• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 13:10:38 följande:
    Fast det finns andra alternativ än högskoleutbildning. Har redan tipsat om KY-utbildning. Har tre stycken på mitt jobb som fått anställning här efter att de haft sin praktik här när de utbildade sig på KY.

Men du verkar ha låst fast dig vid tanken att det absolut inte finns några jobb och att plugga verkar ju inte vara ett alternativ så jag vet inte riktigt vad du förväntar dig av samhället?

Vill du att sossarna tar över och skapar "hittepåjobb" som man inte behöver någon utbildning för? Eller vill du att de höjer bidragen så du slipper ta ansvar för ditt liv?

Vad är det du vill egentligen?
    Jag pratar om de som faktiskt inte klarar av att studera på nivå över gymnasieutbildning, hade det varit en självklarhet hade fler redan studerat istället för att ha valt att arbeta på arbeten som inte kräver utbildning.

Varför tas det alltid för givet att alla faktiskt har förmåga att tillgodogöra sig högre utbildning, Sverige ligger relativt högt i internationell statistik med 42% som har högskoleutbildning.

www.google.se/url&rct=j&q=h%C3%B6gskoleutbildning%20statistik&source=web&cd=6&sqi=2&ved=0CEQQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.ekonomifakta.se%2Fsv%2FFakta%2FUtbildning-och-forskning%2FUtbildningsniva%2FHogskoleutbildade-25-34-ar%2F&ei=lyRnT5LvAc2B4ASqk8XqBw&usg=AFQjCNFd7IWkAeLj_Sz5vPxZxCkX32Lk4Q
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 13:32:59 följande:
    Jag menar absolut inte att det finns jobb till alla. Jag vet mycket väl att det inte skulle fungera om alla har jobb. Problemet uppstår när det är samma människor som står utanför arbetsmarknaden år ut och år in.

Jag menar att man har ett egert ansvar att vara attraktiv på marknaden och du menar att ansvar hör hemma på 60-talet.
    Men det är väldokumenterat att de som en gång varit arbetslös har svårare att få jobb och anledningen är den som du speglar, att det är arbetslösa som är lata och inte tar sitt ansvar!
    Det måste du väl känna till?

Sluta förvrida mitt budskap till något som inte är!
    Jag bemötte DITT påstående om att arbetslöshet BARA handlar om egenansvar är något som hör hemma på 60-talet!
    Det du försöker vrida det till är absurt men jag antar att det är för att du faktiskt inte har någon substans i dina påståenden och därför tvingas att ta till så radikala grepp för att "kamma hem"diskussionen.
    Well, det funkar inte. Gör om och gör rätt.
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 13:32:59 följande:
    Jag menar absolut inte att det finns jobb till alla. Jag vet mycket väl att det inte skulle fungera om alla har jobb. Problemet uppstår när det är samma människor som står utanför arbetsmarknaden år ut och år in.

Jag menar att man har ett egert ansvar att vara attraktiv på marknaden och du menar att ansvar hör hemma på 60-talet.
    Många människor är inte arbetslösa år efter år däremot återkommer de till arbetslöshet gång efter gång.

En del får kortare anställningar, är arbetslösa ett tag, får en ny kortare anställning, många har lönebidrag och återkommer till arbetslöshet när det blir dags för arbetsgivaren att betala mer av lönen, många blir provanställda med diverse bidrag till arbetsgivaren när det sedan är fråga om fortsatt anställning så åker de ut och en ny tas in som provanställd. 

• Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 13:17:36 följande:
    Precis...då får man utbilda sig. Alltså man kan ju inte förvänta sig av ett samhälle att det skall skapas 400 000 jobb till människor som inte har någon form av utbildning.
    FÖRKLARA hur vi ska bygga ett samhälle på enbart akademiker.

FÖRKLARA vilka det är som ska tömma dina sopor, akademiker?

FÖRKLARA vilka det är som ska ta betalt i kassan! Akademiker?

Nej just det. Det går bra att slänga ur sig rena gallimatias utan att ha någon som helst tanke bakom det annat än att det är så jäkla PK:
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 13:42:37 följande:
    Jag tycker inte om "hittepåjobb" oavsett om de kommer från sossarna eller moderaterna.
    Jag hävdar att sossarna med sitt bidragssystem har tagit bort handlingskraften hos många människor eftersom de lutat sig tillbaks och vet att "pappa staten går in om jag faller".
    Ett absurt påstående. Vad har du för källa på detta?
    Nähä, inte det. Bara dina fördomar och Borgs brandtal i bakhuvudet. Jag visste väl det.
    Jag är för att människor får hjälp och verktyg att kunna utbilda sig så att de faktiskt har chansen att få de jobb som erbjuds på marknaden.

Så fort jag skriver om utbildning så gastar du om att "alla har minsann inte möjlighet" blablabla...medans jag faktiskt hävdar att de allra flesta har möjlighet att utbilda sig om man får rätt hjälp.

