Inlägg från: vixtoria |Visa alla inlägg
  • vixtoria

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Thedrjohn skrev 2012-03-11 20:58:02 följande:
    Majoriteten i denna undersökning verkar tycka inseminering ska vara tillåtet i Sverige. Ja men vad bra -då kan ju mänskligheten klara sig med bara en handfull avelshingstar, och kvinnor klara sig helt på egen hand i framtiden.

Papparollen är därmed utraderad till ett ingenting, och det händer just precis som jag tyckte vi började komma någonvart.
    De allra flesta gör ju barn på traditionellt vis, en kvinna som lever med en man lämnar ju inte honom bara för att det blir tillåtet för singelkvinnor att insemineras.
    Den stora skillnaden blir ju att den som inte har en man inte tvingas antingen leva barnlös eller gå ut och ragga upp någon för att bli gravid av ett one night stand. Kvinnor som inte har en man har nu ett tredje alternativ, som några kommer att överväga, andra inte.

Pappan hade ju saknats även om dessa kvinnor förblev barnlösa eller gjorde sig gravida genom ett engångsligg.
  • vixtoria
    Veladis skrev 2012-03-13 20:35:27 följande:
    Roligt att du nämner just varg. Vargar lever nämligen i flock, och alfahannen och -tiken lämnar gärna över föräldraskapet till andra medlemmar av flocken när de går ut på jakt.

Jag tror inte att du förstår mig riktigt, för att du har en helt annan defintion av vad en förälder är.
    För att ett barn ska bli till, rent biologiskt, krävs ett ägg och en spermie, ja. Något från en kvinna och något från en man, något från en tik och från en hane om vi ska prata vargar. Men förälder i betydelsen den som fostrar barnet och är en föräldragestalt, det finns det ingen siffra på. Det kan vara en, två eller flera. Och människan är som sagt också ett flockdjur. Storfamiljen har vi redan nämnt. Våra föräldrasystem har sett olika ut över tid och i olika kulturer.  Bl a har det i vissa kulturer varit oviktigt vem som är fadern (det kan man ju inte säkert veta utan moderna DNA-test), utan modern är föräldern och hennes bröder/bror manlig förmyndare över barnet. I andra kulturer har barnen setts som allas självklara ansvar och har fostrats kollektivt.  
    Återigen, små kärnfamiljscelelr med två fostrande föräldrar är en modern företeelse. 
    Jag har läst att det är något av en myt att människan levde i flergenerationsfamiljer tidigare, eftersom fram till inte alltför länge sedan var medellivslängden ungefär 30 år, sedan dog man, så att barn växte upp med mor/farföräldragenerationen nära, det var väldigt ovanligt.
  • vixtoria
    Pentagram skrev 2012-03-13 23:00:14 följande:
    Att medellivslängden är 30 år innebär inte att vuxet folk vanligtvis dör i 30-årsåldern eftersom medellivslängden också tar med barndödlighet. Exempelvis, om hälften av alla människor dör under första levnadsåret och hälften dör när de blir 60 så är medellivslängden 30 år. I det scenariot, om alla som skaffar barn gör det innan de fyllt 30 så innebär det ändå att ALLA barn har sina far- och morföräldrar i livet...
    Artikeln jag läste sa att folk dog i 30-årsåldern under en stor del av mänsklighetens historia och att man därför inte levde i flergenerationsfamiljer,  slarv av mig att skriva att det var medellivslängden.
  • vixtoria
    Veladis skrev 2012-03-14 09:25:28 följande:
    Fast det är ju bara att titta på naturfolk idag, hur de lever.

Jag tror att du är ute och cyklar, men länka gärna till artikeln så får vi se.
    Även om man dog yngre förr, så tror jag inte att 30-årsåldern stämmer. Det var även tätare mellan generationerna förr. Och en storfamilj består inte alltid enbart av familjemedlemmar i rakt nedstigande led.     
    Artikeln jag nämnde läste jag i en papperstidning, men här är en länk som berör samma ämne

http://ian-arthur-colquhoun.suite101.com/prehistoric-population-a72827
  • vixtoria
    Veladis skrev 2012-03-14 15:12:40 följande:
    Fast den artikeln säger ju ingenting nytt egentligen, annat än det vi redan sagt. Att folk dog yngre. Att barnadödligheten var stor, att få blev gamla. Att åldersbestämma skelett i gravar säger heller inte jättemycket om de sociala familjestrukturerna innevånarna hade när de levde. Särskilt inte när det rör sig om ett så litet underlag.
    Där måste arkeologin möta socialantropologin.
    Nej nej, jag hoppas du inte tar det här som att jag menar att kärnfamiljen mamma-pappa-barn är det enda sanna och rätta. Det jag ville inflika (ganska OT) är att vi pratar så ofta om att förr levde generationerna minsann ihop och nu är vi så dåliga på det, jag tycker alltid om att ifrågasätta sånt "vi alla vet".
    Jag tror absolut på att mor- och farföräldrarna väldigt ofta dog redan innan barnbarnen föddes, ända långt in i efterkristlig tid, och att det inte alls var så självklart att man hade dem i en storfamilj.

Att modernt medicinskt kunnande och moderna lagar gör så att familjerna idag från start även kan bestå av bara en mamma och hennes barn, det tycker jag personligen är bara positivt.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?