Inlägg från: Lillsudd |Visa alla inlägg
  • Lillsudd

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

mellanD skrev 2012-03-11 22:03:41 följande:
    Det är i regel problematiskt att hämta ett forskningsunderlag från en fördefinierad grupp, jag hade försökt göra ett slumpmässigt urval. Det är inte mitt påfund, utan en generell diskussion kring validitet och reliabilitet i population och urval.

Sen finns det en hel del generell forskning om barn med okänt ursprung (det diskuteras t.o.m om okänt ursprung är en X-factor vid vissa diagnoser), det är inte för intet som barnkonventionen reglerar barns rätt att känna till sitt ursprung - det räknas som en av de mänskliga rättigheterna! 

Jag menar att trots att gruppen "barn med okänt ursprung" är heterogen (vissa är adopterade, inseminerade osv osv) så kan man ändå dra vissa generella slutsatser. Det verkar du inte hålla med om, utan du anser - som jag tolkar dig - att barn till frivilligt ensamstående är en "särskild" kategori som skulle motsäga det vi idag vet om barns behov att få veta sitt ursprung. Jag håller inte med dig om detta (men jag kanske tolkar dig fel?).   
    Jo, jag förstår principen men samtidigt blir det lite besvärligt (minst sagt) att göra ett slumpmässigt urval på barn till ensamstående efter donation utan att snoka upp barnen ifråga. Och tyvärr är det inget som framgår ur varken SCB eller flergen för den delen.

När det gäller barnkonventionen är det tveksamt om man faktiskt i artikel 7 avsåg att förälder=genetiskt ursprung. Vill du ha bakgrunden kan jag väl ta fram det om jag får lite tid på mig (mer än jag har mitt i ett försök att förbereda morgondagens utbildning och städa). I första inlägget jag gjorde finns en länk till länders deklarationer om tolkning där tex Storbritannien klargjorde att man tolkade det som de juridiska föräldrarna (de har trots det valt att donatorer ska ha id-release men baserar inte beslutet på barnkonventionen)

Nej, du misstolkar mig inte per se. Jag kan dra paralleller men hävdar faktiskt att utan att just likheten/skillnaden klarläggs kan man inte automatiskt dra slutsatsen att barn med donatorursprung har samma behov som adopterade barn. Bortlämnadeaspekten (eller bortvalet som en frånvarande existerande okänd far gjort) är för stor för att jag ska kunna bortse helt från den.

Grupperna är inom sig heterogena - inte alla adopterade vill veta och flera vittnesberättelser från donatorbarn säger att de hade velat veta. De flesta barn som haft id-release vid donation har inte tagit reda på donatorn, men å andra sidan kan vi inte säga att de alltid kommer ha den inställningen eller om det faktum att de kan få veta gjort att de inte fokuserat på det.

Det finns såvitt jag vet inte något som talar för att id-release ska vara skadligt (och därför väljer många av dem som kan välja detta), det finns en risk att anonym kan väcka mycket frågor (och därför hade till exempel jag svårt att byta typ när jag var "tvungen" - givetvis hade jag valet att ge upp) - men särskild klar är inte den amerikanska forskningen och de länder som har anonym har inte alltid valt det för att underlätta tillgången på donatorer utan själva dragit slutsatsen att det ska vara det bästa för barnet.
  • Lillsudd
    Mummyfied skrev 2012-03-11 23:32:04 följande:
    Helt okej så länge möjligheten finns att ta reda på pappan för barnens del. Barn är inga avelsdjur..
    *skratt* Nej vi hade faktiskt inte tänkt avla på barnen...
  • Lillsudd
    mellanD skrev 2012-03-11 23:40:24 följande:
    Ja du, en grundläggande princip är att urval ska vara slumpmässigt, och det finns metoder att försäkra sig om detta också, vilka jag inte orkar gå in på här, tyvärr. Vi får tycka olika där helt enkelt!

Jag är väl insatt i barnkonventionen och dess förarbeten och jag har svårt att se att förälder kan avse ngt annat än genetiskt ursprung. Men vad gäller donatorinsemination av singlar så saknar ju barnen pappor i alla möjliga definitioner av begreppet.

