• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

modesto skrev 2012-03-18 15:35:41 följande:
    socialen fyller upp till normen
    Frågan är varför man ska behöva gå på soc när man är arbetslös, har en ersättning och inga sociala problem. När det desstom finns arbeten man inte kan få i framtiden om man haft kontakt med soc. Jag tror att vi är rätt många som försöker undvika det.
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-18 15:51:24 följande:
    Man får omprioritera. Behöver man bo t ex närmare "lokalsamhällets resurser" (bibliotek, vårdcentral, förskola, fritids osv.) så får man hitta ett sådant boende. Man får inte bostad - man söker och letar. Precis som alla andra som behöver någonstans att bo. 

Din sista mening tror jag absolut är en grundpelare i varför det ser ut som det gör för många - brist på nätverk. Inte heller det har med pengar att göra, så jag vidhåller att det inte är bristen på kronor och ören som ställer till det utan en massa andra faktorer.  
    När jag flyttade kostade det 12 000:-, hade ingen som kunde köra eller lasta så jag var tvungen att ta flyttfirma, sträckan var bara 5 km. Då var det bohag för 1 vuxen och 3 barn, 117 flyttkartonger plus möbler.

• Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 15:55:07 följande:
    T.ex. städfirmor. Bemanningsföretag kan också göra det beroende på vad personen har för kvalifikationer. Man kan starta eget. Det är vad jag kommer på rakt upp och ner, finns säkert annat.
    Städfirmor, människor som har så nedsatt arbetsförmåga att de bara kan arbeta 2 timmar om dagen?
    Starta eget, kunna försörja sig på att arbeta 2 timar per dag?

Du tror att detta är något för de som har så låg arbetsförmåga som 25%? 
  • Anonym

Jag är fattig:( haft det lite tufft ett tag..var anställd på bemanningsföretag i 5år..sedan blev jag uppsagd pga arbetsbrist...har akassa på 8600:-..hyran blir 9300 med elen:(

• Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 15:59:40 följande:
    Restaurangägare skulle dö för en anställd som accepterar 2 timmars arbetsdag!!! De flesta kräver minst 4 timmar per skift

Sök jobb på lunchrestaurang!
    Nu är det ju så att detta är personer som möjligtvis kan klara att arbeta  25%, inte att de är friska och bara vill arbeta 25%.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 16:10:46 följande:
    Då förstår du kanske vad Donum menar med att du kanske behöver omprioritera?
    12000 för att flytta ett bohag den korta biten är mer än de flesta anser sig ha råd med! 
    Jag hade liksom ingen valmöjlighet eftersom min hyresvärd dog och fastigheten plötsligt skulle byggas om. Hade inte några planer på att flytta innan dess.
    Jag har alltså inte försörjningsstöd.
    Måste finnas andra som heller inte på egen hand kan klara av att flytta utan måste anlita flyttfirma, så det är inte bara att förändra sin situation och flytta.

• Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 16:21:28 följande:
    personligen skulle jag anlita någon privatperson för en bråkdel av det priset (ett tips är att hitta någon som redan arbetar väldigt mycket, de andra har sällan tid)
    Det blir lite akut med flyttning eftersom det var ett 2 familjshus och de började riva den andra lägenheten, annars om man haft lite tid på sig hade man kunnat leta efter människor med lastbil som ville ha lite extrajobb.

Alla har heller inte kontakter, jag har det inte eftersom både mina föräldrar och jag precis som förespråkas flyttat runt i hela Sverige till ställen där jobben funnits. 
    Har aldrig bott så länge på en plats att det kunnat byggas upp något kontaktnät, där är en av nackdelarna med att vara väldigt rörlig. 
  • Anonym
    Wittra skrev 2012-03-18 16:28:41 följande:
     Hade hellre hoppat på en utbildning om jag vore dig
    Vad är det för utbildningar man kan hoppa på hela tiden?
    Har man gymnasieutbildning men inte högskolekompetens vilken utbildning ska man då gå?
    KY kräver också högskolebehörighet.
    AF har inte en massa utbildningar man bara kan hoppa på.  
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 17:09:44 följande:
    117 flyttkartonger? när jag flytade år 205 hade jag 7st och det tyckte jag va mycket!
    Ja, men jag var då 45 år och hade 3 ganska stora barn, sedan äger jag ganska mycket böcker.
    Man samlar på sig en del genom åren, ärvda möbler och porslin, saker som inte har något egentligt värde men som används.
    Saker som mina mor- och farföräldrar haft som man inte vill kasta. 
  • Anonym

Något som kanske skulle hjälpa en del fattiga familjer som inte har bil eller möjlighet att låna bil är om det fanns subventionerad kollektivtrafik på samma sätt som färdtjänst dörr till dörr till ett större köpcenter med de stora lågpriskedjorna Lidl, Netto, Willys eller vad det nu finns på orten man bor. Inte varje vecka men kanske 1 eller 2 ggr i månaden.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?