggeri och fattighus.
    Säg inte att du vill ha det så!
    Nä, det är inte "den definition som gäller i Sverige", som om det vore en allsmäktig sanning.

Det är den definition RB har valt. Godtyckligt.

Problemet med den är att den framställer Gustav 14 (han som inte hade råd med hip-hop-jeans) som fattig på samma sätt som Muhammed 12 (som inte får frukost innan skolan) och Arto 48 (som onykter köar utanför Frälsis för en morgonmacka efter en natt under Västerbron).

Eftersom Gustav 14 är den som visas upp utåt blir blir det en backlash när folk inser att Gustavs avsaknad av hip-hop-jeans är ett lyxproblem och då avfärdas även Muhammed och Arto "på köpet".
  • Argo
    MickeN1973 skrev 2012-04-06 15:15:47 följande:
    Man anser att det får skylla sig själva..
    Man tror att de bara kan kontakta de sociala myndigheterna och sedan är problemet löst 
    Vilket inte är särskilt underligt eftersom det är exakt den bild som myndigheterna spridit under decennier som ett försvar för höga skatter:

"Men vi har ju ett socialt skyddsnät därefter!"
  • Argo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-06 21:26:01 följande:
    DU tycker det är godtyckligt att dra gränsen där socialstyrelsen, myndigheter, RB och samhället i övrigt drar den. Av förklarliga anledningar har man dragit gränsen just här - och om det är så svårt att acceptera, har du kanske lätttare att förlika dig med tiggare och uteliggare i alla städer och samhällen?

För att kunna jämföra Gustav, Mohammed och Artos ekonomiska situation och det den leder till, måste du också sätta dig in i vars och ens problematik.
    Sedan tycker jag det är rysligt diskriminerande och fördomsfullt att framställa Gustav som en som har lyxproblem, Mohammed som en som svälter och Arto som en som super. Du borde ha tänkt dig för innan du skrev så korkat.

Men för att inte röra till det hela så kan vi köra på dina namnval:
    Låt oss säga att alla tre har samma kostnader för boende, el, värme, a-kassa, resor med allmänna kommunikationer, hemförsäkring och alla de utgifter som ryms inom posten gemensamma hushållsutgifter. Det är bla dagstidning, telefon, Tv, toapapper och andra förbrukningsartiklar.

Gustavs föräldrar satsar på ekologiskt närodlat och ekologiska baskläder, Mohammeds mormor som är kvar i hemlandet är sjuk och skulle dö utan medicinering och sonen, Mohammeds pappa, skickar varje månad pengar till henne och till kvarvarande syskon.
    Arto känner inte när han är hungrig - bara när han är törstig. Och det är han så gott som jämt. Sjuk, alltså.

Alla tre har exakt samma summa att leva på sedan alla fasta utgifter har betalats. Alla tre har genom tidigare erfarenhet och liv, sina bördor att bära.
    Alla tre är lika fattiga, men har olika möjligheter att handskas med sin fattigdom.
    Du är rolig du.

Skrattande

r det värt energin? Hmmm ...*

OK.

Läs RB.s rapport om vilka som inkluderas i vilka kategorier och återkom sedan om du har några frågor kring exemeplvis namnvalen.

Det var för övrigt inte jag som tog fram Gustav som exempel. Det var kvällspressen (jag har länkat innan) och hans mamma satsade inte på några ekologiska grönsaker.
  • Argo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-09 02:24:38 följande:
    Vilka skvallerblaskor du läser är inte intressant. En tidning gör allt för att få sälja. Har själv jobbat som reporter, så jag vet.
    Att du däremot suger åt dig det du läser utan att kritiskt fråga dig vad problemet egentligen är, är skrämmande. Och tyvärr alldeles för vanligt. Det där med hiphop-jeansen är för mig en ickefråga. Utanför frågan om vad som finns kvar när allt det nödvändiga betalats.
    Det finns många som genom ekonomiskt sinnelag, prismedvetenhet och planering kan fixa att spara ihop till en utlandssemester - fast de lever på eller under Riksnormen.
    Ju fler man är i familjen -desto lättare är det.
    Barn kan ärva varandra i fråga om kläder, leksaker och fritidsprylar. Att spara pengar genom hushållsplanering är i praktiken mycket lättare när man är många som äter än om man är ensam.
    Det finns helt enkelt mycket större möjligheter att nalla kostnaderna i kanten effektivt när det finns många att nalla av.
    Där jag bor är prisläget bland de lägsta i landet, på grund av konkurrensen bland annat. Gäller nog inte bara matbutikerna utan alla andra varor också.

