Inlägg från: Lonlely Wolf |Visa alla inlägg
  • Lonlely Wolf

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-19 14:22:16 följande:
    nja jag tänkte väl mer på att du och jag pratade mycket i tråden inatt,på sidan 147-149....Cool
    Jo vi gjorde ju det, men jag kan inte gå lägga mig tidigt då jag vet att jag inte kan sova för at jag har ont.
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:22:16 följande:
    nja jag tänkte väl mer på att du och jag pratade mycket i tråden inatt,på sidan 147-149....Cool
    Eller menar du nått speciellt vi pratade precis då om.......
  • Lonlely Wolf
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 14:26:38 följande:
    Soc godkänner hushållskostnader på 890 kronor och el. Sen får man 2830 kronor som vuxen att klara sig på. Nu vet jag inte vad du har för elkostnad men så enorm kan den inte vara i en 1:a. Men är den inte högre än 300 kr/månad så kommer du upp över normen även om du en månad får ut 8000.
    Jag får ingeting från soc. Min elräkning har från 2006 varit enorm fick en räkning i Juli 2006 på 1750kr på 3 månader vilket är 583 kr i månaden. Detta har fortsatt att vara så och jag har gjort allt för att felet ska hittas, men än i dag har man inte hitat felet. Har även bytt elbloag, men elrel går inte ner. Jag har som sakt inte många saker som drar el...Har en gammal tjock tv, en dator, kaffepannan används 2 gåner per dag, spisen engång om dan, mickron 1 gång i veckan. Lampor har jag nästan aldrig tända för jag kör med värmeljus då jag har så kall lägenhet.

Idag skulle dem återigen komma och kolla mina eldosor från hyresvärden, men änsålänge har ingen dykt upp.
  • Lonlely Wolf

Jag förstå inte en sak ........Obestämd Ni är många som säger att ni har jobb och jobbar, men hur 17 hinner ni vara på tråden och skriva. Sitter ni bara och driver tiden med att sitta på FL och debatera i stället för att jobba då vore den arbetsplatsen bättre för någon som tar sitt jobb på allvar.

• Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:52:09 följande:
    vi pratade om vad du hade för ersättning..och kom fram till att du hade aktivitetsgarantin.
    jag bara undrade om du sov gott inatt.inget annat ,inget konstigt med det.
    vi är här igen idag i tråden och jag bara undrade om du sov nåt och gott inatt.
    Ja det gjorde vi.....

Men som sakt med min smärta så sover man aldrig gott, ständigt ont och ständig spänning i kroppen.
  • Lonlely Wolf
    Donum skrev 2012-03-19 14:53:31 följande:
    Fast jag har aldrig uttryckt "att det finns människor som bara vill gå och dra på bena istället för att jobba". Jag ställde en fråga, helt förutsättningslöst. "Vad tror du att det beror på att somliga människor lyckas skaffa sig ett jobb medan somliga inte alls lyckas med det?"

Jag har (hade) en allvarligt funktionshindrad syster som blev sjukpensionär (vet inte om det heter så längre?) efter gymnasiet. Hon kunde aldrig skaffa sig ett förvärvsarbete. Det fanns ingenting som hon, utifrån sina funktionshinder, kunde arbeta med. Men hon trotsade sina förutsättningar och gjorde allt hon kunde för att utbilda sig, skaffa sig andra erfarenheter osv. Det ägnade hon sig åt tills den dagen hon dog, så det handlar inte om att jag inte skulle ha tänkt på att det finns människor som inte kan förvärvsarbeta. 

En del människor skaffar sig jobb på helt andra sätt än genom arbetsförmedlingen. Jag har t ex klivit in på McDonalds, som då inte alls sökte personal, och ställt mig till förfogande. Så har jag gjort flera gånger och det har gått vägen varenda gång. Säkerligen inte jobb som människor "drömmer" om att ha, men i min lilla värld ligger det mer stolthet i att kunna försörja sig själv än att låta bli för att man inte har lust att ta vissa jobb. Överlag, är det en god idé att inte hänga upp sig vid arbetsförmedlingen utan hitta andra vägar, t ex att gå runt till olika företag oavsett om de har annonserat om behov av folk eller ej. 
    Jag har knackat dörr i nästan alkla företag i denna stad. Jag är utbildat kontorist, men idag finns inga kontoriester mer. Har varit till Plantagen, Jysk, Rusta, ja alla affärer som finns även till flera reklambyråer då jag tycker om att jobba med bilder och text ja jag kar försökt, men i denna stad¨får man alltid höra att vi tar bara emot studenter som extra jobbare eller när vi behöver mer folk. Det har hela tiden varit kalla handen.
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:58:48 följande:
    el för 583kr för en etta är för mycket!
     runt 150kr/månad kostar en etta på cirka 45kvm i el per månad.
    Ja det är på tok för mycket, men när inte elbolagen kollar vad problemet är inte heller hyresvärden.  Jag har grannar som har tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, flera datorer, tv:n, stereon, x-box och ja alla tekniska prylar som går att ha och dem har 3-5 rummare och dem har lägre el räkningar. Min lägenhet är på 47 kvadrat.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-19 15:07:17 följande:
    Om man är för sjuk för att jobba, är man inte för sjuk för att göra nöjen då? Så få borde pengarna räcka fint till er?
    Vilka nöjen pratar du om?????? Jag går aldrig ut på nöjen, reser ingenstans, har ingen bil, prenumerar inte tidingar eller köper några. Så vilka nöjen pratar du om.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-19 15:12:23 följande:
    Hur är det med frysen, en dålig frys kan vara en eltjuv av rang.

Och har du saker stående på stand by, sluta med det direkt i så fall.  
    Frysen/kylen byttes ut 2007 då hade elkabeln där bakom brunnit 5 cm, men det tyckte inte hyresvärden gjorde nått. Dock blev inte elräkningen mindre för det.

Aldrig nått stand by då inget får surra när jag ska sova då jag sover i vardagsrummet för jag har bara en etta. Jag måste ha knäpp tyst när jag sover.
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-19 15:13:04 följande:
    då ÅKER du till elbolaget och pratar med dem öga mot öga,det funkar,jag har gjort det.
    Har gjort detta med, som jag har försökt med allt för att få ner elpriset, men inget fungerar. Enligt elrådgivningen på kommunen sa dem att jag betalade 40% mer el än normalt och dem tog kontakt med elbolaget, men inget har hänt.

Jag har haft elmätare inne i lägenheten och dem säger att förbrukningen stämmer, men dem kan inte förklara vad det är som drar så massor.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?