Inlägg från: Enter Sandman |Visa alla inlägg
  • Enter Sandman

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Ni män som blir oroliga om kvinnor kan bli gravida utan er hjälp.
    Tillför inte ni er själva större värde än så? 
    Tror ni att er sperma är allt ni har att komma med?

Jag tycker det låter jättesorgligt i så fall.      

• Enter Sandman
    Ckillen skrev 2012-03-13 14:56:59 följande:
    Anledningen kvinnor vill ha en man i lägre år är för att tillfredsställa det sexuella behovet.
    Anledningen kvinnor vill ha en man i högre ålder är för att ha någon att bli gravid med. I alla fall så fungerar kroppen som sänder ut de signalerna åt kvinnan att söka en partner. Därför som hon omedvetet bedömer män efter deras förmåga att vara en far till barn, beskyddande osv.
    Vad bygger du det påståendet på?

Jag tycker det låter konstigt, då ingen jag känner, inklusive mig själv, tänker så.

• Enter Sandman
    Ckillen skrev 2012-03-13 15:01:44 följande:
    Kvinnor är mer styrda av sina känslor, som i sin tur påverkas av hormoner. Det är oftast stor skillnad på hur man tänker och hur man sen reagerar när känslorna kommer in i bilden. Detta kan man se när man gjort studier på vad t.ex. en kvinna säger logiskt att hon faller för hos män, medans samma kvinna i verkligheten sedan faller för helt andra män.

Dessa kvinnor kunde inte förklara varför eller försökte bortförklara det hela. Men det visade sig att när det väl kom till kritan så påverkades kvinnan av känslorna som styrde och dem går inte alltid hand i hand med vad kvinnan tänker att det borde vara när hon inte känner de känslorna.

PMS är en sån sak t.ex. kvinnan blir oförmögen att hantera de känslor som kommer upp på grund av kroppens system.

Men nu kommer du ju bara med fler påståenden om kvinnor.
    Jag frågade dig vad du byggde det på.
    Med andra ord, vad har du för källor som styrker dina påståenden.
    Eller är det bara ditt eget tyckande att kvinnor funkar såhär?   

Dom där studierna du nämner, har du en länk så jag kan läsa själv?    
  • Enter Sandman
    Ckillen skrev 2012-03-13 15:25:07 följande:
    Detta är kopplat väldigt mycket till bråk i hemmen t.ex. Kvinnan vill att mannen ska förstå och verkligen visa att han känner sig ångerfull eller har förstått vad kvinnan vill. Medans mannen kanske redan har förstått och säger bara OK. Mannen har förstått ordentligt. Men kvinnan blir frustrerad för att hon ser inte den känslomässiga responsen hos mannen.

Helt onödiga bråk bara för att vi fungerar psykologiskt olika.

Bara en parantes som jag tycker är intressant. :)

Jag håller inte med och känner inte igen det du skriver om.
    Det finns en mycket större bredd än så bland min bekantskapskrets.
    Kanske för att jag befinner mig i en tillåtande miljö, där man får vara sig själv, oavsett kön.   
    För mig låter det mer som gamla unkna könsroller än något annat.
    Jag känner både kvinnor och män som är mer eller mindre känslostyrda.
    Men förväntningarna ligger på att det är kvinnan som ska vara det, som ska vara driven av sina känslor.
    En del försöker leva upp till dom förväntningarna.
    Det är det som är nackdelen med könsroller, dom begränsar människor.  

Och om en man blir känslomässig, så sätter man bara sonika ett nytt ord på det, då är han auktoritär eller  rättmätigt indignerad, eller har pondus, eller är orättvist behandlad och därför är det synd om honom.
    Då ser man det helt enkelt inte som att han är känslostyrd, därför att könsrollen säger att män inte är det.  

Varför inte bara acceptera att människor är olika.  
    Och jag tror inte en sekund på att vi fungerar olika beroende på kön.

• Enter Sandman
    Ckillen skrev 2012-03-13 15:45:49 följande:
    Ok, då tycker du lite som jag då. Men många av posterna här låter det som att det skulle vara en rättighet.

