Inlägg från: drömmer om ett barn |Visa alla inlägg
  • drömmer om ett barn

IVF Umeå

Äppelkaka: Jag är jättenöjd över att vi faktiskt kom så långt som till ÄP denna gång, det kändes inte troligt i början av veckan. Så absolut är jag nöjd över att vi fick ut ägg även om dom blev få till antalet. Känns fruktansvärt nervöst att åka till kliniken om några timmar, tänk om ingen blivit befruktad..

Blir det återföring för dig på måndag?

Emilotta: Ja, vi får verkligen hoppas det!

EEJ: Tack! Har du pratat med dr Sol ännu? Håller tummarna för att du får tillbaka två!

• drömmer om ett barn

Det gick inte så bra för oss. Av tre ägg var alla mogna men en blev inte befruktad, en delade sig alldeles för snabbt och var även fragmenterad så fick därför kasseras och den sista delade sig för långsamt. Vid tvådagars-odling bör embryot ha 4 celler och den hade innan vi kom dit endast två celler.. precis innan den återfördes såg laboratoriekillen att den hade fått tre. Så jag har inga större förhoppningar för att detta kommer ta sig utan hoppas på annan medicinering vid nästa försök som förhoppningsvis passar mig bättre och ger bättre utdelning.

Nektar: Underbart att VUL visade på massvis av blåsor, grattis! {#emotions_dlg.flower}

Petto 83: Vad konstigt att ingen har upptäckt tidigare att du har PCO, vilken miss! Förvånad Skönt att veta vad felet är och inte behöva leva i ovisshet. Nu är det dessutom lättare för kliniken att behandla dig så det är verkligen bra att det uppdagades.

Freja150
    : Stort lycka till på måndagens FET, håller tummarna för er! Solig

EEJ: Wow, två blastos! Det är ju fantastiska nyheter! Skrattande 

• drömmer om ett barn
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * Norris (inväntar FET)
    * jenads( inväntar FET i Jan.)

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar
    * Nektar (1:a IVF, start 25/11)
    * Petto83 (start 25/11) 

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * EEJ (4:e och sista försöket)  Äp 28/11
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök)
    * LongingForAChild (behandling inför FET i Dec)
    * Freja150 (FET 3/12)

{#emotions_dlg.flower}Ruvar  
    * ali85 TD 3/12
    * Sofiali77 TD 14/12
    * Kvinna32 TD 17/12
    * drömmer om ett barn (4:e försöket) TD 19/12

GravidGravida
    * EbbaGrön (1:a IVF)
    * A79 (1:a IVF) BF 24 Dec
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF)

• drömmer om ett barn
    jennyz: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Vad roligt att höra att du fick bra resultat på odlingen. Spännande med dom 6 som odlas vidare! Glad Vad använde du för preparat innan du bytte till Menopur?

Lycka till med ruvningen, hoppas det tar sig! Solig   
  • drömmer om ett barn

Läste lite fel, såg nu att du skrev att du alltid haft bra med ägg. Det är ju jättebra att ni lyckats odla längre än vad ni kunnat tidigare. Skönt när man hittar preparat som fungerar bättre än andra.

• drömmer om ett barn

Äppelkaka: Hur gick det vid återföringen idag? Du är väl ruvare nu! Hade odlingen gått enligt planerna och blev det några till frysen?

Vid vår första ET kände jag mig glad och hoppfull när vi lämnade kliniken, trodde verkligen att det skulle lyckas. Riktiga lyckokänslor! Tyvärr har jag tappat hoppet lite vid dom senaste försöken eftersom embryona vi fått tillbaka inte sett så bra ut. Hoppas på att få lämna kliniken i positiv anda nästa gång..

3villbli4: Tack. Kände mig väldigt nedstämd igår men nu har jag fått perspektiv på det hela och insett att vi trots allt hade tur som fick göra ET, det inte tyvärr är alla som får den möjligheten.

Vad spännande med ÄP på måndag! Har du tagit ägglossningssprutan nu ikväll?

EEJ: Vem vet, kanske har den delat sig och fått fyra celler nu? Hoppas det. Dr Sol sa att chansen finns att lyckas med 3-celliga men ingenting om hur stor chansen är.

Har försökt hitta info om fragmentering men det var inte det lättaste. Fragmenten består tydligen av embryots cellväggar som inte försvinner ut ur embryot när celldelning sker, utan stannar kvar som skräp inne i embryot.