Begriper du inte hur diskriminerande dina namnval är? Du förutsätter med dem och din beskrivning att olika kulturer är funtade på olika sätt.
    Mina exempel - som var exempel på ett par av miljoner tänkbara bakomliggande orsaker till de olika individernas fattigdom - var just bara tänkbara orsaker. Och de valde jag utifrån dina diskriminerande namnval med dina vidföljande förutfattade antaganden om hur de olika individerna lever. På grund av sina kulturer och sitt ursprung.
    Så trångsynt får man inte vara när man diskuterar fattigdom. Eller något annat heller för den delen.
    Om nu Gustavs mamma inte satsade på ekologiskt och närproducerat var det något annat som gjorde familjeekonomin ansträngd. Föräldrarna  kanske rökte? Snusade? Gick på systemet? Åt ute jämt och ständigt? Tog taxi då och då? Köpte fikabröd och godis varje dag?
    Listan kan göras hur lång som helst på vad som kostar mycket i ett kortare eller längre perspektiv och som inte ingår i Riksnormen.

Har du någon som helst egen erfarenhet av att för en eller ett par socialtjänstemän redovisa alla  inkomster, utgifter och livsföring tre månader bakåt för att du inte fått ihop ekonomin?
    Har du aldrig rannsakat dig själv och din livsföring, kommer du att tvingas göra det vid ett sådant tillfälle.
    FL är fascinernade för här möter man verkligen alla sorter.

Din icke-fråga kring Gustavs (14 år) avsaknad av hip-hop-jeans var en stor fråga för media när de spred budskapet om vem som är fattig och varför. Jag har förklarat varför de bilden är dålig.

Namnvalen säger ingenting om hur jag förutsätter att olika kulturer fungerar. Däremot stämmer särskilt namnet Muhammed väl in på resultaten från RB:s egen rapport då de kommit fram till att i storleksordningen två av tre fattiga barn (enligt deras defintion) har utländsk bakgrund.

Är det någon du vill beskylla för att vara diskriminerande så är det alltså RB:s egen utredare som kommit fram till detta resultat.
  • Argo
    Anonym skrev 2012-04-09 13:39:45 följande:
    Du är inget annat än tragikomiskt. Det är alltså RB vi ska skylla på när media skriver om märkesjeans. De flesta normalbegåvade inser att man inte kan dra den slutsatsen men att du gör det känns rätt naturligt efter vad du har presterat i forumet.
    Och vem är du av alla "anonym"? Vad har du skrivit tidigare?

Om du nu ska skriva spydigt om "nomalbegåvning" så kanske det är läge att du låter oss bedöma dig på mer än detta inlägg?
  • Argo
    Anonym skrev 2012-04-09 15:01:06 följande:
    Det var en korrekt analys och ingen spydighet men jag förstår om det svider i stoltheten. Min bedömning av dej har inget med din önskan att analysera begåvningen bakom alla de som skrivit anonyma inlägg. Enda anledningen är att du inte kan ta till dej kritik utan vill ha upprättelse och skriva dina vanliga oförskämdheter.
    Kom med någon konstruktiv kritik då. Det inlägget jag svarde på nyss innehöll ingenting annat än personliga påhopp. Inte ett ord om ämnet.

Två enkla frågor till dig ur inlägget du citerade:

- Gustav 14, kallad fattig av RB och TS. När han kallas fattig när det enda som brister, så gott almänheten kan se, är att han inte har råd med hip-hop-jeans av ett visst märke - gynnar, eller missgynnar, det då muhammed 12 som inte får frukost hemma innan han går til skolan?

- RB kommer fram till att 2/3 av de som de kallar "fattiga barn" är av utländsk härkomst. Är det farligt att peka ut detta faktum? Är det diskriminerande?
  • Argo
    Anonym skrev 2012-04-09 15:26:53 följande:
    Lär dej skilja på sak och person! Jag gjorde en korrekt analys av ditt inlägg, du tar det som påhopp men det är en brist hos dej och inte hos mej.  Du gör påhopp däremot som falskeligen anklagar mej för saker som du fått till i ditt eget huvud.

Ditt resonemang är att det är RB´s fel när media skriver om jeans. De flesta förvånas av din vägran att förstå hur absurt resonemanget är.

Åter tar du till det du läst från aftonbladet och bortser helt från allt annat än det faktum att aftonbladet har skrivit om JEANS. Din slutsats är att det inte finns mer bakom, att allt handlar om JEANS och att RB gör fel. 

Skön omskrivning av dej själv som allmänheten.
    Vill du använda personangrepp så ta dem i PM så slipper vi det i tråden. Min signatur har du.

Ditt on-topic handlar om RB och media. Det för oss tillbaka till mina två frågor till dig:

- Gustav 14, kallad fattig av RB och TS. När han kallas fattig när det enda som brister, så gott allmänheten kan se, är att han inte har råd med hip-hop-jeans av ett visst märke - gynnar, eller missgynnar, det då muhammed 12 som inte får frukost hemma innan han går til skolan?

