Inlägg från: asta66 |Visa alla inlägg
  • asta66

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Köpenhamn skrev 2012-03-10 14:13:31 följande:
    Ja, då kan du ju åka till Köpenhamn och ordna det. Hur finansieras det hela? Är det tänkt att det ska vara skattefinansierat i Sverige?

Då tillkommer ekonomifaktorn. Att åka till Danmark kostar väl en del så då får vi mammor med hyfsad ekonomi. Det är inte oviktigt.
    Det är ju en synpunkt. Men de får väl ändå underhåll från FK. Jag tycker att om man vill ha barn på egen hand ska klara den ekonomiska biten själv också. Och barn ska väl ha rätt till sitt ursprung. Här handlar det ju bara om kvinnans rätt. Vem tänker på barnet?
  • asta66
    U never saw me skrev 2012-03-10 15:25:25 följande:
    Varför resonerar man inte på samma sätt med par? Om ett par vill skaffa barn så ska de klara den ekonomiska biten själv. Borde vara lika rimligt.
    Precis! Men med en ensamförälder så undrar jag vad som händer om mamman blir sjuk eller rent av dör. I vanliga fall så finns ju två föräldrar. Dvs en i reserv ifall det händer den ena nåt. Hela den här debatten handlar bara om ensamståendes kvinnors rätt till barn. Men vem tänker på barnens rätt och väl och ve.
  • asta66
    Tonårsmamman1 skrev 2012-03-10 15:51:45 följande:
    I de fall där pappan dör eller lämnar mamman efter födseln då? Är det också fel? Ska bara par få lov att ha barn?
    Då kan soc söka rätt på pappan. Och han kan ju mognat eller ha familj som vill ta hand om barnet.
  • asta66
    Missermajser skrev 2012-03-10 16:03:15 följande:
    Jag tycker det är mycket fel att någon förälder går och dör ja! 

"Ska bara par få lov att ha barn?"  Nej men jag tycker det är fel att planera att vara själv om ett barn.
    Jo, men det händer tyvärr. Det har drabbat både en barndomskompis med små barn och en kollega med tonåringar. Och de har haft ett helvete att få vardagen att gå ihop.
  • asta66
    Poulsen skrev 2012-03-11 08:19:47 följande:
    Innan man börjar med regelrätt tyckande så låt oss komma ihåg att i Sverige har vi ett unikt skydd för barnen i föräldrabalken som säger att alla barn har rätt till båda föräldrarna. Så om vi överhuvudtaget ska införa det här måste den bestämmelsen tas bort.

Så fråga ett är, tycker vi inte att barns har rätt till båda föräldrarna? Besvarar man den nekande så ja, då är det helt ok att tycka att en ensamstående kvinna ska ha möjlighet att bli gravid, MEN då borde likväl en ensamstående man tex. få adoptera, eller?

Sen som någon skrev ovan så tycker INTE jag att det är en rättighet att få skaffa barn, tvärt om det är en gåva! Sen kan man ta till alla världens metoder för att få denna gåva som t.ex. adoption. Men rättighet, NEJ verkligen inte!
  • asta66
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 10:18:26 följande:
    Fast det där som hen (!) skrev håller inte. Vi har ganska många fader okänd idag också. Så föräldrabalken måste inte på något sätt skrivas om. Idag åker dessa kvinnor till Danmark. Många har sex med ngn de inte känner, inte minns osv Eller helt enkelt inte vill uppge namn på. Så det inlägget stämmer inte, på den punkten.

Det är, helt enkelt, fel i sak.
    Jag tycker att om man inte vill ange fader så väljer man bort underhållsbidraget pappan skulle betalat.
  • asta66
    mellanD skrev 2012-03-11 10:23:56 följande:
    Men forskning visar ju att barn som inte har en möjlighet att få veta sin fars identitet mår sämre. Därför ska enbart öppen donator tillåtas i Sverige. 
    Jag menade de som åker utomlands. Och problemet med öppen donator är ju att färre vill donera då.
  • asta66
    mellanD skrev 2012-03-11 10:35:30 följande:
    Ja, det är ett problem med öppen donator, men då får det helt enkelt bli en längre väntetid för de som vill inseminera - jag är personligen glad över den svenska linjen, som ligger helt i enlighet med den forskning som finns på området. Sen de som åker utomlands och väljer hemlig donator... i strid mot allt vi vet om hur dessa barn kommer att må, ja, det har jag väldigt svårt att förstå.
    Det finns ju vuxna barn som kommit till genom spermiedonation. Och de är emot det. Nog är det en bra indikation på att det finns problem.
  • asta66
    U never saw me skrev 2012-03-11 10:48:13 följande:
    Du talar som om hela gruppen vuxna donator-barn är emot det. Visa gärna källa på det!

Ingen säger att ett barn som kommer till med donator garanterat kommer att må bra. Det finns betydligt fler faktorer som spelar in. Alla kvinnor är inte lämpade att vara ensamstående mammor, så i de fallen så blir det självklart tufft för barnet att vara utan en pappa om det inte finns en stabil och trygg mamma. Detta är bara en av alla de orsakerna som kan ligga bakom att barnet mår dåligt. Det behöver inte handla om just donator-delen.
    Det var nån artikel. Men den byggde på intervjuer av en del av dessa numer vuxna barn. Ska man få veta riktigt så måste man fråga betydligt fler. Sen är det väl inte alla som vet att de är donatorbarn. Utan tror att pappa är pappa. Och det är en annan nöt.
  • asta66
    Merwinna skrev 2012-03-13 17:54:36 följande:
    Jo. Det går ut över barnet. Och i förlängningen går det ut över andra människor och samhället i stort, om det barnet blir mindre tryggt, harmoniskt, produktivt, laglydigt, friskt, lyckligt o.s.v. än barn födda inom äktenskap.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?