Kontentan är "Jag får inte tag på en partner som passar, eller jag mår inte bra i mitt förhållande, men jag vill ha barn ändå. Såklart jag ska få ha barn" eller nån annan "Såklart du ska få ha barn då ändå".

Och varför skulle dom inte få det?
    Sålänge det inte drabbar barnet och dom som påstår att det gör det är dom som bär bevisbördan.

Jag håller helt med Pentagram i att kvinnor inte ska behöva avstå barn för att det gör män osäkra (apropå känslostyrning) att kvinnor kan få barn utan att vara beroende av en man.

• Enter Sandman
    Ckillen skrev 2012-03-13 15:40:28 följande:
    Nu tänker jag faktiskt fråga mig det som alla frågar sig när det kommer till t.ex. frågan om att ha sex.

Om jag får dra en parallell. När oskulder eller ensamma människor frågar om det är rätt att få ha sex, och är olyckliga för att de inte får den närhet och känslor det innebär att få vara med en annan människa. Så kommer alltid frågan upp, det är ingen rättighet att ha sex!!. Det sägs hela tiden.Det är något man ska ha med en annan människa. Man behöver inte göra så att dessa människor kan få sex på konstgjord väg eller prostituerad.

Nu handlar det om känslor att få ha ett barn. Är det verkligen då en rättighet att få ha ett barn? Är inte det något man får med en partner? Varför ska det vara en rättighet att få ha barn men inte att få ha sex? Är inte det behov och känslor båda två?

Men ser du inte skillnaden.

Sex får vem som helst ha, sålänge man inte tvingar nån annan som inte vill att delta i sexet.
    Men sex med sig själv får vem som helst ha.

Om du däremot menar sex med en partner, så är det inget man kan kräva, av den enkla anledningen att det då går ut över en annan människa på ett sätt som inte är acceptabelt.

Att skaffa barn är inget som går ut över en annan människa. 

• Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-13 17:59:13 följande:

Nej, det är det verkligen inte. Det är dom som vill FÖRÄNDRA någonting som har bevisbördan. Så har det alltid varit, vad det än gäller. Och vill man dessutom förändra någonting som fungerat bra i... årmiljoner, om vi ska räkna sedan de första primitiva levande varelserna började para sig, så har man ganska mycket att bevisa om man säger så..! Drömmer
    Nope, nu har du fel.
    Det är den som vill begränsa andra människor som har bevisbördan.
    Försök inte lägga över ansvaret på andra.   
  • Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-13 17:54:36 följande:

Jo. Det går ut över barnet. Och i förlängningen går det ut över andra människor och samhället i stort, om det barnet blir mindre tryggt, harmoniskt, produktivt, laglydigt, friskt, lyckligt o.s.v. än barn födda inom äktenskap.

Ja, OM det barnet blir så ja.
    Precis som det går ut över andra människor och samhället i stort om vilket barn som helst växer upp och mår dåligt.
    T ex för att det har vuxit upp i en trångsynt fundamentalisk miljö. 

Men som sagt, du säger att det går ut över barnet.
    Tja, då är det bara upp till bevis för dig på det.
    Låt se vad du har.       
  • Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-13 18:17:21 följande:
    Se mitt förra inlägg om attraktion. Dessutom finns det många studier som visar att vackra människor klarar sig bättre i alla möjliga sammanhang, som inte har med kärlek och sex att göra. En vacker tilltalad i rätten, blir dömd till lindrigare straff än en ful som gjort samma sak. Vackra barn lever i en mer förlåtande och kärleksfull miljö på i skolan, på dagis o.s.v.. Fröknarna gullar med och bär på de söta ungarna. En av dom faktorer som gör att s.k. maskrosbarn kan klara av att växa upp i en dysfunktionell hemmiljö, är just ett vackert yttre. För det gör att fröknar, granntanter, kamraters föräldrar och andra tycker om dem, och ger dem lite av det de inte får hemma. Vare sig det är mat eller kärlek som felas...

