Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

beror väl på hur man ska göra med faderskapet. det är rätt avgörande. oerhört förenklad frågeställning.

Easy cum easy go
  • puss

verkar som om dskussionen ligger på en totalt okunnig nivå som egentligen handlar om "kan kvinnor vara bra föräldrar ensamma".

Easy cum easy go
  • puss
    Tonårsmamman1 skrev 2012-03-10 10:52:00 följande:
    Vill du att vi ska förbjuda att singelmammor överhuvudtaget?
    det handlar inte om mamma-perspektivet.
    detta handlar om barn-perspektivet.
    Easy cum easy go
  • puss
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 10:53:33 följande:
    Är det verkligen det? Spelar det så stor roll? Kan själv tänka att det inte är kärnan. Inte för mig. Jag fick donerad sperma från x eller jag fick donerad sperma. Lär spela roll men hur stor roll?

Det är ju också en spännande diskussion.

Hur tänker du?
    JA det är avgörande för hur barnen mår. barn som har "fader okänd" mår ofta mycket dåligt av det.
    Easy cum easy go
  • puss
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 10:53:33 följande:
    Är det verkligen det? Spelar det så stor roll? Kan själv tänka att det inte är kärnan. Inte för mig. Jag fick donerad sperma från x eller jag fick donerad sperma. Lär spela roll men hur stor roll?

Det är ju också en spännande diskussion.

Hur tänker du?
    det finns exvis dansk forskning på saken har jag för mig, som handlar om hur barnen upplever att ha blivit till av anonym respektive känd donator.
    Easy cum easy go
  • puss
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 10:55:05 följande:
    Nja, ser det djupare än så. Det kan de ju. Det vet vi. Gjordes en undersökning om det för några år sedan. Skilsmässobarn mådde lika bra som kärnfamiljsbarn.

Det här blir mer av en existentiell fråga. För mig.
    detta handlar inte om skilsmässobarn. det handlar om barn utan tillgång till sin historia.
    Easy cum easy go
  • puss
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 10:55:43 följande:
    Människans grundvillkor håller på att förändras. På en existentiell nivå. Som jag ser det.
    jag håller med dig.
    Easy cum easy go
  • puss
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 10:58:09 följande:
    Oh! Vad kom de fram till?
    att det inte är  bra alls med anonym donator. . att ha en känd donator är betydligt bättre.
    Easy cum easy go
  • puss
    Eisa skrev 2012-03-10 11:02:21 följande:
    Ja att inte tillåta det skuldbelägger mammor och skambelägger barnen.
    vad? hur då?
    Easy cum easy go
  • puss
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 11:03:45 följande:
    OK. och jämfört med kärnfamilj. Kontra ensamstående mamma utan någon kontakt med pappan. Vet du? Du verkar insatt i detta. Det är inte jag. Helt magkänsla. Har alltid varit lite som science fiction för mig.
    man menar att även om man inte har kontakt med pappan så "finns" det en pappa, som man kan leta på.
    har läst rätt mycket om det där. det är intressant.
    Easy cum easy go
  • puss

utifrån de trånga alternativ som ges röstade jag nej.

Easy cum easy go
  • puss
    Tonårsmamman1 skrev 2012-03-10 11:09:28 följande:
    Ska inte par heller få insemineras?
    som sagt så anser jag att det beror på vilken typ av donation. öppen, javisst.
    anonym, nej. det handlar inte om antalet fröäldrar, det handlar om barnets välmående, vilket beroe på andra saker än antalet mammor eller pappor eller mappor.

det handlar om barnets syn på sig själv.
    Easy cum easy go
  • puss
    Eisa skrev 2012-03-10 11:06:55 följande:
    Ja som ensamstående mamma känner jag att min situation egentligen inte är tillåten, och barnen borde ju också kunna känna av detta från samhället och allt, att om regeringen fått bestämma min existens skulle jag inte funnits.
    det handlar inte om DIG, det handlar om barnet. att ha anonym donatioin är inte ok.
    att ha öppen donation är ok.
    det har inget att göra med ensamstående eller sambo elleer antal mammor och pappor.
    Easy cum easy go
  • puss

jag är för surrogatmödraskap, för donationer av ägg och sperma, för att ensamstående ska insemineras och få adoptera, med ÖPPNA donationer. eftersom man vet att det är det bästa för barnet.

Easy cum easy go
  • puss
    Eisa skrev 2012-03-10 11:13:50 följande:
    Jag skriver ur BARNETS situation också. Båda. Att min unge inte skulle funnits om regeringen fått bestämma. Och han vill nog finnas.
    på vilket vis får han inte finnas? för att du är singel?
    det är ju oerhört missförstått av dig i såna fall.
    Easy cum easy go
  • puss
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 11:14:08 följande:
    Ok. Då får du rösta ja i röstningen. För det är så jag menar. Tror inte jag lägger till ngt i ts men klargör för dig i tråden istället. De flesta utgår ifrån det och blir nog mest förvirrade om jag trycker in det (tror jag men jag vet inte)

Ts är tänkt som en temperaturmätare i den dagsaktuella debatten.
    ok.
    Easy cum easy go
  • puss
    Lavish skrev 2012-03-10 11:15:31 följande:
    Men det är väl inte ens en del av förslaget i Sverige att ha anonyma donationer? Tycker inte heller det är okej, då har man helt skippat barnperspektivet.
    ok.
    Easy cum easy go
  • puss
    Eisa skrev 2012-03-10 11:16:47 följande:
    Märks att du inte lyssnat på KD:s argument för detta. Det är exakt så Göran Hägglund säger.
    jag har inte lyssnat nej. beklagar att du hörde idiotin, om det är vad som sägs.
    Easy cum easy go
  • puss
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 11:17:01 följande:
    Ta det lugnt med Puss. Var neutral. Håll dig till sakfrågan. Ett litet råd.

Puss har mycket bra tänk men kan vara lite osmidig. Ber om ursäkt Puss. Men så ser jag på det.
    öh, tack. faktiskt.
    Easy cum easy go
  • puss
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 11:17:59 följande:
    Jag är emot surrogatmödraskap. Men det är en annan diskussion. Det andra funderar jag som sagt på.
    intressant. varför är du emot? jag vill bara veta, kanske har du vinklar som jag missat.
    Easy cum easy go
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?