Veladis skrev 2012-03-14 21:33:15 följande:
Du uttrycker dig lite väl aggresivt men nej, jag har inte missat att det finns parier som vill lagstadga hårdare kring delningen av föräldraledigheten. Jag åsyftade hur det ser ut idag.
Sen skulle jag vilja påpeka att föräldraledigheten kan mycket väl motiveras vara statligt styrd då det är statliga pengar det handlar om.
Återigen, ett barn ska få chansen att knyta an till de föräldrar barnet har, har barnet två föräldrar bör föräldraledigheten delas, har man en förälder finns ingen att dela med. Men, många singelmammor skulle säkert dela med någon, t ex barnets morförälder, om de bara fick skriva över dagarna på någon annan än en förälder.
Bara för att singlar eller samkönade inte kan få barn biologiskt, så är det inte rätt, säger du. Varför det? Vem bestämmer det? Hur kan det per automatik vara fel att en eller två människor, som bara inte råkar vara just man+kvinna, med föräldradrömmar och goda förutsättningat, blir föräldrar?
Det går inte för alla heterosexuella par att få barn heller. Tycker du därför att all form av assisterad befruktning och även adoptioner är fel?
Varför är rätten att uppfostra barn helt samman kopplad med att kunna få biologiska barn för dig?
Jag ger upp, det går inte diskutera med någon som konstant vänder och vrider på saker och som är så djupt instyrd i de PK-linjer som så hård genomsyrar Sverige idag.
Adoption osv är en modern förteelse. Likaså IVF osv.
Gå tillbaka i tiden. Var du homosexuell på medeltiden så var du, det innebär också att du inte kan få barn. Kan du inte själv skaffa barn så har du ingen rätt till barn. Varför? För att man inte har RÄTT till något man inte kan "fixa" själv. Jag förstår innerligt inte hur man överhuvudtaget kan säga emot dessa empiriska fakta. Det är logik på dess främsta nivå, det är rent socialt även där rätt på dess främsta nivå eftersom att man heller inte har rätt att stjäla något från någon annan, definitivt inte ett barn.
Heterosexuella par som inte kan få barn har inte heller rätt till barn. 50-åringar som kommit in i klimakteriet har inte heller rätt till barn osv.
Däremot är barn en möjlighet. För mig har människor rätten att vara som de är, jag har full respekt för homosexuella, personer som engagerar sig i för mig märkliga frikyrkor osv, vad som helst så länge det man gör och är inte går ut över någon annan på ett uppenbart negativt sätt.
Jag har i grunden inga problem med att homosexuella får adoptera eller att heterosexuella som har problem att lyckas bli gravida får hjälp via IVF. Jag tycker att kraven för att få adoptera är jättebra idag och med väntetiden så finns det onekligen tid för att tänka genom saker och ting. Både vid IVF och adoption så är man två föräldrar på pappret, det vill säga en större möjlighet för att verkligen ha tid och engagemang i barnet som komma skall. Vid IVF så är barnet biologiskt föräldrarnas, vid adoption så brukar det väl numera vara delvis krav på att barnet ska få veta vilka ens biologiska föräldrar är och kan i vuxen ålder förhoppningsvis trösta sig med att barnet fått bra adoptivföräldrar att växa upp med och ett tryggare liv än vad det troligen fått tillsammans med de biologiska föräldrarna.
När det gäller singelkvinnor så är det annorlunda. Jag vet att vissa i denna tråden säkert är just bittra singelkvinnor som vill ha barn och det är ju tråkigt. Med tanke på hur stort barn är och jag själv vet hur stark längtan efter dessa kan vara så skulle jag ALDRIG sjunka till en sådan nivå där mina egoistiska önskemål om barn kommer före barnet. Jag skulle aldrig kunna leva med ta ifrån mitt barn chansen till att lära känna sin pappa, jag skulle definitivt aldrig kunna leva med att inte ens kunna säga vem barnets pappa är, mer än en mörkhårig, blåögd byggarbetare.
Om ni hade haft lite empati i kroppen så hade ni kanske kunnat tänka er in i barnets situation, där man undrar "är det min pappa?", "är det min pappa?" "kanske är det han?" varje gång man går förbi en byggarbetsplats. Eller där man visserligen är glad att man har en bra mamma, men där man vet att pappa bara gav lite sperma som mamma kunde använda och att man inte är gjord med minsta lilla kärlek. Om man ens skulle få veta vem ens biologiska pappa i ett sådant här sammanhang var, hur kul skulle det vara att de på sin pappa som en runkande spermabank?
Jag har skilda föräldrar, kompisar har skilda föräldrar och vi kan alla vittna om hur lite tid vi fick med föräldern vi bodde mest hos när vi var mindre. Jag såg att någon ensamstående mamma här försvarade sig och hävdade att hon hade jääääättemycket tid med barnen. Men de flesta mammor kan inte prioritera bort jobb, speciellt inte om man har fler barn (med tanke på att jag var ensambarn också så var det hela en ännu mer ensam upplevelse). Jag fick börja ta ansvar och ta mig till grannorterna och laga mat själv alldeles för tidigt enligt mig själv. Speciellt när jag idag ser mina halvsystrar som är i samma ålder som jag var då som i sinnet är 3-4 år yngre, som har 4 aktiviteter var i veckan, som får ha egen häst som jag aldrig fick för att det inte fanns tid, som får åka på semester 2-3 gånger om året när jag hade tur om vi kunde åka och bada.
Min mamma var inte dålig för att hon inte kunde ge mig allt som ett barn i mina ögon har rätt till (då syftar jag på chansen att utöva sina intressen och få vara barn), men hon var inte tillräcklig alla gånger. Det är nog tyvärr ingen singelmamma, eller singelpappa som inte är så pass rik eller med flexibla möjligheter så man inte behöver jobba utan kan fixa mat åt sina barn, ha tid att hjälpa till med läxor, leka och se dom utvecklas, skjutsa till träningar och kompisar osv. Det är inte schysst mot barnen att låta egoistiska singelpersoner skaffa barn helt själva. Och för mig så är barn viktigast för det är dom som är framtiden.
Så, nu har jag sagt vad jag tycker så får alla andra tycka sitt :) Jag tycker bara synd om alla stackars barn som ska utsättas för sina egoistiska singelföräldrar om lagen går genom.