Inlägg från: Anonym (vakna!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 18:59:24 följande:
    Anonym (fattig men rik)

Tack för din räkning på min ekomomi. Enligt detta så skulle ju jag måsta få försörjningsstöd, men som skat jag vill inte öppna socialens dörrar igen. Skriver här vad som hände 2006.

2006 stängdes alla lokala försäkringskassor ner. Bara en enhet kvar i Össtersund dit man skulle skicka sina ersättnings papper. Sakt och gjort jag skickade mitt papper dit. Dagen när jag skulle få min ersättning så kom den inte in. jag ringde till östersund och frågade var min ersättning dröjde. Då säger telefonisten att vi kan inte hitta dina papper, dem, den kan ligga i högen någonstans i källaren och vi har inte nog med persona att söka just nu. Ja sa jag men jag ska ha min ersättning för jag måste betala min räkningar jag kan inte vänta. Då säger hon jojo vi vet att folk ska betala sina räkningar, men nu får du vänta i ca 2-4 veckor innan dina papper kommer framFörvånad

I panik meddelade jag hyresvärden vad som hänt.......

Ringde socialkontoret där säger dem att (förstår inte du att det är 3 veckors handlings tid) Nej sa jag det förstår jag inte eftersom jag aldrig tidigare sökt någon hjälp.

Ok en tid bokades 3 veckor framöver. Några dagar senare får jag ett brev på posten där hyrsvärden har skrivit att jag är vräkt på grund av försenad hyra (3 dagar försenad). Då går jag upp till hyresvärden och säger att jag ringt och sakt min situation och jag ríngde försäkringskassan så at dem kunde prata med hyresvärden och även socialkontoret.

Dagen före påskafton fick jag komma till socialen dems skulle stänga kl 12.00. Väl inne i väntrummet kommer min handläggare fram till mig och börjar ta upp mitt ärdende framför allt annat folk som väntade på sin tid. Jg frågade om vi inte kunde gå in i ett rum och prata för jag ville inte prata bland allt annat folk då säger hon NEJ vi tar det här.
    Och med hög rsöt fortsätter hon du kommer inte få en krona mer än 150 kr det ska räcka för att du klarar maten över påskhelgen. Men herre min gud  sa jag åt henne jag är vräkt för jag kan inte betala hyran just nu och mina andra räkningar väntar också kan intejag få låna det pengar jag väntar från ersättningen så får ni min ersättning sen, men återigen säger handläggaaren nej du får inte en krona mer än 150 kr. Gråtandes går jag ut från socialen ovh bestämmer mig att ladrig mera öppna dessa dörrar igen. Av dom 150 kr tog kassaservise 50 kr så 100 kr till mat hade jag den påsken.

Försörjnings stöd är inte åt alla så jag går heller och svälter och med trasiga kläder och trasiga tänder och gamla glasögon än öppnar dessa dörrar mer.
    Det är tyvärr så det ofta fungerar när man behöver söka hjälp. När alla reserver är använda är man enormt sårbar för ev. förseningar av den lilla ersättning man får. och söker man försörjningsstöd är det inte säkert att man blir beviljad direkt utan man kan få överklaga och det hinner gå veckor innan man har några pengar. har man väl börjat halka efter ekonomiskt kan det vara omöjligt att ta sig upp igen.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (3) skrev 2012-03-20 19:51:20 följande:
    Hur ska man nå ut till ALLA som arbetar i dag och  få dessa att förstå att!!!
    * A-kassan kommer inte med engång om man blir arbetslös
    * Man kan bli sjuk
    *A-kassa o sjukersättning är inte lika höga som lönen

OM alla fattade det så skulle ingen handla på kredit för man vet inte om man kan betala tillbaka OCH alla skulle ha en rejäl buffert ifall något oförutsett skulle hända.

