Inlägg från: Anonym (vakna!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Loket skrev 2012-03-17 23:32:14 följande:
    Jag jämför priset på svensk köttfärs och kända märken på kaffe som gevalia och lövberg lila, irländsk köttfärs har jag sett för 40 kr kg för nåt år sedan kostade det här 30 kr/kilot. Kaffe från lövbergs lila och gevalia kostade för nåt år sedan 35 kr / kg idag kostar det 65-70 kr/kg när det säljs som lockvara. Smör från arla kostade för nåt år sedan 60 kr/kg idag ligger det på 80 kr/kg om jag såg rätt osv.
    KPI mäts inte enbart på svenska kända produkter utan man tar givetvis med euroshopper osv när man mäter prisutvecklingen.

Sen är det så att någon större mängd smör inte är en nödvändighet när man lever på existensminimum. Man får kanske nöja sig med milda att steka i eller prioritera bort annat. Samma med kaffe, man får välja mellan COOPs egna eller Gevalia, men väljer man Gevalia har man mindre kvar till övrig mat.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-17 23:36:24 följande:
    Det exemplet har existerat en enda gång och du tar det värsta du kan bara för att få det att se bättre ut.
    Idioti.
    Om du är konsekvent jämför du med dina snittpriser du dillar om och inte ETT lockbete som kommer igen ungefär en gång om året.
    SCB gör undersökningen vid samma tidpunkt varje månad år ut och år in. Kom inte och påstå att den inte stämmer.

Försörjningsstöd, barnbidrag, pensioner osv baseras på KPI och priserna i samhället har inte blivit dyrare vad vissa än vill tro. Däremot kan vissa anse sig behöva trådlöst internet och en smartphone men tyvärr kan man inte räkna med att ha den levnadsstandarden på existensminimum eller försörjningsstöd.

Trots detta finns det fattiga personer i Sverige och det är det tråden handlar om!
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-17 23:42:58 följande:
    Ja, hurra. Jag fick 100 kr mer i månaden nu. Hyran gick upp med 200. Högkostnadsskyddet ökade, näringdryckerna jag behöver ingår inte i högkostnadsskyddet.
    Bostadsbidraget ökar om kostnaden ökar. Försörjningsstöd ska du kunna få för näringsdryck som är ordinerad av läkare!
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:42:22 följande:
    Jag går på socialen, men det räcker inte ändå. min mamma har försökt söka där men enligt systemet tjänar hon "för mycket" vilket är skrattretande. Har hon tur så får hon 9000, men vi har räkningar för kanske 8-9000 också.
    Tyvärr har din mamma dragit på sig för mycket privata kostnader för att kunna klara sin ekonomi som det låter. hon kan avsluta ev. abonnemang, välja ett långsammare internet, ändra till kontantkort i mobilen osv för att få ned kostnaderna. Sen får man räkna med att gå eller cykla upp till 6 km enkel väg till skola eller jobb. Det är den kalla verkligheten.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (k) skrev 2012-03-17 23:51:47 följande:
    Nej. Det finns möjlighet att göra en individuell bedömning - det beror alltså på kommunens riktlinjer; men annars ingår endast mediciner (dit räknas näringsdryck) som ingår i högkostnadsskyddet. Ingår det inte i högkostnadsskyddet godkänns det normalt inte.
    Vid ev sjukdom där läkare/dietist ordinerar näringsdryck pga sjukdom blir det utan tvekan godkänt. Väljer man däremot näringsdryck utan att dietist/läkare intygar behovet om detta får man betala själv.
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:54:33 följande:
    Hur kan du sitta där och säga vad vi ska göra? Vi har redan segt internet, hon har kontaktkort i mobilen, tror du verkligen det gör skillnad? Det gör inte ett piss skillnad. Bil behöver hon för att kunna jobba då hon är vikarie och får hoppa in lite överallt. Ska hon cykla till jobb så får hon börja fyra-fem på morgonen för ibland kan det vara 4-5 mil bort!

