Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 18:59:24 följande:
Anonym (fattig men rik)Tack för din räkning på min ekomomi. Enligt detta så skulle ju jag måsta få försörjningsstöd, men som skat jag vill inte öppna socialens dörrar igen. Skriver här vad som hände 2006.
2006 stängdes alla lokala försäkringskassor ner. Bara en enhet kvar i Össtersund dit man skulle skicka sina ersättnings papper. Sakt och gjort jag skickade mitt papper dit. Dagen när jag skulle få min ersättning så kom den inte in. jag ringde till östersund och frågade var min ersättning dröjde. Då säger telefonisten att vi kan inte hitta dina papper, dem, den kan ligga i högen någonstans i källaren och vi har inte nog med persona att söka just nu. Ja sa jag men jag ska ha min ersättning för jag måste betala min räkningar jag kan inte vänta. Då säger hon jojo vi vet att folk ska betala sina räkningar, men nu får du vänta i ca 2-4 veckor innan dina papper kommer fram
I panik meddelade jag hyresvärden vad som hänt.......
Ringde socialkontoret där säger dem att (förstår inte du att det är 3 veckors handlings tid) Nej sa jag det förstår jag inte eftersom jag aldrig tidigare sökt någon hjälp.
Ok en tid bokades 3 veckor framöver. Några dagar senare får jag ett brev på posten där hyrsvärden har skrivit att jag är vräkt på grund av försenad hyra (3 dagar försenad). Då går jag upp till hyresvärden och säger att jag ringt och sakt min situation och jag ríngde försäkringskassan så at dem kunde prata med hyresvärden och även socialkontoret.
Dagen före påskafton fick jag komma till socialen dems skulle stänga kl 12.00. Väl inne i väntrummet kommer min handläggare fram till mig och börjar ta upp mitt ärdende framför allt annat folk som väntade på sin tid. Jg frågade om vi inte kunde gå in i ett rum och prata för jag ville inte prata bland allt annat folk då säger hon NEJ vi tar det här.
Och med hög rsöt fortsätter hon du kommer inte få en krona mer än 150 kr det ska räcka för att du klarar maten över påskhelgen. Men herre min gud sa jag åt henne jag är vräkt för jag kan inte betala hyran just nu och mina andra räkningar väntar också kan intejag få låna det pengar jag väntar från ersättningen så får ni min ersättning sen, men återigen säger handläggaaren nej du får inte en krona mer än 150 kr. Gråtandes går jag ut från socialen ovh bestämmer mig att ladrig mera öppna dessa dörrar igen. Av dom 150 kr tog kassaservise 50 kr så 100 kr till mat hade jag den påsken.
Försörjnings stöd är inte åt alla så jag går heller och svälter och med trasiga kläder och trasiga tänder och gamla glasögon än öppnar dessa dörrar mer.