• Mamisita

Info angående sugklockeförlossning/ trångt bäcken (Obs långt!)

Har en liknande historia i bagaget. Inför vår första fl så bad jag om att göra en bäckenmätning och ett tillväxt ul. Jag fick tjata och stå på men fick tillslut igenom det. Sagt och gjort, en mätningarna var bäckenet ok någon mm tillgodo och bebis beräknades till ca 3800g. Så det bestämdes en vag. fl. Det hela startade och flöt på ganska ok till en början men efter ett tag så började det gå utför... För att göra en lång historia lite kortare... Jag var efter ett antal timmar öppen 10cm ovh stod sedan still så i ytterligare 8 h utan att bebis kom ned. Man bestämde att man skulle lägga en sugklocka. Detta gjorde och man började dra och upptäckte att hon satt fast (sk skulderdystoci) och då blev det akut. Läkaren drog och en bm hängde och tryckte med hela hennes kroppsvikt på magen för att hjälpa till samtidigt som en annan försökte rotera loss axlarna på bebis. Det stod ett helt akutteam i fontänen redo att ta bebis och hela rummet var fullt av folk. De fick ut henne, klippte navelsträngen och sprang iväg med henne... Det hela gick bra tillslut men bebisens axel var skadad så hon kunde inte röra den. Vi blev sedan remitterad vidare till ett barnsjukhus då man befarade att hon kunde fått skadade nerver i axeln men det slutade gott och gick till sig efter ett tag tack och lov! Det visade sig även att bebis bara vägde 3200g och inte kring 3800g som tillväxt ul sa. Idag kan jag tänka hur hade det hela slutat om den uppskattade vikten hade stämt?! Nu var hon ju mindre och vad hade hänt om de räknat fel åt andra hållet?! Efter det så visade det sig tydligen att min form på bäckenet inte var bra, måtten var ok men inte formen.... Så efter det så blev det snitt då det var dags för syskon men tro inte att det var vissa som försökte tala in en på en fl med sk snittkontrakt....

Svar på tråden Info angående sugklockeförlossning/ trångt bäcken (Obs långt!)