Där behövs stora insatser tycker jag....att hålla på och höjja massa olika bidrag är inte rätt väg att gå.
    Det är inte bara jag som gastar men oavsett, alla ska inte och kan inte utbilda sig.
    Vilka problem har du med att förstå det?
    Sen är jag FÖR att vi har ett skyddsnät i sverige. Men det är för många som kastar sig ner i detta skyddsnät just nu. Människor som hade mått bättre av annan hjälp än att gå på bidrag år ut och år in.
    Ja människor går verkligen frivilligt på soc. Din källa på detta är vaddå?
    En egen frågetråd på FL?
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 13:47:39 följande:
    i dagens Gp hittade jag "soppkök Göteborg" det är 2privatpersoner som reagerat på hemlösheten!
    BRA ntiativ tycker jag!
    läs mer här:

soppkokgbg.wordpress.com/

www.facebook.com/soppkokgbg#!/soppkokgbg

VART är vi påväg i sverige.

stod även om sophämtning med HÄST i dagens GP och då tänkte jag:
    va fan är vi på väg tillbaka til 1700talet eller???
    Sophämtningen har inget med fattigsverige att göra utan är ett genuint miljötänk bakom.

www.skanskan.se/article/20120313/MALMO/703129836/1004/-/sophamtning-8211-ett-hastjobb

Ska man resonera vidare på detta måste det vara ett framsteg eftersom det här kommer att bidra till att fler får jobb förutom att miljön upplevs som trevligare! Win-win med andra ord.
  • Anonym
    Jag tycker inte om "hittepåjobb" oavsett om de kommer från sossarna eller moderaterna.
    Jag hävdar att sossarna med sitt bidragssystem har tagit bort handlingskraften hos många människor eftersom de lutat sig tillbaks och vet att "pappa staten går in om jag faller".

Jag är för att människor får hjälp och verktyg att kunna utbilda sig så att de faktiskt har chansen att få de jobb som erbjuds på marknaden.

Så fort jag skriver om utbildning så gastar du om att "alla har minsann inte möjlighet" blablabla...medans jag faktiskt hävdar att de allra flesta har möjlighet att utbilda sig om man får rätt hjälp.

Där behövs stora insatser tycker jag....att hålla på och höjja massa olika bidrag är inte rätt väg att gå.

Sen är jag FÖR att vi har ett skyddsnät i sverige. Men det är för många som kastar sig ner i detta skyddsnät just nu. Människor som hade mått bättre av annan hjälp än att gå på bidrag år ut och år in.
    Vad får dig att tro att människor i Sverige är mer smarta än övriga länder och klarar högre utbildning i högre utsträckning än andra länder?

Det som eftersökts på arbetsmarknaden de senaste åren är väl olika typer av ingenjörer, läkare, tekniker, de är ju inte direkt så att dessa utbildningar är något alla klarar.
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-19 13:53:04 följande:
    man KAN ju vara det som kallas flexibel. man MÅSTE inte bara jobba i kassa hela sitt liv. om man tänker lite längre.
    Vad har det med saken att göra?
    Eftersom du lägger dig i diskussionen kan du förklara detta med annat än med spydigheter även om det går emot din natur.
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-19 13:54:09 följande:
    och är man kassajobbare eller sopgubbe behöver man kanske inte bli nåt akademinst, för då har man ju jobb.
    Vad är akademist?
    Jag undrar ärligt.

Om det är akademiker du menar så ska du då ta i beräkningen att det inte finns en enda sopgubbe över 55. Ska de sätta sig på skolbänken då menar du?
    Samma i kassan, hur många äldre, +40 hittar du där?

Du för ett cirkelresonemang. Det finns MÅNGA som inte KAN studera av olika anledningar därför ska de slåss om de få okvalificerade jobb som "tillåts" vara kvar och om de inte får de ska de göra det de inte kan - studera.
    Grattis att du svalt en kollapsad utbildningspolitik med hull och hår. Vägen ut ur arbetslöshet stavas INTE utbildning trots att det är vad ett antal regeringar (oavsett färg) försökt hamra in i oss. Kontentan av den politik som förts är att vi har arbetslösa akademiker...
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 13:55:09 följande:
    Jag har absolut inte skrivit någonstans att alla jobb kräver utbildning. Jag skrev i mitt första inlägg att många verkade ovilliga till att studera,flytta eller att ta ansvar över sitt eget liv.

Jag tror (och hoppas) att det är en ytterst liten % av sveriges befolkning som är helt oförmögna att ta ansvar över sitt eget liv. Ändå är de dessa få exempel som dras upp hela tiden. Konstigt tycker jag.
    Men om du tänker efter är det då så konstigt?

Ta ett hypotetiskt fall med Klara i Byhålan som inte är sådär jättesmart, har halvdana och kommer inte in på den utbildning hon vill. Ska vi tvinga henne att bli lärare för där kommer ju alla in?

Sen får hon inget jobb eftersom hon saknar högre utbildning. Vart ska hon flytta? Till vilket boende? Vilken hyresvärd tackar ja till henne utan inkomst? Ingen, inte ens rumsuthyrare tar henne på vinst och förlust.

Menar du att hon är ovillig och oansvarig?
    "Klara" är riktigt vanlig.

Det sista håller jag med dig om, att det handlar om en försvinnande liten andel som är TOTALT oförmögna och det är tråkigt att man tar dessa som förevändning för att anklaga det stora flertalet.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?