Inlägg från: mellanD |Visa alla inlägg
  • mellanD

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Hmm, jag är tveksam. Jag är mer positiv i de fall där pappan är känd (känd donator) än när han är okänd. Det har kommit en del studier från Danmark som nu har lite erfarenhet av detta, och de visar att barn med en känd föräldrar mår bättre än de barn som har en pappa som de aldrig kan få veta identiteten på. Den erfarenheten visar också adoptionsforskningen (som jag är bättre insatt i). Barn som känner till sitt ursprung mår bättre än barn som inte vet någonting alls om det.

Jag är helt emot inseminering med okänd donator, från ett barnperspektiv, baserat på den forskning som finns. Vad gäller inseminering med känd donator så är jag mer tveksam till vad jag tycker.  

• mellanD
    Furstinna skrev 2012-03-11 08:38:48 följande:
    En anledning som gör att jag vill inseminera mig är att jag vill inte riskera att ha mitt barn på halvtid. Det är förjävligt att inte få ha sina barn hos sig alltid.
    Oj, snacka om att bara ha ett ego-perspektiv, och inte ett barnperspektiv på frågan... 
  • mellanD
    Furstinna skrev 2012-03-11 09:58:04 följande:
    MellanD: jag vill inte att ett barn ska behöva pendla fram och tillbaka. Och ja jag är egoistisk men det är alla som skaffar barn.
    Men det är ju en sak att heterosexuella skaffar barn fast man misstänker att de kommer att ha det dåligt. Det är förkastligt, men vi kan inte göra ngt åt det. Det är en helt annan sak att tycka att staten ska subventionera artificiell insemination åt människor som därefter agerar mot barnens intresse. I det ena fallet har staten inget alternativ, i det andra fallet har staten ett val. Det är detta val vi diskuterar.

Och nej, alla som skaffar barn är inte ego. Jag har hur många vänner som helst som väljer att vänta med barn för att de inte har en stabil relation/stabil ekonomi/stabil psykosocial situation osv. Man skaffar barn för att man själv vill - men sen kan man ta mer eller mindre mkt hänsyn till barnets framtida situation. 
  • mellanD
    Furstinna skrev 2012-03-11 10:16:33 följande:
    U nerver saw me: jag har redan en dotter som pendlar 70 mil. Jag önskar inga barn att behöva göra det. Hade jag fått bestämma hade det varit förbjudet att flytta så långt ifrån sina barn. Jag unnar mitt barn det bästa, jag tror inte på förhållande och jag tycker att barn ska ha syskon men just nu har jag ett ensambarn och jag tycker hon ska ha syskon.
    OT: Pendlar din dotter 70 mil varje vecka? Hon går alltså i två olika skolor?
  • mellanD
    asta66 skrev 2012-03-11 10:21:33 följande:
    Jag tycker att om man inte vill ange fader så väljer man bort underhållsbidraget pappan skulle betalat.
    Men forskning visar ju att barn som inte har en möjlighet att få veta sin fars identitet mår sämre. Därför ska enbart öppen donator tillåtas i Sverige. 
  • mellanD
    asta66 skrev 2012-03-11 10:26:22 följande:
    Jag menade de som åker utomlands. Och problemet med öppen donator är ju att färre vill donera då.
    Ja, det är ett problem med öppen donator, men då får det helt enkelt bli en längre väntetid för de som vill inseminera - jag är personligen glad över den svenska linjen, som ligger helt i enlighet med den forskning som finns på området. Sen de som åker utomlands och väljer hemlig donator... i strid mot allt vi vet om hur dessa barn kommer att må, ja, det har jag väldigt svårt att förstå.
  • mellanD
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 10:28:17 följande:
    De flesta i Sverige är inte så pålästa. Det är nog bara att inse. Gilla läget liksom.

Att jämföra med våldtäkt, oönskade graviditeter osv blir fel. Då är barnet oönskat. Inte planerat alls. Är helt för fria aborter.

Men det blir konstigt att hävda att det är hemskt för barnet att bli till genom insimenation tycker jag. Tycker verkligen så! Barnet måste ju otroligt hett efterlängtat om en kvinna gör detta. Och barnet får ett liv det inte annars hade fått. DET ÄR JU SÅ!

Sedan kan jag tycka att det på alla sätt vore bättre om kvinnan får bekosta ingreppet själv och vi lägger dessa pengar på att höja betalningen i föräldraförsäkringen till 100%.

Så tycker jag. Påläst eller ej. Vi lever i en demokrati, sveetheart.
    Lyckligtvis så är våra lagstiftare pålästa, och det är de som beslutar i en demokrati. 
  • mellanD
    Furstinna skrev 2012-03-11 10:25:39 följande:
    MellanD: jag ser det som egoism oavsett. Jag hade allt stabilt när jag skaffa barn men det sket sig ändå. Jag tror inte på förhållande och jag vill ha syskon till min dotter. Enkelt. Jag har inga problem att betala hela kalaset själv. Jag anser det är egoistiskt att skaffa en man bara för att skaffa barn och sen skilja sig direkt och skicka barnen fram och tillbaka. Då är det bättre att jag tar hela ansvaret själv. Sen kommer jag vilja ha en öppen donator men kommer förklara precis varför för mina barn varför jag gjorde de val jag gjorde. Det knäckte mig att inte få ha mitt barn hos mig alltid.
    Jag kan verkligen förstå att det är jättejobbigt att inte ha sitt barn hos sig hela tiden, det hade jag också tyckt. Just din situation är exempel på vad jag tycker är ett gränsfall. Jag tycker att hemlig donator är förkastligt ur ett barnperspektiv, att ensamstående får syskon med öppen donator har jag svårt att se argument mot - men jag får läsa och fundera vidare som sagt tidigare! 
  • mellanD
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 10:40:41 följande:
    Jepp, MEN de har olika åsikter ibland. För att inte säga alltid. Även de!
    Ja, men visst förstår du skillnaden mellan att vara påläst och ha olika åsikter, och att INTE vara påläst och ha olika (ogrundade) åsikter? 
  • mellanD
    asta66 skrev 2012-03-11 10:45:13 följande:
    Det finns ju vuxna barn som kommit till genom spermiedonation. Och de är emot det. Nog är det en bra indikation på att det finns problem.
    Håller med! Jag är själv väldigt insatt i adoptionssvängen, och där är barnperspektivet helt dominerande! I allt från utredningen av de blivande föräldrarna, till diskussioner kring ålder (finns en maxgräns på 42 i många kommuner), sjukdomar och matchning mellan barn och förälder. Allt görs utifrån ett barnperspektiv. Sen kan man ha många invändningar mot adoptionsförfarandet, men det är ff så att jag tycker barnperspektivet har lyst igenom mer där, än i diskussionen kring insemination.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?