Inlägg från: Anonym (3) |Visa alla inlägg
  • Anonym (3)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

hallonfot skrev 2012-03-20 19:57:33 följande:
    Det krävs att man vet både sina rättigheter och skyldigheter, samt att man själv måste ta reda på hur det kan vara. Flera personer har sagt att man helst ska ha en buffert på tre månadslöner ut i fall att.
    Ja och det tycker jag är det minsta man kan förvänta sig av en vuxen människa som har jobbat ett par år. Det handlar ju om prioriteringar. Alldeles för många går och köper fin bil o nya möbler på avbetalning. Spara först till en buffert, spara sen till allt du vill ha och fortsätt sen spara till det du vill ha i framtiden.

• Anonym (3)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 20:02:02 följande:
    Haha, du tror att alla bor kvar i samma hus hela sitt liv? Många byter både till bättre hus och bättre bil med åren...
    Men då får man ju ta konsekvenserna om man blir sjuk/arbetslös/ensam.
  • Anonym (3)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-21 16:40:31 följande:
    Intressant att notera att de som saknar arbete, de som har det sämst bland de som har en egen försörjning, betalar mer skatt i förhållande till sin inkomst än vad de som jobbar gör (om man inte betalar statlig skatt). Ändå är det många i tråden som envisas med att prata om "sina" skattepengar. Undrar varför.

Fast arbetar man så har man ju fler omkostnade också. Resa till o från jobb, arbetskläder/skor m.m.
    För min del skulle jag ha så mycket mindre utgifter om jag var arbetslös än när jag jobbar så jag skulle ha mer pengar att leva för som arbetslös. Dvs första året innan A-kassan sjunker.  
  • Anonym (3)
    Ermenegildo skrev 2012-04-02 11:16:48 följande:
    Såna här inlägg blir man glad av att läsa! Bra kämpat och härlig inställning. Lycka till framöver.

Håller med dig.

Dr Mupp du är toppen 
  • Anonym (3)
    Ermenegildo skrev 2012-04-10 14:51:52 följande:
    Absolut! Det är ju just det att skapa en buffert handlar om. Det finns också inkomstförsäkringslösningar som ger mer en vanlig A-kassa och sjukförsäkringar som ger mer än sjukpenning. Jag skulle aldrig sätta mig i en situation där jag inte hade en krona på banken och där jag bara klarade mig någon månad utan arbete.

Motsatsen innebär ju att man kallt räknar med att stat, släkt, vänner eller någon annan ska ta hand om en om livet inte går som planerat. Det är oansvarigt.
  • Anonym (3)
    Ermenegildo skrev 2012-04-10 19:02:13 följande:
    Sjukvård är i det närmaste gratis. OK, det finns en del småavgifter men om du verkligen inte skulle kunna betala dem kan ingen neka dig sjukvård. Den typen av avancerad sjukvård som verkligen kostar pengar kostar inget.

Vi skattar redan efter storlek på inkomsten, som du kanske vet. Jag betalar en bra bit över 50% av min inkomst i skatt.

Det är när personer börja tala om fattigdom i samma mening som man kräver gratis massage och terapi som man urvattnar begreppet. Jag önskar att jag kunde skicka mina skattepengar till barn som svälter ihjäl i världen istället för till svenskar som vill ha gratis massage. 

Håller med om det du skriver.
    Har ju varit massa diskussioner just om skatter. Ska alla betala lika skatt ska alla eller ingen betala den statliga och då kan vi ju se hur mycket det blir kvar till skola o vård. 

• Anonym (3)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-12 07:43:58 följande:
    Den som arbetar och har en bra inkomst betalar mer skatt, i kronor räknat, än den som är sjuk och har en lägre inkomst. Men, den som är sjuk och har en låg inkomst betalar mer i skatt än sin f.d kollega (med samma lön) som är frisk och klarar av att arbeta, pga jobbskatteavdraget. Hur kan det bli rättvist? Blir man friskare för att man får mindre pengar?
    Fast om du exempelvis jobbar på kontor så behöver du inte samma kläder som när du jobbar och du har inga resor till o från jobbet.
    Är du sen sjuk länge så kan du passa på att handla när du mår lite bättre och då hitta mycket kort datum m.m. på förmiddagarna. Du kan även göra mer mat från grunden och behöver inte äta ute på grund av tidsbrist.
    För mig är det en självklarhet att de som jobbar ska ha mer.
  • Anonym (3)

Måsste skriva en sak till!
    Flera skriver att dom jobbat innan dom blev sjuka så dom har minsann betalat skatt!
    Om man har arbetat så har man ju haft möjlighet att lägga unnan i privata försäkringar.
    Jag har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att sätta undan ca: 10 000:-/år i privata försäkringar.
    Du  har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att åka utomlands för ca: 10 000:-/år 
    Jag har alldrig tagit ett lån utan sparat ihop till allt innan jag köpt något
    Du har allt på avbetalning för det var ju inga problem när du kunde jobba att betala  
    Är det då inte ditt val att hoppa A-kassan/strunta i försäkring/ta lån m.m. och då ta konsekvenserna av att vara fattig vid sjukdom/arbetslöshet 

• Anonym (3)
    Regnig måndag skrev 2012-04-12 17:17:50 följande:
    Vad ligger minimilönen på idag i Sverige?

