Inlägg från: Anonym (3) |Visa alla inlägg
  • Anonym (3)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Indianica skrev 2012-03-17 21:34:01 följande:
    Av makens lön försvinner ca 50% i skatt, bevisa mig gärna att han betalar för mycket

För konkelbäret har bara räknat på den komunala skatten och inte koll på att om man tjänar över en viss summa får man betala statlig skatt också. Om man tjänar över mellan 30 o 35 tusen i månaden (trorjag det är) så lägger man ca: 54% i skatt.
    Konkelbär nästa gångf kolla ALLA fakta 
  • Anonym (3)
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:15:49 följande:
    ägg 1,50 styck          (2/dag)                          270:- 
    pasta 8:-kg 22,5kg (250g/dag)                  180:-
    havregryn 15:-kg 11,25 kg (250g/dag)        169:-
    vitkål 5:- kilot 22,5kg  (225g/dag)               112,5
    olja majs 10:-/L 3L   (1dl/dag)                      30:-
    äpplen 15:-/kg  (75g/dag)                          101:-
                                                                -------------------------
                                                                                 862:-/ 3 månader=288 :-/per månad

Det här är förståss mycket mer än vad som krävs för att överleva

ägg 1,50 styck (2/dag)   270:-         
    pasta 8:-kg 22,5kg (250g/dag)  180:-
    havregryn 15:-kg 11,25 kg (250g/dag) 169:-  16:-/1,5kg (Icas)=119:-  50:-
      vitkål 5:- kilot 22,5kg  (225g/dag) 112,5
    olja majs 10:-/L 3L   (1dl/dag)   30:-
    äpplen 15:-/kg  (75g/dag)   101:- köper frukt för 9:90/kg (finns altid någon varje vecka) 34:-  

Bara på detta sparar du 84 kr som du kunde köpa
    2 kg rimmad lägg 20:- (kort datum)
    2 kg kycklingklubba 24:- (erbjudande med jämna mellanrum)
    2*800g falukorv 20:- (10:-. st Icas med jämna mellanrum)
    1,5 kg fläskfärs 19:-/kg (city-gross denna vecka) 

• Anonym (3)
    Vinterankan skrev 2012-03-18 10:09:50 följande:
    I det inlägget som jag citerar så står det att man får budgetera kring 500 kr i månaden för ett barn och det kan ju inte vara svårt att klara. 
    Nyss hemkommen från GeKås o sommaren o nästa vinter klara.

10 st T-shirtar (kort ärm) 20:-/st
    10st T-shirt (lång ärm) 10:-/st 
    14p Strumpor 7p 39:-
    10st Trosor 5p 49:-
    1  Klänning 99:- 
    3 Jeans 100:-/par
    2  jeans 29:-  (ett par blir shorts)
    4 Leggins 34:- st
    4 Tunikor 49:-/st
    1Termobyxa 100:-
    2 Skidhanskar 9:90st
    1 Jacka (termo) 149:- 
    1 Fodrat regnställ 69:-
    1 Fleecejacka 49:-/st
    2 Pyjamaser 29 o 39:-/st (inget nödvändigt plagg)
    3 Tjocka strumpor 10:-/st
    1 Underställ 69:-

Totalt (om jag inte räknat fel)
    1819:-
    Då har jag inte hela tiden valt det billigaste alternativet. Självklart behövs lite kompletteringar men om det ska gå 6000:- på ett barn per år så finns det mycket pengar kvar till impulsköp.    

• Anonym (3)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 10:29:22 följande:
    Alla har inte GeKås nära. För mig skulle det innebära en resa för ca 2000 kronor samt övernattning någonstans för att jag ska kunna fynda där.

Det har missat mössa, långkalsonger/strumpbyxor, det behövs minst 2 par och sommarjacka, alla skor, baddräkt/bikini...

Mössa har vi från förra året kostade 15:-, Långkalsonger/strumpbyxor är väl samma som underställ?, Sommar jacka köpte vi på kappahl för 79:- sen fleecjackan, badkläder  59+89,
    Dessa priser går att hitta på halva rean på alla stpra klädkedjor men jag tycker det är smidigare att handla på ett o samma ställe.