- RB kommer fram till att 2/3 av de som de kallar "fattiga barn" är av utländsk härkomst. Är det farligt att peka ut detta faktum? Är det diskriminerande?

Vi kan lägga till: är RB:s bedömning av "fattig" rimlig när det får sådana konsekvenser som vi ser i fallet Gustav?

Jag kan skriva det i klartext en gång: jag har inte påstått att det är RB:s fel att media väljer att skriva om avsaknad av jeans. Jag har påpekat att Gustav faller inom ramen för vad RB kallas fattig och att det enda han gett uttryck för som fattigdom är avsaknaden av märkesjeans. 
  • Argo
    konkelbär skrev 2012-04-09 16:20:55 följande:
    Definitionen av fattig är relativ, men i Sverige brukar man mena "lever på existensminimum" när man talar om fattig. Och existensminimum är samma summa som man får i försörjningsstöd av kommunen (socialbidrag).
    Det är ju som Dr Mupp säger: när "fattig" kommer att inkludera familjer som kan göra allt annat (sånär som på utlandsresor) så riskerar ju ordet "fattig" att inte betyda någonting längre. Till skada för de som är fattigare än vad Dr Mupps familj var.
  • Argo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-09 20:28:44 följande:
    Gustav var en stor sak för dig och en del andra, eftersom ni lydigt nappade på medias rubriker i syfte att sälja sina tidningar!

Att barn till utrikes födda, en eller båda föräldrarna, lever å existensminimum eller under den nivån, beror på att nysvenskar inte släpps in på arbetsmarknaden på samma sätt som "gamla svenskar".
    Det borde du veta. De blir därför överrepresenterade i statistiken. Ensamstående mammor med barn är också överrepresenterade enligt samma statistik.

Att bygga på och befästa snedvridningen av inkomstfördelningen är inte till gagn för någon. Att konstatera att folk är fattiga av olika orsaker ger en mycket bättre bild av verkligheten och vad som kan göras för att stävja problemen.

Tänk på hur du uttrycker dig när det gäller folks etnicitet, tro och annan social och  kulturell tillhörighet!
    Gustav är en stor sak för dig och RB. ni anser att Gustav är fattig, men är han egentligen det? I tråden finns ett antal som uttryckt motsatsen. Inte undra på då att folk ifrågasätter begreppet fattig som det presenteras ev er.

Exakt varför utlänningar är överrepresenteraed i statistiken har ju inte att göra med det faktum ATT de är de är det. Du var den som sa att det var fördomfullt(?) att använda Muhammed som exempel när det i själva verket snarare är ett typfall. Så vad är det med det? Får vi inte tala om det faktum att Muhammeds föräldrar är fattiga?
  • Argo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-09 21:52:58 följande:
    Hör nu här: Det är inte jag som definierar fattig enligt Riksnormen.
    Det är socialstyrelsen och samhället i stort.
    Det är vår lagstiftning, eller om du hellre vill höra det kallas sociallagstiftningen med socialtjänstlagen, som ska tillämpas för utbetalning av försörjningsstöd till den som inte annars når skälig levnadsstandard.

Att använda dina uttryck och namnval är det som är diskriminerande.
    Tror inte att du vill bli kallad "svennejävel" och utpekad Johan när du befinner dig som boende i Irak.

Nysvensk, av utländsk härkomst, eller något annat inte så nedsolkat och laddat uttryck passar bättre i en städad konversation. Pojken från Irak är också bättre än det namn du använt.

Så du ser inte orsak och verkan när det gäller att vissa utestängs från möjligheten till egen försörjning?

Faktum är att den som inte får ett jobb på grund av etnisk, social, kulturell, sexuell eller religiös tillhörighet, kön, hudfärg, språk, ålder, namn eller tro inte har en chans att försörja sig. De blir fattiga. De måste söka hjälp till sin försörjning från samhället.
    Kvinnor - i synnerhet över 40, ungdomar, araber, muslimer, nysvenskar, finländare, (homosexuella) har betydligt svårare att få en anställning än en vit medelålders eller yngre man med svenskt ursprung och svenskt namn.
    Att det förhåller sig så visar statistiken över fattiga / SCB:s statistik och Rädda Barnens rapport med all tydlighet.

Riksnormen för socialbidrag avgör i sig inte vem som är fattig och nä, det finns fortfarande ingen lagsiftning som säger vem som är fattig eller inte.  RB har valt ett godtyckligt mått, baserat på socialbidragsnivå, för vad de anser ska kallas "fattigt" som de anser är lätt att mäta. Jag har visat hur fel det måttet kan slå.

Att du anser at det är diskriminerande att skriva namnet Muhammed får stå för dig.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?