• EEJ

IVF Umeå

Ni som ser 56.000 är inne på den gamla hemsidan! Titta på min länk här Ivan istället.

• EEJ
    Tinzu skrev 2013-03-13 13:42:43 följande:
    är det någon i denna tråd som fått utskrivet prednisolon? och hur ofta och länge har ni tagit isf? och vilken dos?

Jag åt prednisolon (två tabletter/dag) från äggplock fram till testdag, och sedan nedtrappning.
  • EEJ

Jag fick prednisolon pga av att jag är väldigt allergisk och att förra gången jag blev gravid (spontant) var på hösten efter en megados av prednisolon i allergisyfte.

Båda dessa ska ju egentligen inte behövas för att bli gravid så i första hand så får man nog prova utan. Inför vårt sista försök var det dock inga problem att få detta utskrivet. 

• EEJ
    Tinzu skrev 2013-03-14 02:44:15 följande:

åh okej, hur stor dos fick du ta då? min läkare på gynmottagningen tänkte undersöka det med ivf kliniken om hur stor dos man ska ta och hur ofta och hur länge så jag tänkte höra bara hur andra fått ta det

Jag tog Prednislon 5 mg x 2 varje dag från äggplock fram till testdag. Efter det så var det nedtrappning, var fjärde dag halverade jag dosen. Dvs
    dag 1-4: 1 tabeltt/dag
    dag 4-7: 1/2 tablett/dag
    dag 8-11: 1/4 tabeltt/dag
    från och med dag 12 helt kortisonfri.  

Men som jag förstått det så är det väldigt olika vilken dos man får. Kortison ska alltid tas med försiktighet då det orsakar benskörhet!     
  • EEJ

Vi har gått privat och gjorde bara ett spermieprov, det visade på 4 milj spermier och de simmade lite dåligt i motstånd. Men de var inte oroliga eftersom att de som fanns ändå var pigga och glada.

Vi gjorde bara ett test och de sa då att befruktning med ICSI var det som gällde för oss. Sen under de tre uttag vi gjort (privat) så har spermieantalet varierat, men det har aldrig varit "bra". Jag kan tänka mig att inför landstingsförsök så ville de gärna att an gör två test med några månaders mellanrum för att se om det är en tillfällig dipp.

• EEJ

Äralltupptaget: jag har alltid åkt på insättningen själv! Det är helt ok och går jättefort. Man stiger in från väntrummet (kissnödig!) och går lägga sig på britsen. Embryologen berättar om embryot du går tillbaka och sen är det klart på 5 min. Känns ingenting! Det kommer att gå bra!

• EEJ

Folsyra (folacin) hjälper fram till v 12 sen är det "onödigt". Efter det räcker det gott och väl med "vanliga" vitaminer för kvinnor.

• EEJ

Egentligen hjälper det mest före man är gravid eftersom att det tar ett bra tag att arbeta upp folsyran u kroppen om man har för lite i sina depåer!

• EEJ

Vill bara skicka lite sol och värme från Thailand till er alla dom fortfarande kämpar!

• EEJ

Allergi borde ju vara positivt, kroppens immunförsvar jobbar stenhårt med att bekämpa allergin och "glömmer bort" att jobba mot embryot. Det sägs ju att en förkylning också är bra.... Om ni får äta prednisolon så kommer allergin också att bli bättre- jag äter kortison mot min (svåra) pollenallergi.

Svar på tråden IVF Umeå