Sen håller jag inte med dig, även om det inte finns forskning som talar för att okänd donator generellt sett är skadligt - så finns det forskning som visar att barn mår sämre av att inte känna till sitt ursprung. Men där tycker vi visst olika - du tycker inte att den forskningen är tillämpbar eftersom frivilliga singlar är en särskild kategori, men jag håller inte med dig där helt enkelt!  

Vad gäller adoption, och forskning i stort, verkar du tycka att slutsatsen "vi vet inte = det  bör vara tillåtet". Jag lutar snarare åt slutsatsen "vi vet inte = det bör inte tillåtas". Den principen (kallas försiktighetsprincipen) tillämpas ju generellt inom forskningen, i synnerhet vad gäller barns bästa. 
    Underligt att du då pratar om pappa - för det nämns inte alls i barnkonventionen (eller deklarationen om mänskliga rättigheter som du också refererade till). Någon pappa har ju inte heller barn till lesbiska. Och donatorn lever inte tillsammans med det heterosexuella paret. Så ska vi gå på att barn så långt det är möjligt ska uppfostras av sina genetiska föräldrar, då har vi redan lagstiftat i strid med det och bör förbjuda donatorbehandlingar som såna.

Vad är det vi inte vet? Om anonym donator är skadligt? Det är ju inget problem eftersom Sverige har id-release och ärligt talat har jag ju faktiskt inte argumenterat för att vi ska byta tillbaka till anonym - men problematiserat den svenska absoluta övertygelsen om att anonym donator ÄR skadlig och att vi VET det. Det vet vi inte, men jag har inte argumenterat för en ändring till anonym donator igen (eftersom jag konstaterat att inget tyder på att id-release är skadligt)

När det gäller barn i ensamstående familjer genom donation vet vi egentligen relativt mycket, eftersom det finns rätt omfattande brittisk forskning och de hunnit få vuxna barn efter lagstiftningen där. Det finns också amerikansk forskning, men där är tillämpningen något mer tveksam även om den också pekar på att barnen skulle må bra. Däremot skiljer sig det amerikanska samhället ännu mer från vårt, där fertilitetsvård verkligen blir för dem som har råd och behandlingarna skiljer sig mycket från här.
  • Lillsudd
    FaberCastell skrev 2012-03-12 12:47:06 följande:

Jag kan inte låta bli att förundras över hur man lyckas argumentera för att pappor ska ta ut mer föräldraledigt (staten ska kvotera föräldradagar t ex) samtidigt som man argumeterar för att staten ska bidra till att barn kommer till världen helt utan pappor. Är det någon som kan förklara hur detta går ihop? 

Tycker man det är fel med en frånvarande pappa som mest jobbar eller på annat sätt är frånvarande under barnens uppväxt, så borde man inte fundera en sekund på om det skulle vara bättre med en helt okänd pappa. Vill man som kvinna leva det livet så står det henne fritt att välja det, men att helt friska kvinnor skulle ta resurser från ofrivilligt barnlösa par som vill ge sina barn en närvarande pappa och mamma, är bara så fel.

Och att dessa "helt friska" (det kan vi inte veta, eftersom de inte utreds så länge det är förbud mot fertilitetsbehandlingar för ensamstående) betalar skatt för att ofrivilligt barnlösa par som i större utsträckning inte ens berättar för barnen om donationen (för det är de resurserna vi skulle "ta") ska få behandling skulle med samma argumentation bara vara så fel. Ändå har jag inget emot det. Men mina skattepengar är inte annorlunda än parens. Men ärligt talat är 1/3 av mina kostnader omkostnader för resor mm som inte skulle finnas även om jag fick betala själv så det spelar inte så stor roll.

När det gäller min syn på medföräldrar har jag pratat om det tidigare i tråden om det intresserar dig.
  • Lillsudd
    FaberCastell skrev 2012-03-13 11:12:21 följande:
    Finns det ett socialt kontaktnät då? Att man inte lyckas hitta en partner eller vill ha en partner brukar inte sällan tyda på frånvaron av just det. Visst finns det alternativ till en genetisk pappa under uppväxten men det finns inga garantier för att dessa barn får det heller. Lika lite som att en genetisk pappa finns med i bilden hela livet, men i det fallet har han i alla fall funnits och man vet vem det var.