• Anonym (3)
    Donum skrev 2012-03-18 14:22:36 följande:
    Jag bor ännu längre ifrån ett bibliotek, men det är ett val jag har gjort. Om jag inte kan tillgodose mina barns behov pga det valet jag har gjort, så får jag välja annorlunda. 
  • Anonym (3)
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 14:27:09 följande:
    Familjeliv har inför en fantastisk funktion som heter: visa endast

För att barnen får hem läxor på usb-minne i många skolor idag.
    Fast så mycket förälder måste man väl vara att man då kontaktar läraren och säger att vi har ingen dator så antingen får skolan stå för en eller få de fixa skolskjuts extra eller får barnet läxan i pappersformat.

VI FÖRÄLDRAR är ju de som måste ge våra barn styrkan i att stå upp för sig själva.
    Jag har en väldigt liten tjej och följden blir att hon fått ärva en del från kompisar och hon är så stolt så ingen säger något när alla barnen hade shorts o t-shirt på jympan ville hon ha jympadress (var svårt att hitta 2011) klass kompisarna sa att det var fult med jympadräkt utom hennes för hon passade i den. Lär era barn att stå för vad dom är och håll inte på och tyck synd om för allt!!!  
  • Anonym (3)

Anonym skrev 2012-03-18 14:35:28 följande:
     Svar till överstående:
    Det spelar ju inte någon roll om vissa föräldrar då får 10 000 eller 30 000 om dom sviker barnet med 10 lär dom svika med 30 VARFÖR ska man då ge mer bidrag?

• Anonym (3)
    Donum skrev 2012-03-18 15:04:34 följande:
    Och jag hävdar fortfarande att det inte handlar om fattigdom utan om bristande föräldraförmåga som inte har med kronor och ören att göra. Det finns gott om föräldrar som lever på mindre än fattigdomsgränsen anger som likväl tillgodoser sina barns behov. 

Det är väl du som ger dem epitetet fattig?
    Jag anser, som bekant, att det inte är fattigdom det handlar om. 

"Inte avvikande i klassrummet" - hur ska du göra med alla som retas för att de har glasögon? För att de är korta? Långa? Tjocka? Smala? Stammar? Är alldeles för tidig i utvecklingen? Eller alldeles för sen?
    Det handlar inte heller där om pengar. 
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:06:23 följande:

Men det vet inte du något om.
    Du kan inte uttala dig om andras val, du lever inte deras liv.
    Det är ganska förmätet av dig att sätta dig till doms över andra på det viset.

Men om dom vill ha bidrag som jag genom skatter betalar så måste jag väl åtminståne få ha en åsikt. Om föräldrar prioriterar cigg o handla på ordinarie priser så deras barn inte kan åka på skolutflykt så är det ju deras val. JAG avstår hällre allt och låter mina barn gå först. Det6ta har jag gjort sedan dom föddes och det innefattar även att ALDRIG köpa något jag inte betalar för med kontanter direkt så om vi mot förmodan skulle få det knapert så har vi inga fasta utgifter.
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:45:02 följande:
    Hur gör man för att välja annorlunda när man väl lever på existensminimum?
    Hur får man ny bostad, har råd med flytt osv?

Nu menar jag utan att man har anhöriga eller vänner som kan hjälpa till, utan man har bara sin lilla ekonomi att klara det på. 
    Men om du nu har haft råd att bo så, då borde du ha sparat till framtida ev flyttar.
    Man kan inte bara ta dan som den kommer när man har barn.

Om jag hade bott långt ut på landet och dålig komunikation och dyra små butiker hade jag från den dan jag flyttade dit haft ett nödkonto till den dan en ev olycka händer dvs pengar till flytt.
    Jag skulle heller aldrig skaffa mig fasta utgifter på mer än vad A-kassa eller dylikt täcker. Det är ju lite så att när man har pengar måste man sätta undan till den dan man inga har (för den dagen drabbar nästan alla) och inte vänja sig för mycket vid dyra vanor.
    För mig är detta bara sunt förnuft. 

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?