Lillsudd skrev 2012-03-13 14:43:12 följande:
Varför ska jag lägga tid på att hitta en partner? Varför skulle jag någonsin göra det?
Ja, för min del för att jag faktiskt vill leva i en kärleksrelation, Det är värt att lägga tid på att hitta den. Men det har inget med barnskaffande att göra.
Jag tror det barn som växer upp utan att se sin mamma kunna ha en kärleksfull relation till en annan vuxen får ett snedvriden syn på relationer.
Lillsudd skrev 2012-03-13 14:43:12 följande:
Varför ska jag lägga tid på att hitta en partner? Varför skulle jag någonsin göra det?
Det jag noterade (och jag har btw inte haft något stort karriärintresse även om jag ville få klart min grundläggande universitetsutbildning och ha fast jobb, men det är ju lågt ställda förväntningar på karriär) när jag sökte partner under det sista året innan jag började försöka själv, var att jag i varje man jag mötte utvärderade honom som "pappakandidat". Och i magen var det inte rätt mot någon av oss. För alla människor har rätt att bli vald utifrån andra kriterier än att den verkar ha bra gener eller verkar ha bra föräldraegenskaper. Det känns lite cyniskt att tänka att om kvinnorna har alternativ skulle de välja bort en partner... för det är väl inte därför vi vill leva i en relation? Och så lågt värderar vi väl inte män att det är som spermabärare vi tror de blir "valda"? För mig blev det så att jag valde att gå vidare med att försöka få barn som ensamstående, och avvakta letandet efter partner. Det naiva var väl att jag inte tänkte på att när barnet finns kanske jag skulle bli än mer kräsen med vem jag vill släppa in i mitt barns liv. Men det är fortfarande sökandet efter relation som styr önskan om en partner, inte att jag vill hitta någon som råkar vara innehavare till sperma.
Så varför skulle jag lägga tid på att hitta en partner? Varför skulle jag någonsin göra det? Ja, för min del för att jag faktiskt vill leva i en kärleksrelation, Det är värt att lägga tid på att hitta den. Men det har inget med barnskaffande att göra.
Varför är det fel att se en blivande pappa/mamma i sin partner? Det är ju så vi fungerar och är framavlade att tänka sedan årmiljoner. Det är bara på senare tid som vi börjat tro att vi är satta på jorden för att "förverkliga oss själva" och tror att våra egon och våra intressen är det enda som räknas.
"Visst vill jag ha barn men inte med min partner". Vad är det för nys??