Flera har fått tillbaka fragmenterade embryon och chanserna att lyckas verkar vara ganska höga, iallafall enligt trådarna jag läst i. Finns säkert gränser gällande hur pass fragmenterade dom får vara för att återföras.

Jag har enbart använt Puregon men kommer föreslå annan medicin och korta metoden samt Trombyl och Prednisolon efter ET vid nästa försök. Dr Sol pratade om Trombyl men skrev inte ut något eftersom detta bara är vår 3:e återföring.

Hoppas verkligen att detta är vår månad och framförallt DIN eftersom det är erat sista försök. Det bara måste bli plus nu, det är er tur!

Petto 83: Tack, vi får hoppas på det!

• drömmer om ett barn
    EEJ: Grattis till ruvarstatus! {#emotions_dlg.flower} Nu ska det bli ett bra resultat av detta, något annat finns inte på kartan. Chanserna borde vara enorma med två blastos! Sa dom någonting om hur stor chansen är att lyckas? Jättebra att du fått både Trombyl och prednisolon också.

3villbli4: Hur gick det på ditt ÄP idag? Hoppas allt flöt på utan problem och att ingreppet inte blev alltför smärtsamt.

Freja150: Gick upptiningen bra? Håller tummarna för att du är ruvare nu! Glad

Vad häftigt att framgmenten kan försvinna vid långtidsodling. Om ett embryo överlevt fragmentering och utvecklat sig till blastocyst så borde den klara allt känns det som! Synd att det finns så lite fakta om ämnet, hade varit intressant att se statistik osv.

Äppelkaka: Grattis till återförandet av din blasto, härligt! {#emotions_dlg.flower} Roligt att fler också var på väg att bli blastos. Jag hoppas du får ett helt gäng till frysen!

Är det du själv som begärt att få Trombyl eller skrev läkaren/läkarna ut det automatiskt vid dina försök? Vi har inte diskuterat frågan tidigare utan det var först nu när jag fick en annan läkare som frågan kom på tal. Precis, han tyckte inte det var nödvändigt då det bara var den 3:e återföringen. Men varför tog han ens upp frågan då?

Jag brukar inte känna av äggstockarna speciellt mycket under behandlingens gång. Kanske var du som Emilotta på gränsen till överstimulering? Sa dom någonting om detta igår vid återföringen?

Nektar: Oj, vad många äggblåsor! Finns det någon större risk för överstimulering nu? Hur många dagar har du gått på den lägre dosen? Håller tummarna allt jag kan för att det ser bra ut på onsdagens VUL och att det blir ÄP på fredag.

Vet inte hur det fungerar med avbrutet försök som finansieras av landstinget men vid privata försök så får man ett tillgodohavande på 75% av kostnaden om äggplock inte kan göras. 

Petto 83: Ånej, hur kunde det bli så fel? FörvånadRynkar på näsan Tyckte också det lät märkligt att dosen skulle höjas istället för sänkas när det dessutom var tal om överstimulering. Men man litar ju alltid på läkarnas ord.. Förstår din besvikelse, det är jättetungt att behöva avbryta när man har kommit så pass långt i behandlingen. Stor kram till dig.

jennyz: Vilken osis att du skulle dra på dig UVI.. Har du lätt för att få det? Det kan omöjligt vara en vanlig blödning på gång, alldeles för tidigt för det.

Sofiali77: Hur går det med ruvandet, känns det fortfarande som att tiden sniglar sig fram? 
  • drömmer om ett barn
    Petto 83: Jag tycker att en FET är det minsta kliniken borde ge er som kompensation för detta misstag. Enbart infrysning känns lite.. lite.

jennyz: Hur gick det på VC idag, fick du penicillin utskrivet?

Nektar: Tänk att det kan bli så många blåsor trots låg dos. Hör det till vanligheterna att man är lättstimulerad när man har pco-s?

Kliniken har öppet lördagar men vet inte hur det är med söndagar. Kan hända att man får komma tillbaka på måndagen för återföring.

Freja150: Fantastiskt att du fick tillbaka två embryon, grattis! {#emotions_dlg.flower} Kul att blaston lyckades återhämta sig trots att det inte såg så ljust ut först.. måste vara en stark liten rackare! Håller tummarna att att bägge stannar kvar. Roligt också att vi är flera med samma testdatum.

Tack för ytterligare info om fragment, intressant att läsa!

