Anonym (k) skrev 2012-03-17 23:51:47 följande:
Nej. Det finns möjlighet att göra en individuell bedömning - det beror alltså på kommunens riktlinjer; men annars ingår endast mediciner (dit räknas näringsdryck) som ingår i högkostnadsskyddet. Ingår det inte i högkostnadsskyddet godkänns det normalt inte.
Vid ev sjukdom där läkare/dietist ordinerar näringsdryck pga sjukdom blir det utan tvekan godkänt. Väljer man däremot näringsdryck utan att dietist/läkare intygar behovet om detta får man betala själv.
Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:54:33 följande:
Hur kan du sitta där och säga vad vi ska göra? Vi har redan segt internet, hon har kontaktkort i mobilen, tror du verkligen det gör skillnad? Det gör inte ett piss skillnad. Bil behöver hon för att kunna jobba då hon är vikarie och får hoppa in lite överallt. Ska hon cykla till jobb så får hon börja fyra-fem på morgonen för ibland kan det vara 4-5 mil bort!
Vi hade dett gott ställt förr, för cirka 5-6 år sedan, så ja vi drog väl på oss. För inte fan visste man att man skulle bli såhär nerdragen i skiten, mamma hade mer jobb förut. Vi handlar ibland kläder på kredit för vi har inte råd med annat, och det händer kanske var fjärde månad, för man måste ju ha kläder på kroppen! Köper på kläder på secondhand också ska jag tala om för dig!
Jag kan inte annat än försöka ge de råd jag kan. En billig bil kan hon ha, det får man även om man har försörjningsstöd.
Handlar kläder på kredit? Kläder/skor för en mellan 15-20 år som jag gissar att du är, då du bor hemma och inte bidrar till försörjningen, är 530 kronor per månad. Mer än så får kläder inte kosta om man ska ha råd med allt annat.
Man behöver inte köpa nya kläder hela tiden även om det är roligt. Jag vet att det är orättvist och just därför startade jag tråden!