• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

infragilis skrev 2012-03-18 12:49:42 följande:
    Det är ett jäkla tjat om p-piller. Faktum är att p-piller är kraftigt subventionerade av staten som det är redan. P-piller är nästan gratis för användaren eftersom staten betalar en stor del av kostnaden.

De som har p-piller utskrivna för annat skäl än att förhindra graviditet är det speciell förskrivning som gäller och högre chans att få soc att ta resten av kostnaden.
    Ungefär det jag reagerade på också att medicin jämställs med p-piller och viagara och att man sen jämför det med gucciväskor.
    Gör man den jämförelsen kan man inte ha många hästar i stallet.
  • Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 12:32:30 följande:
    jag bor i en liten by där det finns bara en konsum och har ingen bil, men det går att leva billigt även med konsum om man är smart
    jo jo men om man har ett val =)
  • Anonym

Många som lever på försörjningsstöd lever de facto under existensminimum. Det är ju faktiskt inte så att människor som pga av arbetslöshet eller sjukdom bara har kostnader som täcks av normen. Alla är inte unga som ännu inte dragit på sig kostnader under sitt tidigare yrkessamma liv.

Kostnader som de endast kan bli av med om de låter det gå till kronofogden. Kan vara kvarstående lån från en fastighetsförsäljning, många har nämligen fått sälja sina bostäder med förlust.

Hur många tror att de som bor på orter där stora företag flyttar från landet, läggs ner eller går i konkurs får ut vad de har i lån på sina fastigheter. 

• Anonym
    Donum skrev 2012-03-18 13:03:21 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför man klassas som fattig om man har en fantastiskt hög levnadsstandard och har 9400 kr i månaden att leva på. 
    Fantastisk hög levnadsstandard?
    Vad baserar du detta på?

Märk att du inte kan jämföra med u-länderna eftersom fattigdom handlar om i vilket sammanhang, dvs samhälle man lever i.
  • Anonym
    Nanime skrev 2012-03-18 13:02:57 följande:
    Inte i den kommunen där jag bor :S Där är alla utgifter som du räknar upp, inklusive kläder och mat inräknat i dessa 3800 kr. Jag antar att det då är olika beroende på var man bor, eller så har dom ändrat reglerna sen jag fick pengar därifrån sist ;P
    Sen 15-20 år får man elen utöver. Det efter en mycket uppmärksammad dom.
    Du kan inte jämföra med hur det var då med hur det är idag, det är stor skillnad och därför blir diskussionen snedvriden när du jämför med den gamla goda tiden.
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-18 13:05:44 följande:
    Och jag hävdar fortfarande att det inte handlar om vare sig jobb eller pengar utan att beroendet av försörjningsstöd handlar om psykisk ohälsa och social bakgrund. Jag är tämligen övertygad om att personer som var arbetsföra på 60-talet hade betydligt lägre levnadsstandard än den levnadsstandard som bedöms vara skälig idag. 
    Vilken otroligt förenklad förklaringsmodell du har.

De som går på försörjningsstöd är antingen psykiskt sjuka eller så är de födda i socialgrupp 3. Måste vara rätt härligt att leva med en sån förenklad världsbild. :-P

Levnadsstandraden på 60-talet var lägre för samhället i stort, även bland de allra allra rikaste. I en fattigdomsdiskussion kan man inte jämföra nu med 60-talet, 1800-talet eller afrika utan det handlar om samhället i nuet. Så svårt borde det inte vara att förstå det.
  • Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 13:06:33 följande:
    Vad är det för källa du vill att jag ska visa? Alla arbetslösa? De personer jag personligen känner som resonerar så? Hon här i tråden som inte vill flytta? Annat?

Jobb finns för det mesta men det är inte säkert att det ligger 5 minuter ifrån där man bor och alltför ofta verkar det som att folk är för fina för vissa jobb. Jaha, vad är det för jobb man tror at tman kommer att få utan utbildning och erfarenhet? Gymnasieutbildning är inte mycket att hänga i granen, så man får ta det som bjuds och där det bjuds. Easy as that.  
    Du påstår att folk är lata och inte vill flytta. Folk generellt.
    Att du känner några som inte vill kan är ok om du förklarar hela deras livssituation!
    Du uttalar dig generellt och ska således kunna visa upp en källa på att ditt påstående stämmer eller så får du förklara att du känner ett FÅTAL och de FÅTALIGA väljer att stanna. Simple as that.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:11:15 följande:
    Även vanliga arbetare hade lägre levnadsstandard jämför med i dag, så vart vill du komma? Samhället utvecklas. Ska fattiga människor stå kvar i 60-talets SVerige eller ska även de få ha en tv och en billig dator? Ska deras barn kunna hitta information och göra läxor och skicka in via nätet eller ska de klara sig utan och vara en andra klassens medborgare?
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:11:15 följande:
    Även vanliga arbetare hade lägre levnadsstandard jämför med i dag, så vart vill du komma? Samhället utvecklas. Ska fattiga människor stå kvar i 60-talets SVerige eller ska även de få ha en tv och en billig dator? Ska deras barn kunna hitta information och göra läxor och skicka in via nätet eller ska de klara sig utan och vara en andra klassens medborgare?
    Varför nöja sig med 60-talet? Jag fattar inte varför det finns en magisk gräns där. Kan någon förklara?

Man kan lika gärna låta fattiga människor leva på 1800-talsstandard med fattighus och tvångsplacering på barnhem för de som är fattiga och har barn. Det är redan föreslagit i tråden att fattiga ska leva på lever och vitkål så tanken är inte så långt ifrån.

Det för en bra sak med sig. När vi föser ihop alla fattiga i fattighus kommer en massa lägenheter bli lediga och därmed har vi trollat bort bostadsbristen. Det finns alltså bara fördelar med att backa tillbaka 200 år i samhällsutvecklingen.
  • Anonym
    Nanime skrev 2012-03-18 13:14:35 följande:
    Nej, det jag pratar om var för 3 år sedan och jag frågade specifikt om hushållsel när jag började där och det enda som jag skulle få utöver var saker som glasögon eller tandvård OM det ansågs vara extremt nödvändigt.
    Det är fel och du lär ha hittat den enda kommunen som bryter mot lagen när det gäller elen.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?