Inlägg från: Anonym (vakna!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:42:01 följande:
    varför skulle jag vilja det? Jag tycker inte alls att det låter som en trevlig tillvaro! (inte mer än för en vecka eller så och då bara om jag får använda mina dyra och fotriktiga skor och funktionskläder)

Att det går behöver jag knappast bevisa, inte tror du väl att det inte finns människor som lever just som jag beskrivit?? 
    Vilka gör det? Kan du länka till någon i Sverige som lever som du beskriver?

Här har du en länk till en kille som sovit ute i - 43, som du påstod inte skulle vara ett problem för vem som helst att göra med en sovsäck och ett tält: mikaelstrandberg.blogspot.se/2011/06/sova-i-talt-vid-42-minusgrader.html
  • Anonym (vakna!)
    Kimona skrev 2012-03-17 22:53:04 följande:
    Socialbidraget måste regleras i takt med att matpriser höjs exempelvis
    Och det gör det. Man anpassar sig efter konsumentprisindex precis som för barnbidrag, underhåll via Fk och pensioner.
  • Anonym (vakna!)
    infragilis skrev 2012-03-17 22:54:09 följande:
    Hm. En tandborste kostar kanske 20 spänn och används i tre månader enligt tandläkarrekommendation. Tandtråd kostar typ 30 spänn för hundra meter, räcker många månader. Jag rakar mig inte, men maken gör. Har man kraftig hårväxt kanske det kan bli lite dyrare med hyvlar än för honom. Tamponger går på 50-100 spänn i månaden. Hudkrämen vi använder kostar typ 50 spänn och räcker flera månader. Tops kostar typ 10 spänn för 100 st.

Tvätt och sköljmedel och rengöringsmedel ingår inte i hygien utan i förbrukningsvaror.

Jag vet inte vad det beror på att det är så dyrt att leva.
    Man ska byta varje månad men ett minimum är var tredje. Tandtråd ska man använda dagligen och en förpackning av en vanlig som jag köper innehåller 30 meter, men de finns även i 5 meters förpackning. Här kostar den på 30 meter 30 kronor...

Ja, det var fel av mig.
    "Varor för den personliga hygienen som tvål, tandkräm, tandborste och hudkräm. Kostnader för hårklippning, rakapparat och mensskydd ingår. För barn upp till tre år ingår blöjor. Hälso- och sjukvårdsprodukter, besök hos läkare och tandläkare samt läkemedel ingår inte (se också frågan om hjälp till annat)."

En klippning kostar som billigast, av en outbildad "frisör" (utan garanti för resultatet) där jag bor, 200 kronor. En vanlig klippning går på ca 480 kronor.

Du kanske aldrig klipper dig eller köper duschkräm? Vad vet jag?
  • Anonym (vakna!)
    Kimona skrev 2012-03-17 22:59:00 följande:
    sänker dom något annat då eller? För de jag känner har fått samma i alla år
    Man kollar priser på bensin, mat, kläder, hygienartiklar, leksaker, skor... Allt vi behöver för ett hyfsat liv. I januari är det mycket reor på kläder och priserna blir därefter. En annan gång är bensinen svindyr och det höjer värdet. Men i genomsnitt, när man har allt en människa behöver så brukar det inte handla om så stora ökningar på ett år som många vill tro.
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:14:04 följande:
    Våra "basala behov" ligger miltals från vad som i Sverige betraktas som en "skälig levnadsstandard", vi behöver mat, skydd mot väder och vind och eventuellt sjukvård, thats it! 
    Trots det skulle jag uppskatta om du slutade diskutera överlevnadsnivå, vilket tråden inte handlar om!
  • Anonym (vakna!)
    Loket skrev 2012-03-17 23:14:33 följande:
    Senaste åren har matpriserna höjts kraftigt tex mejeriprodukter och kaffe har blivit 30 - 60% dyrare likaså har kött blivit dyrare för 1-2 år sedan kostade köttfärs 30-40 kr kilot när den såldes som lockvara idag får du ej tag på köttfärs under 50 kr/kg.
    Det stämmer inte. Senast idag fanns det köttfärs på Willys där jag bor för 29.90 per kilo. Man kollar både svenskt kött men även billigast möjliga, samma med kaffe och mejerivaror. Tyvärr kan man inte räkna med att få leva på ekologiska varor eller köpa märkesprodukter när man lever på t.ex försörjningsstöd, men det trodde jag alla var medvetna om.
  • Anonym (vakna!)
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:20:32 följande:
    köper du tandborste varje månad? det gör inte jag,vi köpte faktiskt nya nu för 10kr/st på öb.
    det va colgate tandborste. jag har inte klippt mig sedan i augusti 2011.
    rakhyvel,ja en paket på öb kostar 10kr och har 10st hyvlar i sig,så det behövs inte heller varje månad.
    tops kostar 7.90kr på öb inte heller det köps varje månad.
    tvättmedel köpte jag flytande förra månaden för 25kr,räcker lääänge...
    så nej några 490kr för mig +370kr för sambon behövs INTE varje månad.
    Det gör jag faktiskt, till hela familjen, just för att tandhygien är en så viktig del av hälsan. Får vi dålig tandhälsa påverkas även allmäntillståndet och vi kan få allvarliga sjukdomar så bra tandvårdsprodukter är en prio 1 i vårt hem.

Nu är systemet mer generöst än vad du är mot dig själv. Jag tror man räknar med en klippning varannan månad. Alla kan inte ha långt hår eller strunta i klippning. Och bara för att man saknar ekonomisk möjlighet ska man inte behöva se ut som en luffare tack och lov.

Tvättmedel för 25 kronor som räcker lääänge? Haha, jag betvivlar. MEn visst, man behöver inte tvätta, det är bara att vända på trosorna.
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:22:23 följande:
    jo, några härinne hävdar att socialbidragsnivån bara garanterar överlevnad, inget mer

Låt dem hävda det och håll dig till ämnet tack!Flört
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-17 23:27:49 följande:
    Men skärp dig för i helvete!

normalpris på köttfärs ligger på mer än det dubbla och det ERBJUDANDET du tog som exempel gäller ETT kila så länge man handlar för 300kr.

så ditt fåniga exempel bevisar bara att det var en lockvara. du bevisar inte ett skit med det.
    matpriserna HAR höjt TROTS ditt exempel.
    Vi diskuterade KPI och det mäts varje månad. Det är så att även de extraerbjudnaden som butikerna har kommer med. Sen blir det ett snittpris på vad en normal matkorg kostar per månad. Så skärp dig själv och påstå inte att det är fel för det är det inte!

Nej, matpriserna har inte höjts nämvärt för många andra matprodukter har sjunkit i pris. Vill man enbart leva på kött och mejerivaror får man det extremt tufft om man lever på existensminimum eller försörjningsstöd, men det är ett val man i så fall gör medvetet. Det är tufft nog att leva på existensminimum och det finns inte utrymme för extra kostnader för luncher eller skolutflykter vilket är vad tråden handlar om. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?