MASSOR av människor skriver ju här att dom inte viste/kunde inte rå för m.m.
    För mig är detta självklara saker men tydligen inte för alla.         
    Vet du, man kan ha haft en stabil ekonomi, en trygg försörjning i 20 år, och ett hyfsat sparande på banken när man plötsligt får veta att man ska skiljas, och samtidigt blir man sjuk och efter bara några månader säger arbetsgivaren upp en... Ekonomin rasar fort från att ha varit på topp till att man ligger på botten. Att hindra all konsumtion, att ingen ska köpa hus och bostadsrätter för att det värsta kan hända skulle stjälpa hela svenska ekonomin!
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (3) skrev 2012-03-20 19:58:09 följande:
    Fast har man varit trygg i 20 år förväntar jag mig att man amorterat av minst halva huset.
    Haha, du tror att alla bor kvar i samma hus hela sitt liv? Många byter både till bättre hus och bättre bil med åren...
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (3) skrev 2012-03-20 20:04:59 följande:
    Men då får man ju ta konsekvenserna om man blir sjuk/arbetslös/ensam.
    Man tar konsekvenserna. Men vad gör man när inget skyddsnät finns och resurserna är tömda? En utförsäkring av en sjuk människa ger denne ännu sämre möjligheter att klara sig, och vad gör man när även soc nekar stöd? Ska man ta livet av sig för att man inte klarar av att jobba? Löser det problemen tycker du?
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (Finns ej fattiga) skrev 2012-03-20 21:56:30 följande:
    Helt otroligt tycker jag att han inte ens kunde låna eller panta ihop ca 15:- till en paket med havregryn, då hade han haft mat iaf 2 veckor fram.
    (Absolut inte en idealisk situation) men jag menar något kan man ju göra själv om man nu är så hungrig och desperat!!
    Hur lätt är det om man mår psykiskt dåligt av någon anledning (kan vara social fobi, depression eller vad som helst)och just blivit utskriven?
  • Anonym (vakna!)
    Themis skrev 2012-03-20 23:05:20 följande:
    Men nu utgår du från någon som har sin hjärna under kontroll och inte är psykiskt sjuk.

Du och jag hade säkert kommit på att göra så, men hur gör man om man lider av fobier, vanföreställningar eller andra hinder som är helt ologiska för friska personer, men som kan göra att den sjuke klamrar sig fast vid ett värmeelement en hel dag tills han får kramp eller nåt?

Din skalle är sönder, du är van att få maten serverad sedan flera år utan att behöva tänka på hur den kommer på bordet, hur mycket ansvar tror du att du kan ta för dig själv då?
    Bra skrivet.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-20 23:17:21 följande:
    Inte så svårt att klara sig på om man tänker sig att ungdomar bor hemma till 25 år. 
    Du har inte läst på Fl antar jag. Man skaffar barn när man är 18-20....
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-20 23:39:36 följande:
    Det kommer det minsann bli slut med nu, man skaffar inte barn om man har ungdomslön minsann!
    Tyvärr gör man det och enligt mina ungdomar så säger kompisarna att det är ett sätt att komma hemifrån och få något eget.... Sen, att försörja ett barn långsiktigt har de inte en tanke på. Misslyckade föräldrar skyller jag det på.
  • Anonym (vakna!)
    infragilis skrev 2012-03-20 23:44:43 följande:
    Man får ingen lägenhet för att man skaffar barn.
    Föräldrarna vägrar ha dem hemma... Soc är skyldiga att hjälpa för inga barn ska vara hemlösa, det har vi en nollvision för. Så soc får ställa upp som garanti för lägenheter.
  • Anonym (vakna!)
    Regnig måndag skrev 2012-03-21 07:27:24 följande
    Alternativet till detta känslomässiga nonsensresonemang är att acceptera att fattigdom finns definierat, absolut fattigdom (svält i världen) och relativ fattigdom  (ekonomiskt utsatta i samhället de lever i). För självklart måste man räkna med det sistnämnda därför att fattiga här inte är fattiga i andra länder pga att kostnadsläget är annorlunda i andra länder.
    En lösning skulle kanske vara att deportera alla relativt fattiga till länder med absolut fattigdom.... Att ingen har tänkt på det! Skulle faktiskt inte bli förvånad om det kommer som förslag i framtiden. Att känna solidaritet och att inse att alla inte har möjlighet att kunna arbeta verkar ha fått ett starkt fäste i Sverige.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?