Inlägg från: Köpenhamn |Visa alla inlägg
  • Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Missermajser skrev 2012-03-10 17:13:06 följande:
    Nej, säger jag då!
    Jag har bestämt mig för vad jag tycker.

Singlar får gärna insiminera men får betala för det själva.

Tack till dig och alla er andra för en bra diskussion.

Visste inte riktigt vad jag tyckte i morse. Nu har jag pratat med egna familjen och läst alla kloka människors tankar härinne och kommit fram till vad jag tycker. Fantastiskt!
  • Köpenhamn
    Missermajser skrev 2012-03-10 17:18:49 följande:
    Jag är inte liberalt lagd så nej, jag tycker inte att ett fel gör två fel rätt.
    Men matematiskt lagd kanskeGlad  Två minus ger plus! Ha det gott!
  • Köpenhamn
    Merwinna skrev 2012-03-11 09:27:09 följande:
    Samt alla undersökningar som finns om att det t.ex. är pojkar som vuxit upp utan pappa som hamnar i fängelse som vuxna... Det finns ju så att säga en anledning till att samhället gör så mycket för att hitta pappan, när mamman inte vet vem han är. Det finns också en anledning till att man är så himla noga på förlossningen med att genast sätta ett band med mammans personnummer på runt barnets fotled. Om ursprunget vore så likgiltigt som dessa kvinnor vill ha det till, så skulle man ju kunna dela ut barn lite slumpmässigt till föräldrarna när det är dags att åka hem från BB. För att hårdra det lite!

I ljuset av all denna bevisning, så ska vi naturligtvis inte SKAPA fler sådana barn MED FLIT! Det är helt sinnessjukt!     
    Hmm, håller delvis med. Men kan också tänka att en kvinna som vill insemineras verkligen vill ha barn. Det vill säga barnet blir hett efterlängtat och verkligen planerat. Betalar kvinnan själv för detta har hon troligen ett välordnat liv med en trygg ekonomi. Två viktiga förutsättningar som långt ifrån alla barn med två föräldrar föds in i.

Alternativet för barnet är ju, dessutom, att inte bli född över huvud taget.
  • Köpenhamn
    Merwinna skrev 2012-03-11 09:31:58 följande:
    Fast då ser du det från de barnlängtandes perspektiv. Inte från BARNETS perspektiv. Antag att du hamnar i limbo efter döden, och sitter och väntar på att födas igen. Och så får du tre alternativ att välja på - och det är det enda du får veta om dina tänkbara föräldrar:

1. Ett heterosexuellt par som varit gifta i fem år. Du får bli bådas biologiska barn och avlas på naturligt sätt

2. Ett par manliga homosexuella, som är i färd med att skaffa barn med hjälp av en fattig surrogatmamma i ett U-land

3. En ensamstående 35-årig kvinna som aldrig haft en relation med en man. Hon är i färd med att skaffa barn själv på en klinik i Danmark         

Fast det där var ju helt sanslösa alternativ. Hellre en ensamstående kvinna som haft kärleksfulla relationer tidigare men nu kommit upp i en ålder där hon verkligen längtar efter barn, inte har så lång fertil tid kvar och hennes tidigare man dog för ett par år sedan. Hon har ett mycket välfungerande liv, bra utbildning, välbetalt flexibelt jobb, pengar på banken, bra bostad i fantastiskt område, trygg släkt osv osv. Hon längtar verkligen efter ett barn och har hur mycket kärlek och trygghet som helst att ge.

Jämfört med Maggan och Berra som träffades för ett halvår sedan. Bägge har anlag för alkoholproblem, har ett lätt kriminellt förflutet, är arbetslösa. Kommer bo hos Berras ensamstående mamma och hennes tre barn som hon har med tre olika pappor varav hon inte har ngn fungerande relation med någon.

Surrogatmamma är jag helt emot så det alternativet tar jag inte med.
  • Köpenhamn

Givetvis var Maggans graviditet helt oplanerad men de ser ändå fram emot att få barn. (speciellt Maggan) Troligen för att de bägge har en vacklande självkänsla och desperat behöver en identitet. De är 19 och 20 år gamla.

• Köpenhamn
    Who skrev 2012-03-11 09:56:39 följande:
    Vårdnadstvister handlar sällan om barnets perspektiv, isåfall skulle de vara mycket lättare att lösa. 
    Hu ja! Många vårdnadstvister är UGLY. Inte alla dock.......  De flesta inte.
  • Köpenhamn
    asta66 skrev 2012-03-11 09:59:26 följande:
    Fast det där som hen (!) skrev håller inte. Vi har ganska många fader okänd idag också. Så föräldrabalken måste inte på något sätt skrivas om. Idag åker dessa kvinnor till Danmark. Många har sex med ngn de inte känner, inte minns osv Eller helt enkelt inte vill uppge namn på. Så det inlägget stämmer inte, på den punkten.