Jag vet inte hur många böcker och filmer jag läst och sett på temat att hitta sitt ursprung så särskilt trivialt verkar det inte vara. För många har det handlat om mer än bara "släktforskning". Det har gett dom en känsla av att veta var dom kommer ifrån och svar på alla frågor som dom ställt sig själva under hela sin uppväxt.
    För de allra flesta i min bekantskapskrets finns det ett stort socialt kontaktnät runt de barn som har frivilligt ensamstående föräldrar. Det är rätt grovt generaliserat att den som inte hittat en partner i rätt tid inte sällan har ett bristande socialt kontaktnät. Jag kan inte låta bli att undra vad du har för belägg för det påstående. Visst finns det människor med få kontakter som vill ha barn på egen hand, liksom det finns de som faktiskt har en relation men ändå har ett litet skyddsnät.

Runt mitt barn kommer min ursprungsfamilj finnas, liksom de vänner och bekanta jag av någon anledning samlat runt mig. Och jag lovar att det till och med vid en akut magsjuka kommer att finnas personer som kan vara här i en smärre handvändning för att se till att vi inte går under (och ärligt talat är det inte något som alla par ens har runt sig). Det är inte en oförmåga att ha och behålla långvariga nära relationer som får mig att vilja få barn som ensamstående (utan ett ganska pragmatiskt konstaterande - jag är ensamstående nu när jag har en stabil situation och vill få barn). Och de flesta av de kvinnor jag känner i samma situation (för "märkligt nog" blir ju även en del föreningsbekanta också vänner till slut) har ungefär samma tillgång till sina nätverk. Jag kan avundas de av dem som har sina egna föräldrar nära och oroas över att mina finns 1,5 timma härifrån. Men jag har andra riktigt nära. Och så får jag väl utvärdera om en flytt närmre familjen är befogad när jag faktiskt hands-on upplever hur det är att vara förälder.
  • Lillsudd
    FaberCastell skrev 2012-03-13 14:04:16 följande:
    Jag skrev inte att det "över lag" tydde på det. Jag skrev "inte sällan". Det är en viss skillnad. 

Det som skrämmer mig är när du skriver att längtan efter barn är mer central än längtan efter kärlek och förhållande. Barn är ju resultatet av kärlek och förhållande. Barn är ingen accessoar eller hobby man skaffar sig vid en viss ålder. Vilken bild av kärlek och relationer ger man ett barn vars mamma inte är intresserad av att älska en annan vuxen?
    And the fun just keeps on coming... På vilket sätt anser du att ensamstående till skillnad från par tror att barn är en accessoar eller en hobby? Jeez. Då hade det väl för bövelen varit betydligt enklare att köpa en hundvalp - än att ägna flera år och absurda mängder pengar på att försöka få barn? Det finns de som skaffar barn utan att vara redo, som inte förstått (så långt det nu är möjligt innan barnen kommit) vilken förändring barn kommer att innebära - men jag skulle inte förutsätta att de personerna är vanligare bland dem som fått hjälp att bli gravida.

Och ta resurser från friska par? En del ensamstående är normalfertila, men en lika stor del som bland befolkningen i övrigt är det inte. Ska de ensamstående som har problem då få landstingsfinansierad vård eller ska de också vänta på att finna sin manliga medförälder (för med en annan kvinna - som jag ju också kan få landstingsvård tillsammans med - kan vi ju också vara "friska")
  • Lillsudd
    Ckillen skrev 2012-03-13 14:05:26 följande:
    Ska en ensamstående pappa få adoptera barn då?
    Det får de. Enligt svensk lag. Däremot har bara någon enstaka faktiskt kunnat genomföra adoption pga ländernas inställning. Det är något att jobba på. Fast kanske inte något för mig som ensamstående kvinna att jobba på (men om de ensamstående barnlängtande männen organiserar sig så lovar jag att "gilla" föreningen på Facebook eller till och med bli stödmedlem om föreningen öppnar för det)
  • Lillsudd
    Ckillen skrev 2012-03-13 14:19:55 följande:
    "ok".

Hmm. Asså jag är lite skeptisk. Jag ser ett samhälle där männen på sikt inte behövs. Mer än som avelstjurar som ska leverera sperma till tjejerna.

Varför ska kvinnor ragga och lägga ner massa energi på en man att bilda familj med. Nuförtiden så är det så mycket annat som ska hinnas med, karriär, man vill vara fri, äventyr och så vill man så småningom ha det där barnet. Då kan man gå och få lite sperma så är det klart.