Vad tjänar en undersköterska i kommunen som nyanställd?
    Vad tjänar samma undersköterska med 15 års erfarenhet?

Hur många undersköterskor finns det i Sverige?
    Och hur skulle vi som nation klara oss om samtliga undersköterskor skulle överge sina jobb en dag för att bli ingenjörer, ekonomer osv?
    Jag jobbar som underskörterska och eftersom min lön är låg så behöver jag heller inte betala så mycket i försäkringarna. Jag har både betalat A-kassa o försäkringar i massor av år för jag bryr mig om min framtid och litar inte på att någon annan ska försörja mig.
    De som går sjukskrivna (gått mer än 5 år) som jag känner  orkar minsann åka o shoppa på lördagar och åka till Ullared minst 4ggr/år. En orkar till och med åka runt på loppisar/marknader sen driva egen loppis svart på sommaren.
    Däremot har jag aldrig varit utomlands. 
  • Anonym (3)
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 16:44:54 följande:
    Måsste skriva en sak till!
    Flera skriver att dom jobbat innan dom blev sjuka så dom har minsann betalat skatt!
    Om man har arbetat så har man ju haft möjlighet att lägga unnan i privata försäkringar.
    Jag har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att sätta undan ca: 10 000:-/år i privata försäkringar.
    Du  har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att åka utomlands för ca: 10 000:-/år 
    Jag har alldrig tagit ett lån utan sparat ihop till allt innan jag köpt något
    Du har allt på avbetalning för det var ju inga problem när du kunde jobba att betala  
    Är det då inte ditt val att hoppa A-kassan/strunta i försäkring/ta lån m.m. och då ta konsekvenserna av att vara fattig vid sjukdom/arbetslöshet 

OBS!!! Detta var Exempelsiffror. Långt över vad jag tjänar/betalar i försäkringar.
  • Anonym (3)
    Regnig måndag skrev 2012-04-12 19:47:43 följande:
    Det var exempelsiffror?

Du skriver i jag-form, vad du tjänar och hur mycket du lägger undan. Och det bästa av allt - slutknorren är att det är ett aktivt beslut att vara fattig.

Påminner dig om vad du skrivit så du kanske förstår varför jag svarade som jag gjorde i inlägget ovan.

Skrev "Du" också och har inte en aning om vad du tjänar eller betalar. Det jag ville ha fram är att man väljer själv vad man lägger pengar på när man har dom sen får man ta konsekvenserna.
    Har inget emot att lägga pengar till en riktigt sjuk person men flera i min omgivning låter som du och har tid o ork för betydligt mer än jag orkar efter en dag på jobbet. 
  • Anonym (3)
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 18:05:50 följande:
    OBS!!! Detta var Exempelsiffror. Långt över vad jag tjänar/betalar i försäkringar.
  • Anonym (3)
    Dr Mupp skrev 2012-04-13 08:02:16 följande:
    10 000 på en privat försäkring tycker inte jag låter så konstigt. Vi betalar 6000/år för ungarnas barnförsäkringar. Då är vi låginkomsttagare. 
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2012-04-13 13:07:09 följande:
    Är det inte så att många akademiker aldrig gick med i A-kassan tidigare?
    Jag vet åtminstone att många som tog examen för en 15-20 år sedan inte gick med i A-kassan.
    Då är man ju ganska trög.
    Det kostar 90:-/månad. Blir man sen arbetslös och har tagit avbetalningar så räknas man till "fattig" och då tycker jag man får stå sitt kast o leva i fattigdom.
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2012-04-13 16:46:20 följande:
    Det var i alla fall inte vanligt att de som tog examen i mitten på 80-talet gick med i någon A-kassa, de jag främst känner är civilekonomer och jurister. 

Finns säkert statistik som visar antal % inom olika yrkesgrupper som genom åren varit medlemmar i A-kassa. 

Alla A-kassar kostar inte 90:- i månaden. 

Jag menade Aea dom kostar 90:-/mån
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?