Inlägg från: Tonårsmamman1 |Visa alla inlägg
  • Tonårsmamman1

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Om det är tillåtet för par ska det vara tillåtet för singlar, tycker jag. Vad är det som säger att barnet ska växa upp med en ensamstående mamma, mamman kan väl träffa en kille när barnet är fött. Vad är det som säger att paret som insemineras håller ihop resten av livet, de kanske skiljer sig, och barnet växer upp med en ensamstående mamma.

• Tonårsmamman1
    U never saw me skrev 2012-03-10 10:28:09 följande:
    Ska en singelkvinna även få medicinsk utredning och hjälp om hon har problem med att bli gravid precis som par får?
    Ja, varför inte? Så länge singelkvinnor får skaffa barn ska de ha samma rättigheter som män. 
  • Tonårsmamman1
    U never saw me skrev 2012-03-10 10:45:58 följande:
    Fast singelmän har ju inte rätt att behandlas eller utredas för infertilitet. Nu anser jag att singelkvinnor också ska få hjälp men frågan är om de kommer att få det även om det blir tillåtet med inseminering.
    Ursäkta skrev fel. Jag menar samma rättigheter som par.
  • Tonårsmamman1
    melodikräkival skrev 2012-03-10 10:38:52 följande:
    Vart tog jämställdheten vägen?

Om inte en man får/kan skaffa barn själv så ska inte en kvinna få det heller.

Kvinnor kan få adoptera barn istället om de nu så gärna vill ta hand om barn men inte har någon man att bilda familjen med.
    Samma med män, de kan adoptera de med.

Det finns gott om barn som kan behöva föräldrar/en förälder som faktiskt vill ha dem.
    Vill du att vi ska förbjuda att singelmammor överhuvudtaget?
  • Tonårsmamman1
    U never saw me skrev 2012-03-10 10:56:39 följande:
    Det kan jag hålla med om. Det bör inte vara tillåtet med anonyma spermiedonationer.
    I Sverige får man väl inte vara anonym har jag för mig. I Danmark är man det. 
  • Tonårsmamman1
    puss skrev 2012-03-10 11:08:42 följande:
    utifrån de trånga alternativ som ges röstade jag nej.
    Ska inte par heller få insemineras?
  • Tonårsmamman1
    puss skrev 2012-03-10 11:11:34 följande:
    som sagt så anser jag att det beror på vilken typ av donation. öppen, javisst.
    anonym, nej. det handlar inte om antalet fröäldrar, det handlar om barnets välmående, vilket beroe på andra saker än antalet mammor eller pappor eller mappor.

det handlar om barnets syn på sig själv.
    Ok då förstår jag. 
  • Tonårsmamman1
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 11:22:39 följande:
    Ja, och det blir så märkligt när han med andra hand jobbar mot att pappor ska tillbringa tid med sina barn. Det går inte ihop. För mig!
    Jag får inte heller ihop det. Ibland säger att han tänker på barnens bästa (som detta med insemination för singlar) men ibland handlar det om föräldrarnas valfrihet (delning av föräldrarledigheten). Så han ändrar argumenten för att få ihop det. Sedan är frågan vad han egentligen tycker, mycket av deras förslag görs nog för att lugna de moralkonservativa i partiet.
  • Tonårsmamman1
    PolyPond skrev 2012-03-10 13:39:29 följande:
    Hur skulle det gå till, tänker du?
    Om man inseminerar sig på klinik så finns det register som säger vem som är den biologiske fadern.
    Ja, men männen som donerar gör ju det frivilligt. En man som "donerar" efter en krogkväll gör det kanske inte frivilligt.
  • Tonårsmamman1
    Missermajser skrev 2012-03-10 15:19:21 följande:
    Nu hänger jag inte med riktig, menar du att önskan och längtan är liktydigt med egoism?
    Om man längtar efter barn så vill man ha barn, och ja då är man egositisk. Och det är bra, man ska skaffa barn för att man vill ha barn. 
  • Tonårsmamman1
    Missermajser skrev 2012-03-10 15:31:46 följande:
    Jag tänker mer att man kan vilja har barn och det får man med någon som vill ha barn. Beslutet är grundat med hänsyn till någon annan.
    Väljer man däremot den lätta vägen att inte behöva ta hänsyn till någon annan är man egoistisk. Att inte vilja dela glädjen och ansvaret med andra är egoistiskt. 
    Jag tror de allra flesta vill dela glädjen med någon annan, men det blir inte alltid så i livet. Varför måste vi gradera egoism? Dessutom kan man dela glädjen med andra än pappan.
  • Tonårsmamman1
    Missermajser skrev 2012-03-10 15:43:22 följande:
    Frågan var ju ställd som ensamstående sedan kan man ju dela barn med en kvinna eller en annan man om man vill.

Jag tycker att det är fel att vara själv om ett barn.

I de fall där pappan dör eller lämnar mamman efter födseln då? Är det också fel? Ska bara par få lov att ha barn?
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?