Mannens betydelse kommer att minska.
    Varför ska jag lägga tid på att hitta en partner? Varför skulle jag någonsin göra det?

Det jag noterade (och jag har btw inte haft något stort karriärintresse även om jag ville få klart min grundläggande universitetsutbildning och ha fast jobb, men det är ju lågt ställda förväntningar på karriär) när jag sökte partner under det sista året innan jag började försöka själv, var att jag i varje man jag mötte utvärderade honom som "pappakandidat". Och i magen var det inte rätt mot någon av oss. För alla människor har rätt att bli vald utifrån andra kriterier än att den verkar ha bra gener eller verkar ha bra föräldraegenskaper. Det känns lite cyniskt att tänka att om kvinnorna har alternativ skulle de välja bort en partner... för det är väl inte därför vi vill leva i en relation? Och så lågt värderar vi väl inte män att det är som spermabärare vi tror de blir "valda"? För mig blev det så att jag valde att gå vidare med att försöka få barn som ensamstående, och avvakta letandet efter partner. Det naiva var väl att jag inte tänkte på att när barnet finns kanske jag skulle bli än mer kräsen med vem jag vill släppa in i mitt barns liv. Men det är fortfarande sökandet efter relation som styr önskan om en partner, inte att jag vill hitta någon som råkar vara innehavare till sperma.

Så varför skulle jag lägga tid på att hitta en partner? Varför skulle jag någonsin göra det? Ja, för min del för att jag faktiskt vill leva i en kärleksrelation, Det är värt att lägga tid på att hitta den. Men det har inget med barnskaffande att göra.
  • Lillsudd

Nåja, diskussionen närmar sig sitt slut om de obekräftade uppgifterna via RFSL från socialutskottets möte idag stämmer:

"Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad utskottet anfört dels om att ta fram ett lagförslag om assisterad befruktning för ensamstående, dels om att vidta utredningsåtgärder när det gäller surrogatmoderskap."

• Lillsudd
    Merwinna skrev 2012-03-13 18:04:52 följande:
    Många vet jag inte, men jag har läst flera intervjuer med kvinnor som gjort detta, som sagt just att de ville ha en donator som var så lik dem själva som möjligt. Det låter väldigt skumt, tycker jag..! Som om det i själva verket är en liten klon av sig själva de vill ha. De har missat hela grejen: att skapa någonting tillsammans med den man älskar, som blir en mix av båda och som binder oss samman hela livet och genom alla kommande generationer... När man skaffar barn på naturligt sätt, så tänker man överhuvudtaget inte att man vill att barnet ska bli så likt en själv som möjligt...
    Det är vanligt att välja så, ja. Men den där kloningen är det inte så mycket med... Det är snarare ett sätt att försöka göra att barnet tydligare kan spegla sig i sin förälder, att de är lika. Men eftersom det finns typ oändligt många olika utfall av en viss kombination gener är det inte riktigt så enkelt att man därmed ser ut som kloner.

Men om hela grejen med att "skapa någonting" är att få något som binder en samman och visa på mixen mellan oss då misstänker jag att vår barnlängtan skiljer sig åt markant, och det är lite underligt att det är jag som anklagas för att avpersonifiera barnet...
  • Lillsudd
    Merwinna skrev 2012-03-13 19:16:01 följande:
    ...men ser du inte själv hur sårbart det blir..? Vet du hur många kvinnor som avlider i bröstcancer och andra cancerformer redan i 40-45-årsåldern..? Till detta kommer sedan alla andra dödsorsaker, t.ex. trafikolyckor.

Naturen är vis. Jag är helt säker på att en av anledningarna till att det behövs en kvinna och en man för att göra barn, är just att barnet ska ha dubbel säkerhet att nå vuxen ålder innan det blir föräldralöst. Som en ytterligare säkerhet, har naturen lagt in spärren "klimakteriet". Som gör att åtminstone en av föräldrarna (mamman) måste ha större chanser än den andre att leva tills barnet är vuxet. 

Vad kommer att hända med ditt barn om du avlider - har du tänkt på det överhuvudtaget..? Eller om du hamnar på sjukhus (somatisk eller psykisk) vård, blir så gravt handikappad efter en olycka eller svårt sjukdomsfall att du inte kan vårda ditt barn, hamnar i fängelse..?      

