Inlägg från: Annette 732 |Visa alla inlägg
  • Annette 732

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 20:07:02 följande:
    Men innan man kommit upp till frikort så betalar soc för medicin samt läkarvård. 

Många verkar ha missat att soc betalar faktiskt ut mer än bara hyra och riksnormen, dessa saker betalar de också ut:

Andra saker räknas efter faktisk, skälig kostnad

Övrigt ekonomiskt bistånd, som inte ingår i riksnormen är kostnader som: 
    - Boendekostnad 
    - Hushållsel 
    - Hemförsäkring 
    - Arbetsresor 
    - Avgift för medlemskap i A-kassa och fackförening

Andra kostnader

Ibland har du andra kostnader som är nödvändiga för att ha en skälig levnadsnivå. Ta med dessa kostnader vid ansökan Detta gäller till exempel kostnader som: 
    - Läkarvård 
    - Medicin 
    - Akut tandvård 
    - Glasögon 
    - Begravning 

Så dessa 3840 som är en del av riksnormen är tänkt att gå till mat, bredband, nöje, kläder.  
    men som sjukpensionär  har jag inget soc som hjälper mig med kostnaderna upp til frikort1 tyvärr,jag får glatt betala,så de som går på soc har det bra!
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 20:14:31 följande:
    Jo alla har körkort. Verkligen.
    Tror du på det själv eller????
    nej ala har inte körkort,men de flesta har NÅGON i sin omgivning som kan köra!!!
  • Annette 732
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 20:27:53 följande:
    Här kommer en länk till vad man kan räkna på för att kolla om man kan få försörjningsstöd:

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors...

(Det vore väldigt bra om alla som har på känn att de har behov av och rätt till försörjningsstöd kunde ta sina fakturor och räkningar och denna uträkning och sticka den under näsan på socialsekreterarna som bedömer bistånd. I uträkningen finns automatiskt inbakat personliga kostnader för individer i olika åldrar enligt Riksnormens mallar och summor. Man kan ha övriga behov - enstaka eller återkommande -  och de ska också tas med i beräkningen.)
    hehe,men min sjukersättning på 6.700kr ligger jag 452kr FÖR HÖGT för socialbidrag i den beräkningen.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 20:36:58 följande:
    Jaså?
    Det vet du bara sådär. Var hämtar du allt sånt där vetande ifrån?
    ja tänk jag har sunt förnuft och är 35år gammal snart...

så enkelt va det med det.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 20:40:13 följande:
    Tycker att du ska titta på de fonder som finns i Stora Fondboken, där finns fonder för olika sjukdomar.
    Kanske finns det tips på fonder i forum för reumatiker/fibromyalgi.
    Titta även på de fonder som finns inom din kyrkoförsamling. 

De som delar ut fondpengar utgår från vilken inkomst du har.

jag har lånt stora fondboken en gång,men det är ganska svårt att uppfylla kraven som behövs för att kunna ansöka.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 20:49:47 följande:
    Sunt förnuft att påstå att det bara är att hyra bil?
    Ja det är sant som det är sagt, visdom kommer inte med åldern...
    ja är det inte sunt förnuft att det är billigare att hyra en hyrbil och tanka den och köra själv än att betala en flyttfirma?
    det tycker jag.
  • Annette 732
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 20:52:35 följande:
    Du missade säkert att läkare och psykolog rekommenderar massage på grund av ständiga spänningar.
    För övrigt visar din kommentar att du är sådan som just du tillskriver andra.
    TACK!!
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 20:52:44 följande:
    Då är vi tillbaka på ruta ett. Då tar vi det igen....
    Du tror att alla har körkort?
    NEJ jat tror inte alla har korkort,MEN jag tror att alla har någon i sin omgivning som har körkort och kan ställa upp och köra mot en liten peng eller mat.

snäla läs tråden!!!!
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 20:55:19 följande:
    Ständiga spänningar går att leva med men svårare om man inte kan ta sig ur sängen. Men dert ser du ingen skillnad i utan anser att det är minst lika illa för dig.
    Din kommentar om mina visar att jag träffade rätt och att du har ömma tår.
    ständiga spänningar blir till skador....
  • Annette 732
    sockerdricka skrev 2012-03-18 21:35:00 följande:
    !!!

Missbrukare och psykiskt sjuka har förbrukat sitt värde i samhället, säger du - är bara glad om jag har missuppfattat dig här, men menar du alltså att dessa kategorier människor inte har rätt till samma värdiga liv som andra medborgare, eftersom de är en belastning för människor som lever gott utan hälso- eller missbruksproblem och betalar sin skatt?!
    jag är psykiskt sjuk.
    de flesta verkar ha en syn på att psykiskt sjuka är "knäppa personer"
    vissa borde verkligen ta sig tid och ta reda på vad för sjukdomar som kallas för psykiska sjukdomar.
    ångest,depression,migrän är 3utav dem,
    ta reda på fler genom exempelvis www.hjärnfonden.se
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?