Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Osäker, generellt ser jag inget fel, min enda oro är att personer som p.ga sociala handikapp inte borde bli föräldrar kommer att skaffa barn på detta vis.

Trots allt sorteras en del olämpliga personer bort från föräldraskap eftersom att det annars kräver ett samlag. Dvs personer med stora sociala problem som är isolerade blir mer sällan gravida p.ga dessa faktorer. Med den här metoden skulle de kunna komma runt detta, och det finns en risk att personer som inte är lämpade som föräldrar får barn de annars inte fått.

Sen tror jag säkert att de flesta som skulle genomgå insemination inte har så stora problem och kan bli lika bra föräldrar som vem som helst. Antar att någon form av test för lämplighet vore bra innan det genomförs.

• Lavish
    A Believer skrev 2012-03-10 10:08:02 följande:
    Håller med. Samtidigt som bokstavskombinationer osv ökar. Fast män med detta importerat väl ngn kvinna från öststaterna eller asien idag.
    Jo det är klart att det finns sätt att komma runt det ändå. Även en kvinna med en grav släng aspergers syndrom som lever ensam och inte har någon reell chans på vänner eller pojkvän kan gå ut på krogen, hitta en dyngrak karl och ha sex med honom.
  • Lavish
    melodikräkival skrev 2012-03-10 10:38:52 följande:
    Vart tog jämställdheten vägen?

Om inte en man får/kan skaffa barn själv så ska inte en kvinna få det heller.

Kvinnor kan få adoptera barn istället om de nu så gärna vill ta hand om barn men inte har någon man att bilda familjen med.
    Samma med män, de kan adoptera de med.

Det finns gott om barn som kan behöva föräldrar/en förälder som faktiskt vill ha dem.
    Reproduktion är inte jämställd till sin natur. Det går inte att få den jämställd så länge endast kvinnor bär och föder barn.
  • Lavish
    puss skrev 2012-03-10 11:12:32 följande:
    det handlar inte om DIG, det handlar om barnet. att ha anonym donatioin är inte ok.
    att ha öppen donation är ok.
    det har inget att göra med ensamstående eller sambo elleer antal mammor och pappor.
    Men det är väl inte ens en del av förslaget i Sverige att ha anonyma donationer? Tycker inte heller det är okej, då har man helt skippat barnperspektivet.
  • Lavish
    Donum skrev 2012-03-10 11:48:19 följande:
    Jag tycker att det är en svår nöt att knäcka att eftersträva närvarande pappor, t ex genom delad föräldraledighet, och samtidigt tillmötesgå ensamstående kvinnors önskan att föda barn. Om pappor är viktiga så blir de inte oviktiga för att man har lust att föda barn. Om pappor inte är viktiga, så blir det svårt att samtidigt argumentera för delad föräldraledighet, vilket jag gör. 

Jag är generellt tveksam till att lagstadga kring barnafödande som om barn är en rättighet. 

Ja, du har helt klart en poäng där. Pappor kan inte vara både viktiga och oviktiga samtidigt. Intressant ur ett feministperspektiv.
  • Lavish
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 12:16:28 följande:
    Samtidigt som om man som kvinna väljer att skaffa barn utan en pappa så finns ingen pappa. Per definition.

Skaffar en mamma och en pappa barn tillsammans så bör var och en få ett visst antal dagar frilagda att tillbringa med och ta hand om sitt barn. Tänker jag.

Det blir helt olika omständigheter.
    Jo det är sant, men vari ligger egentligen skillnaden för barnet i en frånvarande pappa vare sig hans "bidrag" skett genom donation eller på mer traditionellt sätt?
  • Lavish
    andraadvent skrev 2012-03-11 12:54:42 följande:
    Jag tycker det var bättre innan. Att dessa kvinnor fick dra till Danmark om de hade denna önskan. Kvinnorna ska betala detta själva, precis som par som adopterar får öppna plånboken rejält. 
    Tycker definitivt att kvinnor ska få betala detta själva. Det är ett sätt att testa att både viljan och ekonomin är tillräckligt stark. Dessutom blir det ganska absurt om barnönskande singelmän ska tvingas pröjsa detta med sin skatt
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?