Har _du_ alls tänkt på hur du och din man göra? Eller reser ni alltid i separata bilar. Dubbel säkerhet? Kanske inte när det gäller olyckor då, så länge ni reser och bor tillsammans.

Du inser att du är lite oförskämd i dina frågor och ditt förutsättande att det är nyheter för mig att människor blir sjuka, råkar ut för olyckor eller till och med för? Att du absolut inte har med det att göra mer än på ett fenomenplan? Men visst, jag kan svara... För det är förmodligen så att jag är betydligt bättre påläst och förberedd än de flesta.

Barn är inte något som kan "testamenteras" till någon, dör jag har jag inte makten att bestämma vad som ska hända - det gör socialnämnden. Det fungerar på samma sätt om jag av någon anledning inte kan bo tillsammans med barnet (som ditt exempel vid långvarig vård). Men trots det väger förälderns vilja tungt. Om föräldern pekat ut en person eller ett par som ny vårdnadshavare är socialnämndens uppdrag att utreda om de är olämpliga - mot att i vanliga fall utreda om en familj är lämplig. Det är stor skillnad då det är betydligt ovanligare att vara olämplig än att inte vara lämplig (det kan handla om mindre saker som något högre ålder etc).

Eftersom den stora risken för mitt liv de närmsta månaderna är förlossningen i sig har jag redan skrivit min vilja. För även om det är ovanligt att mamman dör, och ännu mer ovanligt att barnet lever och mamman dör - vore det ju en katastrof med ett spädbarn utan förälder. Så det finns personer jag har utsett, som har accepterat att de är "utsedda". Handlar det istället om långdragen konvalescens eller sjukdom har mina föräldrar möjlighet att ta ut TFP när barnet är litet. Vid akut sjukdom finns min bekantskapskrets där vi utan tvekan skulle ställa upp på varandra i avvaktan på att ffa morföräldrar har möjlighet att vara på plats.

Jag skulle personligen rekommendera ALLA föräldrar att se över sitt nätverk för den eventualitet att man skulle avlida. Just för att par faktiskt lever tillsammans och därför också löper risk att skadas tillsammans (brand, bilolyckor etc). Det är ovanligt, men det är ovanligt att föräldrar dör över huvud taget - och det är ju inte så att man kan veta om ens barn har behov av det. Och har man inte gjord sin vilja känd är det socialnämnden som bedömer vad som är lämpligt. Det är ju också en möjlighet att lämna vidare saker man vill att barnet ska få ta del av av ens eget liv om man inte själv har möjlighet att ge det.
  • Lillsudd
    Merwinna skrev 2012-03-13 19:24:50 följande:
    "Lillsudd skrev 2012-03-11 21:53:30 följande:
    Och vad hade du använt istället? Vi representerar kanske hälften av ensamstående fertilitetsturister - förmodligen något färre, och givetvis kan det vara så att vi är mer belästa än andra (jag har inte riktigt det intrycket - snarast ser jag att vi är olika som folk är mest men har underrepresentation i den del grupper som förmodligen också är underrepresenterade bland fertilitetsturister i stort). Det som gör oss problematiska tror jag kan vara att det finns en kostnadsaspekt i resandet som gör att vi överrepresenterat är väletablerade, men det gäller troligen alla som reser. Och det är troligen kostnadsaspekten som bla gör att Golomoks forskning visar på ett något bättre mående hos donationsbarnen (i kontrollgruppen ingår ju familjer "i allmänhet")"

En annan fråga om kontrollgruppen: är den som du säger ett urval av alla tänkbara kärnfamiljer, eller är den ett urval av familjer där föräldrarna helt säkert önskat sina barn..? T.ex. sådana som genomgått fertilitetsbehandlingar..? Annars blir det ju snett: man kan inte jämföra med heterosexuella par som blivit gravida av misstag, och därför varit tvungna att gifta sig fast de redan var på väg i sär. Eller som helt enkelt önskade leva ett bekvämt och barnfritt liv...