Det är, helt enkelt, fel i sak.
  • Köpenhamn
    Lindyn skrev 2012-03-11 10:02:07 följande:

Jag tycker att det ska tillåtas.

Kolla informationen igen- det finns inget som stödjer de uppgifter du anger angående att barn till ensamstående i högre utsträckning blir kriminella- låter i det närmsta lite fördomsfullt och ignorant!                    Bara för att man är två behöver inte det vara en garanti för att barnet i slutändan blir en "bättre" människa!

Hur är det i de fall där pappa smiter? Då är helt plötsligt barnets rätt till båda föräldrarna relativt? Då görs inget på familjerätt utan det sägs att man ska fortsätta leva sitt liv som vanligt. . . då finns inget rättsligt som stödjer och hjälper de barn som vill träffa sina fäder.  .Är det mer rätt då?

Anledningen till att man sätter band runt barnens fotled trodde jag var för att undvika förväxlingar på BB- något som var ett problem för bra många år sedan. . .

Människor med denna inställning är de som skapar "sådana" barn. . .Detta ger skamkänslor, att man inte har rätten till lycka, för man ska känna saknad efter något som man kanske inte alls saknat förrän någon påpekar det. . . .Det ger känslan av att vara onormal och avvikande- ett utanför skap.Det är sinnessjukt!

Det finns uppgifter om att pojkar som saknar fadersgestalt i högre grad hamnar inom kriminalvård, jo!

Men finns morfar, morbror, annan god vän blir det en annan sak. Det bör i så fall dessa kvinnor veta.

Finns ingen forskning som tyder på att skilsmässobarn som grupp far sämre idag. Tvärtom!
  • Köpenhamn
    Delilia skrev 2012-03-11 10:15:21 följande:

Jag tycker att den här debatten (inte bara just här på FL utan i media) har en del knepiga argument för insemination av ensamstående. Och sen verkar många inte så pålästa. Detta lagförslag innebär att en ensamstående kvinna får rätt till gratis insemination samt att det barn som föds får underhållsbidrag från staten då det inte finns någon pappa. En del tar upp hur bra det är om det tillåts i sverige för då är det en öppen donator (dvs inte en anonym) och barnet får reda på sitt ursprung.. Men ni verkar ha missat att det är först när barnet är 18 år och alltså inte längre ett barn som den får information om donatorn. Man går alltså helt ovetande om halva sitt urspung under hela sin uppväxt.

Jag har sett och hört kommentarer såsom "men är det bättre att barnet inte skulle fötts då eller?!" och "det kränker ensamstående och deras barn när man inte tillåter donatorinsemination av ensamstående"  och jag tycker att sådana kommentarer är väldigt konstiga i debatten. Den första kommentaren om att barnet inte skulle fötts annars är ju helknäpp. Det finns barn som blir till genom övergrepp, våldtäkt osv. Givetvis är det jätterätt att dessa barn finns, lever och andas, men det är fortfarande inte rätt med övergrepp och våldtäkt.

Och argumentet att kvinnor ändå kommer åka utomlands och göra detta så vi kan lika gärna tillåta det eftersom det ändå sker är ju också helknäppt. Kan vi använda det argumentet vad gäller andra saker också? Ja men inbrott är ju något som sker hela tiden, särskilt i semestertider så vi får nog ta och göra det tillåtet i sverige. Eller våldtäkt är ju något som har funnits i alla tider så vi kan ju ta bort förbudet mot det, folk våldtar ju även om det är olagligt osv.

Nej, om jag ska bli övertygad om att detta är en bra idé så kom med lite bättre argumnet. Och visa hur barnet tjänar på detta. För när det gäller vuxna och deras rättigheter så är det totalt ointressant för mig i den här fråga.          

De flesta i Sverige är inte så pålästa. Det är nog bara att inse. Gilla läget liksom.

Att jämföra med våldtäkt, oönskade graviditeter osv blir fel. Då är barnet oönskat. Inte planerat alls. Är helt för fria aborter.

Men det blir konstigt att hävda att det är hemskt för barnet att bli till genom insimenation tycker jag. Tycker verkligen så! Barnet måste ju otroligt hett efterlängtat om en kvinna gör detta. Och barnet får ett liv det inte annars hade fått. DET ÄR JU SÅ!

Sedan kan jag tycka att det på alla sätt vore bättre om kvinnan får bekosta ingreppet själv och vi lägger dessa pengar på att höja betalningen i föräldraförsäkringen till 100%.

Så tycker jag. Påläst eller ej. Vi lever i en demokrati, sveetheart.
  • Köpenhamn
    mellanD skrev 2012-03-11 10:37:19 följande:
    Lyckligtvis så är våra lagstiftare pålästa, och det är de som beslutar i en demokrati. 
    Jepp, MEN de har olika åsikter ibland. För att inte säga alltid. Även de!
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?