Finns på ett sätt viss fattigdom i Sverige, eftersom man jämför med andra och deras levnadsstandard
inom landet. Och eftersom vår standard är så hög, hamnar även "fattigdomsgränsen" väldigt högt...
Jag jobbat med barn i flera olika typer av områden, bl a "miljonprogam".
Problemen finns dock inte bara där...
De barn som inte hade ordentliga kläder och liknande har tyvärr alltför ofta föräldrar som rökte,
hade slingat hår, nya mobiler, skinnjackor etc. I många av dessa fall önskar jag att soc pengar kunde
bli mer riktade, att räkningar betalas osv, kläd/matkuponger, för att MÅNGA fler föräldrar än jag kunde ana inte kunde göra rätt prioriteringar. Men som kuratorn sa, den "personliga integriteten..." - MEN BARNEN DÅ!!!
Sen finns det människor som hamnat i knipa och verkligen kämpar, och det är dit jag vill
att skattepengarna ska gå, men jag tror efter allt jag sett inte att man alltid bara kan mata med större bidrag.
För när ett litet barn börjar gråta för att termobyxorna gått sönder är det inte kul... Skolan/förskolan är ju
så himla trygg punkt där, med mat, material till alla... Jobbigt att veta att alla barn inte uppskattar helger och lov!