Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
Tragiskt att det ska behövas, men när vi nu lever i ett individualistiskt samhälle så...
Tragiskt att det ska behövas, men när vi nu lever i ett individualistiskt samhälle så...
Jag tror faktiskt inte att barn som är inseminerade kommer att sakna en pappa. Min uppfattning är att barn som saknar en förälder gör det av den anledningen att det faktum att de har blivit bortvalda skapar känslan av saknad. Ett behov av att bli uppskattad, och att duga för den man bygger upp en drömbild om. Något säger mig också att den som inseminerar är så motiverad till sitt moderskap att hon gör allt för att kompensera för avsaknaden av en förälder, hon finner andra förebilder, samt har en hyfsad ekonomisk tillfredsställande situation som gör att barnet inte växer upp i någon "misär" eller annan oprivligierad miljö som också bidrar till saknaden.
Däremot vet jag inte hur dessa barn förhåller sig till ovissheten kring sitt ursprung, många adopterade vittnar ju om ett behov av att finna vem de är, och där kan det ju kanske uppstå vissa komplikationer vid en anonym insemination.
Det finns väl två saker (minst) som är positivt med att tillåta insemination av ensamstående i Sverige, det ena är att ALLA kan få hjälp, inte bara de som är ekonomiskt privligierade (sen kan det ju vara bra om man har tillräckligt med pengar att försörja sitt barn) och det andra är att färre män tvingas bli pappor mot sin vilja.
Ni som tror att det blir en massa män över; kvinnor som väljer att inseminera har ofta letat länge efter att hitta någon att skaffa barn med eftersom längtan är så stor. Det är ett stort samhällsproblem idag kan jag tycka att vi har så förbaskat svårt att förenas i gemenskap och något som vi alla måste arbeta med, kvinnor som män. Men tills vi lärt oss detta ska ensamma kvinnor självklart få insemineras, det är min åsikt i alla fall.
Vad betyder det att "barn inte är en rättighet"? Vad menas egentligen med det? Det används så ofta att jag börjar på allvar fundera över innebörden av det hela.
I praktiken borde det betyda att om man inte kan producera barn på "naturlig väg" så har man ingen rätt att vara förälder. Det innebär alltså att man aldrig ska hjälpa någon med till exempel utredningar om man inte blir gravid, IVF:er, inseminationer, adoptioner, etc etc.
Är det ett godtagbart kriterium för att vara förälder; att man har fungerande äggstockar och spermier? För ingen kan väl ha missat att värsta pundarparet kan bli gravida medan den mest tänkbara underbara förälder med sunda värderingar, god ekonomi och tillräckligt med tid, som alltså skulle ha blivit världens bästa föräldrar, för dem är det ingen "rättighet" om det skulle vara något problem med reproduktionsorganen. Att säga att barn inte är en rättighet betyder att man indelar människor i att ha fungerande spermier och äggstockar. Då, och bara då, är det en rättighet att ha barn. Det betyder i praktiken; Sup, knarka och lev rörare så mycket du bara vill, har du bara en kropp som fungerar så har du rätten att skaffa ett barn, sen om du inte kan ta hand om det spelar ingen större roll.
Man måste sluta tala om att "barn är ingen rättighet". Det stämmer inte. För stor del av befolkningen är barn en rättighet. Nu försöker myndigheter att utöka den rättigheten, men inte bara till dem som kan reproducera sig, utan till dem som hade blivit fantastiska föräldrar men kanske saknar en liten detalj ; någon som vill befrukta dem. Är det verkligen så farligt? För gemene pundare är barn en rättighet bara de kan reproducera sig, men den kvinna som hade blivit en fantastisk mamma men som saknar en man ska förvägras moderskapet?