Jag tycker du drar alldeles för stora växlar på utseendet.
    En människa som är trygg och mår bra, som inte är rädd för andra, utstrålar karisma, och det är något som bär långt.
    Så en trygg självsäker och positiv människa är något jag prioriterar mycket högre att ge till mina barn än ett snyggt utseende.
    Ingen förälder är perfekt, att inte ha dom genetiska förutsättningarna för att skapa ett vackert barn, tycker jag är en mindre brist för att inte säga försumbar brist hos en förälder.

För övrigt om du vill ha ett positivt domslut ska du se till att bli hörd direkt efter lunch, när rätten är mätt och belåten så dömer dom som mildast.
    Det finns också undersökningar på.
    Se där fick du ett gratistips av mig.        
  • Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-13 18:24:40 följande:
    Jag tror också att vi alla skulle må bättre om generationerna levde närmare varandra. Så far- och morföräldrar och barnbarn hade tillgång till varandra på en vardaglig basis, och inte bara på besök en eller två ggr om året. Men att ha bara EN förälder är naturligtvis ännu mer isolerande än att ha två...

Det är inget naturligtvis över det.
    Hur vet du det, nu gissar du bara.
    Du har ingen aning om hur människors kontaktytor och sociala liv ser ut, oavsett vilken relationsform eller icke relation dom lever i.

Sluta spekulera runt andra människor.     
  • Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-13 20:20:08 följande:
    Dom har ju inte något annat jäkla val... Dom är helt utlämnade till de vuxnas nycker i många Herrans år..!
    Jo det är ju så det är för barn, dom är utlämnade till vuxna.
    Det gäller alla barn.  
  • Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-13 20:26:30 följande:
    Det finns massor av studier som visar, dels att barn till ensamstående mår sämre än barn som växer upp i kärnfamiljer, och dels att barn som inte känner sitt ursprung mår sämre än de som gör det.

Jamen så länka till dom då.
  • Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-13 20:31:07 följande:
    Det är nog kombinationen som avgör, tror jag. Men jag kan tänka mig att barn som redan från början får ett dåligt utgångsläge genom att sakna en far, och i de flesta fallen även syskon eftersom få kvinnor som inseminerar ensamma skaffar mer än ett barn, kommer att bli ännu mer utsatta om de dessutom är fula... 

Och så var det där med att bevisa att barn som saknar en far har ett sämre utgångsläge.
    Börja där, för du är ju inte en som påstår saker om människor utan att ha en grund för det, var det inte så du sa.  
  • Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-16 05:58:05 följande:

Det är allmänt känt, och har varit det i alla tider. Allmänt kända fakta behöver inte bevisas!

Skitsnack.
    Men jag är inte förvånad att du tar den enkla vägen ut.
    Som sagt påstående utan grund, som vanligt när det gäller dig.

• Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-16 06:23:15 följande:

Tja. Man behöver ju bara läsa i styvfamiljstrådarna här på Familjeliv, för att se hur varmt och kärleksfullt det är i familjer som inte är helbiologiska... Gravt ironisk nu, alltså.

Och menar du t.ex. kollektiv, så är det en allmänt känd erfarenhet att sådana inte brukar hålla särskilt länge. De enda som brukar hålla är sådana som bygger på en stark gemensam tro, t.ex. kristen eller buddhistisk klostergemenskap, eller politik, t.ex. kolchoser under kommunisttiden i Sovjet. Detta bevisar, enligt mig, att vi INTE är skapta att leva nära några andra än vår kärlekspartner och våra närmaste biologiska anhöriga.  

Och så igen då, hänvisar du till något obskyrt som "allmänt känd erfarenhet".
    När ska du lära dig att inte generalisera människor?
    Och att om du gör påståenden om andra människor ska du styrka det.
    Basic debattkunskap.    
  • Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-16 06:43:18 följande:
    Kan du ge något exempel på ett kollektiv som hållit mer än några få år - med samma personer hela tiden - och som inte byggde på en stark gemensam religiös eller politisk övertygelse..? Frivilligt, naturligtvis - fängelser och behandlingshem räknas inte..!

Nä, nä, nä.
    Försök inte, det var inte jag som kom med påståendet.
    Det var du, alltså är det du som har bevisbördan.

Hur svårt kan det vara?     
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?