Inlägg från: Anonym (vakna!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Nanime skrev 2012-03-18 18:21:35 följande:
    Soc räknar även försäkringsersättning som inkomst. Det fick min syster erfara då soc räknade ut att hon visst kunde leva 11 månader på sina försäkrningspengar(72 000kr) som hon fick ut för en sjukdom.
    Det är skillnad. Den situation som beskrevs var att mat hade blivit förstörd pga ett strömavbrótt. Vilket betyder att maten är borta, pengarna är borta och maten måste ersättas. Den ersättning man då får från försäkringsbolaget för att köpa ny mat är inget soc ser som extrainkomst. Får man ersättning för en skada eller sjukdom kan man givetvis leva på de pengarna. Ev. rehabilitering som man behöver får man behålla pengar till.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 18:26:21 följande:
    KPI ligger naturligtvis till grund för fastställande av Riksnormen.
    I min hemkommun ligger Riksnormen till grund för beräkning av försörjningsstöd. Jag har aldrig hört talas om att någon annan kommun använder något annat styrverktyg eller någon annan mall. Även när man söker nedsättning eller anstånd med betalning av studiemedelsskulder, ligger Riksnormen som styrverktyg.
    Att det kan skilja något i vad som anses skäliga behov, är helt sant. Men det alla kommuner utgår ifrån är Riksnormen.
    Min son fick en skateboardvistelse betald eftersom han ansågs behöva just den stimulansen. Vi befann oss då i något som anses som en situation med särskilda behov.

Citat från länken om Riksnormen för 2011:

"Regeringen har den 16 december 2010 fattat beslut om ändring i socialtjänstförordningen som
    innehåller riksnormen för försörjningsstöd.
    Utdrag ur 2 kap. socialtjänstförordningen:
    1 § Riksnormen för beräkning av skäliga kostnader enligt 4 kap. 3 § första stycket 1
    socialtjänstlagen (2001:453) grundar sig på Konsumentverkets senaste pris- och
    konsumtionsundersökningar och delas upp på olika hushållstyper och åldersintervaller.
    Riksnormen för ett hushåll under 2011 utgör summan av de personliga kostnaderna för
    samtliga medlemmar i hushållet och de gemensamma hushållskostnaderna beräknade enligt
    följande tabeller."
    "I försörjningsstödet ingår också skäliga kostnader för boende, hushållsel, arbetsresor,
    hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa. Vad som ska ingå för
    dessa poster bedöms individuellt men normalt ingår den faktiska kostnaden om den är skälig."
    Du skrev att riksnormen låt till grund för beräkning av underhållsstöd. Jag tror nu att du skrev fel och att du menade försörjningsstöd. Riksnorman ligger till grund för den ersättningen.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 18:26:56 följande:
    ja,jag hade ju mina 4.800kr/månad i aktivitetsstöd.
    så de vile att jag skulle ta en tuselapp/månad utav dessa 40.000kr så skulle jag klara mig sa dem.
    och det gjorde jag ju .
    Precis, då kunder du försörja dig själv. Men den som inget har kan inte sälja något och kan inte heller försörja sig själv.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 18:31:56 följande:

fast försäkringspengar tycker inte jag soc ska få ta,för de ska ju vara som ersättning för skada/sjukdom och användas för  exempelvis massage,simmning eller vad man nu kan behöva för sina skador.
    har hört en del där soc när någon får försäkringspengar,ja då försvinner socpengarna ett tag,för då har man ju försäkringspengarna att leva på.

försäkringspengar ska som sagt inte använda till mat,hyra och att leva på,det är en ersättning till en SKADA.