3villbli4: Grattis till ett bra resultat av äggplocket! Solig Kan tänka mig att ni är förväntansfulla inför morgondagen. Vad tråkigt att höra att det blev en smärtsam upplevelse för dig.. Rynkar på näsan Hjälpte det inte alls med ytterligare morfin?

LongingForAChild
    : Hoppas verkligen på ett bra besked vid ditt VUL på torsdag. Man vet aldrig, slemhinnorna kan ju faktiskt ha hunnit återhämta sig.

EEJ: Vid detta försök hade jag 10 mm tjock treskiktad slemhinna vid första VUL:et och 12 mm vid det andra VUL:et tre dagar senare. Kommer inte ihåg hur det såg ut vid vår första behandling.

A79: Ja, nu närmar sig förlossningen med stormsteg! Skrattande Hur känns det, har du börjat få några förvärkar? Snart är er lilla julbebis här, så himla mysigt! Hjärta 
  • drömmer om ett barn

A79: Tiden har verkligen gått snabbt. Tyckte det var nyss du plussade och nu är snart trådens första bebis här! Skönt att höra att allt är bra med lillpyret!

Här känns allt som vanligt men jag har fått alla vanliga symtom av Crinone. Tröttheten är mycket värre än vid Lutinus men det känns himla skönt att slippa ta vaggisar två gånger per dag + att det kladdar betydligt mindre nu. Kommer inte gå tillbaka till Lutinus igen.

• drömmer om ett barn

mammaidamaria: Vad spännande att dagen för RUL börjar närma sig! Glad Tråkigt att höra att du har problem med nacke och axlar.. hjälper alvedon alls?

EbbaGrön: Inte många dagar kvar tills det är eran tur, redan på onsdag! Solig Roligt att få dela med sig av nyheten till chefen sedan. Har ni berättat för dom närmsta väntar ni tills efter RUL?

LindaM: Vet inte om du fortfarande läser tråden men frågar ändå. Hur gick det på ditt VUL i november?

jennyz: Har din UVI blivit lindrigare? Skönt att det inte kom mer blod. Jag har inte ens tänkt på att kliniken har satt TD två dagar tidigare än förut, men det var ju jättebra! Skrattande Väntan är nog lång som den är..

3villbli4: Usch, vad hemskt att du hade så ont trots smärtstillande.. Rynkar på näsan Hur har det gått, blev det något återföring idag eller ville dom odla vidare?

LongingForAChild: Hur såg slemhinnan ut på VUL:et idag?

Sofiali77: Skönt att det känns som att tiden gått snabbare nu på slutet. Det är lite kluvna känslor.. å ena sidan längtar man till TD men å andra sidan är man så jäkla rädd för att få ett besked man inte vill ha. Har du tjuvtestat något eller väntar du till fredag nästa vecka?

Tack för dina ord, hopas verkligen att det kan ta sig trots ett dåligt embryo.

Petto83: Det var inte lite preparat du ska använda! Förvånad Har kliniken sagt något om hur lång tid det tar ungefär innan blåsorna försvinner?

Vad roligt med födelsedag, hoppas din son haft och får en fortsatt underbar dag! {#emotions_dlg.flower}  

Nektar: Vad bra att det blir ÄP trots allt, skönt att slippa göra om hela proceduren! Glad Även om alla blåsorna inte var tillräckligt stora så fanns det väl en hel del som var det? Håller tummarna för att det går bra för dig imorgon! Solig

Jag kände illamående och var öm i magen endast samma dag som ÄP:et, det gick över redan på kvällen. Precis samma var det även vid våran första IVF. Lite uppsvälld kanske jag är men ingenting som känns eller syns desto mer.

Norris: Jag fick ordinerat Lutinus två gånger per dag, samma tidpunkt på morgon och kväll. Fick rådet att ligga ner en halvtimme efteråt men det gick såklart inte på jobbet och då kände jag att det rann ut ganska snabbt. Skulle rekommendera dig att använda ett tjockare trosskydd istället för tampong.

Vad härligt att det snart är dags för din FET! Drömmer Har du gjort VUL?

Äppelkaka: Så progesteronet du använde 2009 var ännu värre än Lutinus? Huvva, tur att dom inte använder det då! Förvånad Herregud vad jag skrattade när jag läste din kommentar "hörni, nu har jag stoppat upp ett piller i muffen så nu går jag och lägger mig en timme". Det kanske man skulle testa att säga nästa gång, ha ha! Skrattande

Svar på tråden IVF Umeå