Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 18:26:21 följande:
KPI ligger naturligtvis till grund för fastställande av Riksnormen.
I min hemkommun ligger Riksnormen till grund för beräkning av försörjningsstöd. Jag har aldrig hört talas om att någon annan kommun använder något annat styrverktyg eller någon annan mall. Även när man söker nedsättning eller anstånd med betalning av studiemedelsskulder, ligger Riksnormen som styrverktyg.
Att det kan skilja något i vad som anses skäliga behov, är helt sant. Men det alla kommuner utgår ifrån är Riksnormen.
Min son fick en skateboardvistelse betald eftersom han ansågs behöva just den stimulansen. Vi befann oss då i något som anses som en situation med särskilda behov.
Citat från länken om Riksnormen för 2011:
"Regeringen har den 16 december 2010 fattat beslut om ändring i socialtjänstförordningen som
innehåller riksnormen för försörjningsstöd.
Utdrag ur 2 kap. socialtjänstförordningen:
1 § Riksnormen för beräkning av skäliga kostnader enligt 4 kap. 3 § första stycket 1
socialtjänstlagen (2001:453) grundar sig på Konsumentverkets senaste pris- och
konsumtionsundersökningar och delas upp på olika hushållstyper och åldersintervaller.
Riksnormen för ett hushåll under 2011 utgör summan av de personliga kostnaderna för
samtliga medlemmar i hushållet och de gemensamma hushållskostnaderna beräknade enligt
följande tabeller."
"I försörjningsstödet ingår också skäliga kostnader för boende, hushållsel, arbetsresor,
hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa. Vad som ska ingå för
dessa poster bedöms individuellt men normalt ingår den faktiska kostnaden om den är skälig."
Du skrev att riksnormen låt till grund för beräkning av underhållsstöd. Jag tror nu att du skrev fel och att du menade försörjningsstöd. Riksnorman ligger till grund för den ersättningen.