Köpenhamn skrev 2012-03-11 10:51:18 följande:
Det är så konstigt när folk gör så där tycker jag. Som du gör i ditt inlägg.
I detta fall vill de flesta lagstiftare tillåta detta. Men, Kristdemokraterna är emot. Kristdemokraterna! Själv var jag väldigt osäker när jag startade denna tråd. Det känns märkligt i magen hela grejen. Men, börjar mer och mer inse att jag tycker att det förslaget som ligger är bra. Känd donator. Men, jag tycker att mamman bör bekosta detta själv. Det ger en mamma med stabil ekonomi vilket jag tycker är en viktig sak när man sätter barn till världen.
Att, det finns folk som inte kan möta detta argument på ett artigt och sansat sätt gör att jag, och många med mig, inser att det troligen är rätta vägen att gå.
Att börja hävda att folk är okunniga på ett Familjelivs forum är bara dumt. Börja säga att nivån sjunker på diskussionen när ts kommer in och inte tycker samma sak som en själv. Skulle uppskatta om man inte gör så i min tråd.
Vi är väl kunniga och okunniga som folk är mest. Det är väl det som är själva poängen med ett sånt här forum. Basen för en demokrati.
Nu vet jag inte men du missuppfattade mig nog, jag hävdar varken att någon är okunnig eller att nivån sjunker pga att man tycker olika. Min mening var att jag tycker inte att argument som "det går ju att göra det i andra länder" och liknande håller. Bara för att det förekommer så är det inte bra, i min mening. För då kan vi ju släppa på alla gränser och regler med samma argument.
Jag vet inte men rik=bra förälder, håller inte för mig. OM det nu skulle tillåtas så måste det vara tillåtet för ensamstående att adoptera också. Och vart ska gränsen gå, när i livet ska man tillåtas att insemineras, görs det lämplighetsprövning? Osv. Frågorna är många. Sen att donatorn är känd eller inte spelar ju mindre roll när barnet inte får tillgång till sådan information förens det är vuxet (över 18 år), alltså kommer det finnas barn (i mycket större utsträckning än idag) som växer upp utan en manlig förebild. För vissa av dom barnen så kanske det finns en granne eller morbror som kan ta den rollen men för andra finns det ingen.
För mig är barnens rätt viktigast så för mig är det är ingen vuxen mänsklig rättighet att få barn. Vi tycker kanske olika du och jag och det respekterar jag.