Kul att du ett inlägg ned sedan tycker att det ska vara en "slumpmässig" grupp barn till ensamstående mammor genom insemination/IVF

Eftersom syftet är att jämföra den här gruppen barn mot "normalbefolkningen" har det inte gjorts några såna val - givetvis. Hade man velat jämföra med andra barn efter donator hade man haft en annan kontrollgrupp. Men om man vill veta hur barnen mår jämfört med normalbefolkningen (i det här fallet i Storbritannien) kan man inte gärna välja något annat än normalbefolkningen.
  • Lillsudd
    c89 skrev 2012-03-14 20:03:39 följande:
    Jag är inte egoistisk och missunnsam, men det fungerar inte biologiskt att bli gravid utan spermier med i bilden som singelkvinna, två män kan inte heller få barn rent biologiskt, alltså är det inte rätt. Så enkelt är det i min värld. Om det hade varit rätt och meningen så hade det gått. BARN ÄR INGEN RÄTTIGHET, när ska ni inse det? Heterosexuella PAR är de ENDA som KAN FÅ BARN, därför ÄR det deras exklusiva rätt. Säger man emot det så är man korkad. Simple as that.
    "Naturen" är ganska vansklig att använda som norm - för någonting alls egentligen. Av naturen är vi till exempel benägna att slå motståndaren på käften när vi blir förbannade, trots det har vi inte upphöjt beteendet till norm. Naturen är helt enkelt en dålig lärare när det gäller frågor om etik. Andra argument än naturlighetsargumentet är lättare för mig att acceptera även om jag inte håller med om dem, men naturen? Ptja... allt vi gör av naturen är inte precis saker som vi premierar eller säger att det är okej.

Barn är ingen rättighet. Nej, så långt är vi överens. Frågan gäller om det ska vara min rätt att få försöka, och det har Riksdagens socialutskott igår beslutat att de tycker att jag ska få. Men det finns inga planer på att ge mig en barngaranti. Bara på att låta ensamstående kvinnor försöka.

Du tappar mig när du sedan _skriker_ att heterosexuella par har den exklusiva rätten till barn. Inte heller för heterosexuella par kan barn någonstans vara en rätt, det finns i alla fall ingen lag om just det än. Innebär denna exklusiva rätt då att staten ska gripa in och ge paret ett barn om försöken misslyckas?
  • Lillsudd
    c89 skrev 2012-03-14 20:28:00 följande:
    Sedan att det finns missbrukarföräldrar och yadayada är inte standard, de flesta barn blir inte misshandlade och ignorerade av sina föräldrar. Angående homosexuella så ser jag inget fel i att de får adoptera egentligen, men det är ingen rättighet. Det är i så fall en möjlighet. Ingen har rätt till barn förutom de som kan få barn naturligt, men det är väl bra att det finns alternativ?!

Däremot är det inte okej när lite väl experimentella personer anser att det är okej att leka försökskaniner med barns psykiska hälsa och placerar barn med personer med diverse avvikande sexuella läggningar, egoistiska singelmammor osv utan minsta tanke på BARNET. Barn vill veta vilka dess biologiska föräldrar är, att ta ifrån ett barn den rättigheten är inte okej. Likaså håller inte heller argumentet att många par går isär, för de flesta har delad vårdnad även efter en separation, alltså får de allra flesta fortfarande ha kontakt och känna båda sina föräldrar. Något som ett stackars barn till en mamma som valt det egoistiska alternativet inseminering inte har. 

Visst är det tråkigt att alla inte får barn, något så stort i livet, men det är fortfarande, oavsett vad ni säger, ingen rättighet och jag hoppas innerligt att politiska beslut som fattas kommer gå i den linjen också, även om det nu verkar som om de flesta uppenbarligen skiter fullständigt i barnen idag. Det är inga slit- och slängdockor, det är levande människor, inget man ska sätta till världen som samhällsexperiment.
    Antingen är det okej att homosexuella har barn, ett adopterat barn är ingen skillnad mot ett biologiskt. Det är deras barn och har samma rättigheter.

Vad är "diverse avvikande sexuella läggningar"? Är det något som de egoistiska singelmammorna lider av? Och eftersom homosexualitet redan nämnts som okej föräldrar i stycket ovanför, vad är det för läggningar du menar? Heterosexualitet?

Hur drar du slutsatsen att jag löper större risk att slita och slänga (ut?) mitt barn än vad paren gör? Det är en långtgående, kränkande och ganska speciell slutsats att dra.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?