Om man behöver rehabilitering för en skada så får man ange det och man får mycket troligt godkänt att behålla den del som behövs för rehabilitering. Resterande summa får man leva upp innan samhället hjälper till med pengar igen. vad är fel med det? Vad ska skadepengar användas till om inte till försörjning?
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 18:48:00 följande:
    ja vad TROR du försäkringspengar ska användas till?
    kanske operation? hjälpmedel? kosttillskott,massage,sjukgymnastik.
    altså INTE mat,hyra osv...du kan ju roa dig med att ringa ett försäkringsbolag om du vill...
    Operation får man inom högkostnadsskyddet, samma med massage och sjukgymnastik. Ev. kan hjälpmedel kosta och de kan man säkert få dra av från summan man måste använda innan man får försörjningsstöd igen. kosttillskott? På vilket sätt blir man rehabiliterad av det?

Får man ersättning för medicinsk invaliditet så är det just för att man inte kan jobba (fullt ut) som man får pengarna.
  • Anonym (vakna!)
    orpon skrev 2012-03-18 21:09:04 följande:
    Jag har inget på ett härbärge att göra...
    Inte idag men vem vet hur det är i morgon?
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 20:58:48 följande:
    Det är så extremt få som totalsaknar arbetsförmåga. Klart man ska vara fattig när man lever på bidrag. Annars saknar ju många incitament att faktiskt ta sig i kragen och försörja sig själva.
    I befolkningen totalt har 16 procent något funktionshinder. Fem procent är rörelsehindrade och tr e procent har astma/allergi ellernågon annan överkänslighet. Fördelat på kön innebär det att sex procent av kvinnorna i befolkningen och fyra procent av männen har ett rörelsehinder. Ungefär fyra procent av kv innorna och tre procent av männen har astma/allergi eller annan överkänslighet.

Där har vi bara funktionshindren. Extremt få skulle inte jag säga men du får gärna göra det.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 21:54:46 följande:
    Man saknar väl inte arbetsförmåga bara för att man har ett funktionshinder, tror många rullstolsburna t ex skulle känna sig kränkt av att du ens insinuerar det.
    Insinuerade inte det minsta utan visade statistik på verkligheten. Alla dessa är självklart inte 100% arvetsoförmögna, varför fick du för dig det?
    Åsa skrev 2012-03-18 21:45:59 följande:
    Fattigdom är ett relativt begrepp och även om det finns ett antal (olika) definitioner av vilken social nivå fattigdom motsvarar sitter det i mycket i betraktarens öga.
    TS tänker på fattigdom i termer av försörjningsstöd, någon annan i termer av att svälta ihjäl. Jag inser mycket väl att man kan _känna_ sig fattig om man upplever att alla i omgivningen har det bättre ställt. Detta gäller dock även om inkomsterna är betydligt högre än försörjningsstödsnivå.
     Jag vet att försörjningsstödsnivå är en av många definitioner på fattigdom. Själv har jag ärligt talat svårt att se detta som fattigdom då jag själv i perioder levt helt ok på mindre än vad den får som har försörjningsstöd. (Utan att behöva laga mat à 4 kr/portion...)  I ett internationellt perspektiv framstår det också som skrattretande. Så länge man talar om personer som vistas lagligt i landet och har psykisk kapacitet att använda sig av den hjälp trygghetssystemet kan ge så har de samtliga bättre materiell standard än vad genomsnittlig _medelklass_ har i somliga länder.

Jag _har_ sett personer i Sverige som levt i misär; där har det dock handlat om huvudsakligen annan problematik än rent ekonomisk. 
    Om man lägger till att det finns barn i skolålder som vill dansa, spela hockey, följa med på klassresa, kunna få åka slalom på friluftsdagen som nästan alla andra så kanske man kan se det ur ett annat perspektiv. Tror du inte det?
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 22:57:36 följande:
    Vad sägs att ta reda på fakta istället för bara gå efter det du hört?

"En vanlig fattigdomsdefinition är enligt FN den inkomstnivå som kan anses vara minimum för att försörja en familj med mat, bostad, kläder, medicinska behov och så vidare."
    Det är samma nivå som används om socialbidraget i sverige.
    Kommentarer på det?

sv.wikipedia.org/wiki/Fattigdom
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 22:59:18 följande:
    Därför att du svarade på ett inlägg om arbetsoförmåga? 
    Jag skrev bara hur många som har funktionshinder som hindrar 100% sysselsättning.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?