Vi hade dett gott ställt förr, för cirka 5-6 år sedan, så ja vi drog väl på oss. För inte fan visste man att man skulle bli såhär nerdragen i skiten, mamma hade mer jobb förut. Vi handlar ibland kläder på kredit för vi har inte råd med annat, och det händer kanske var fjärde månad, för man måste ju ha kläder på kroppen! Köper på kläder på secondhand också ska jag tala om för dig!
    Jag kan inte annat än försöka ge de råd jag kan. En billig bil kan hon ha, det får man även om man har försörjningsstöd.

Handlar kläder på kredit?  Kläder/skor för en mellan 15-20 år som jag gissar att du är, då du bor hemma och inte bidrar till försörjningen, är 530 kronor per månad. Mer än så får kläder inte kosta om man ska ha råd med allt annat.

Man behöver inte köpa nya kläder hela tiden även om det är roligt. Jag vet att det är orättvist och just därför startade jag tråden!
  • Anonym (vakna!)
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:56:27 följande:
    angående tvättmedlet: det är märket NEUTRAL color wash som vid mjukt vatten i kranen räcker til 25st tvättar och vid medelhårt  vatten räcker till 18st tvättar.
    här tvättar vi en gång i veckan, så den räcker 5månader då
    Ni har inte separerade färger eller grader som tvätten måste köras i utan allt på en gång misstänker jag.... En tvätt i veckan låter väldigt ohygieniskt och inte bra för de kläder man har att tvättas i 95 som lakanen ska tvättas i...
  • Anonym (vakna!)
    Kimona skrev 2012-03-18 00:06:06 följande:
    Men hörrni, allvarligt. Oavsett varför man hamnat där så går det inte att komma ifrån att vi har fattiga människor även i Sverige 2012
    Tack solstrålen! Solig Det behövs en påminnelse i tråden.
  • Anonym (vakna!)
    infragilis skrev 2012-03-18 00:10:13 följande:
    Eeh.. Är du seriös? Källa på att det är ohygieniskt att tvätta en gång i veckan och ge mig källa på att lakan måste tvättas i 95... De jag känner som jag diskuterat tvätt med tvättar alla sina lakan i 60.
    Har man ingen torktumlare krävs 90.
    www.svd.se/nyheter/inrikes/bakterier-trivs-i-tvatt_3843421.svd
  • Anonym (vakna!)
    Diabetikern Jojo skrev 2012-03-18 00:14:27 följande:
    Haha... ungefär så!

Det är kanske svårt men får man plötsligt en lägre inkomst så måste man ju anpassa sig också! Man får börja handla tvättmedel/duschcreme/tamponger med mera på ÖB eller liknande för där är faktiskt priset oftast halva det som är på ICA eller Coop! Klart att det är jobbigt att handla på flera olika ställen men det är det som kommer att rädda kassan. 

Jag har aldrig märkt av det själv som barn men under flera år så fick mina föräldrar betala tillbaka en enorm summa skatt (riktigt stor för 80-talet) men de anpassade sig efter de pengar de hade den månad som skatten skulle betalas! Det var såklart stramt men så fick de ju göra! 

När jag pluggade hände det flera gånger att jag fick leva knapert (som för alla studenter) - en månad hade jag 300:- till annat efter att maten var betald till ICA-kortet! Men det gick ju - det var bara att man fick sitta hemma på kvällarna och helgerna och sedan promenetade jag till och från jobbet 30 minuter enkel väg! Det var ju svårt men det gick! Säkert skitjobbigt om det är så alltid! Hade jag handlat min mat på Willys så hade jag ju såklart haft mer över - även om jag valt andra matvaror men jag valde att äta lite dyrare mat så då fick jag klara mig på mina 300:-!   
    Tyvärr kan det vara omöjligt att handla på olika ställen om man saknar transportmöjlighet eller om t.ex ÖB inte finns där man bor. Alla har inte samma förutsättningar och det är något man bör vilja känna till.
  • Anonym (vakna!)
    infragilis skrev 2012-03-18 00:16:46 följande:
    Javisst, men jag torktumlar. Det gör de flesta.
    Gör de flesta det? Källa tack? Är man fattig har man kanske ingen torktumlare eller bor i en nyare hyreslägenhet med en fin tvättstuga.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?