• mellieB

Sprutar åt alla håll!

Hej,, min dotter dricker ersättning, först hade vi mam flaskorna men de va katastrof vi fick byta på henne varje gång för de sprutar ur munnen på henne,, vi har minsta nappen och vi tar även ur flaskan ur munnen m.m.. men inget hjälpte..

Då testa vi Dr brown (hade hemma sen sonen var liten),, Blev lite bättre men fortfarande måste vi byta kläder på henne efter varje flaska!..

Hon dricker inte så fort kan jag tycka,, sonen var mer glupsk men han söla inte så här mkt?,, Vad kan man göra? Tips på andra flaskor?,, Eller är de bara att stå ut,, Lite jobbigt på natten dock när man måste byta pyjamas efter varje flaska..

Hon är 2,5v gammal,, så inte så gammal.. 

• Svar på tråden Sprutar åt alla håll!
  • jwrh

Vi har iofs inte provat några andra nappflaskor så har inget att jämföra med, men vi använder medelas flaska som ska ha samma funktion som när man ammar, dvs att barnet måste skapa ett vakum. I början höll vi pipen för långt ut i munnen på honom också, nu suger han med hela pipen inne och känns som han får bättre kontroll då. Vi brukar inte ta ut nappen om vi inte märker att han sugit i sig alldeles för fort, utan han reglerar sina pauser själv. Men visst sölar det en del här också :)

• violatricolor

Puffar tråden! Har en tjej på fyra veckor och har samma problem! Eller det rinner...

Lutar flaskan så lite som möjligt. Antar att du också gör det?

Tänkte beställa haklappar.... Just nu lägger jag en handduk under hakan men den tar hon lätt tag i så den hamnar fel. Ibland klär jag av henne eller öppnar bodyn/pyjamasen. Lyckas inte få henne att suga långsammare. 

• mellieB

Ja vi har oxå handukar men de lyckas ta sig emellan och de blir blött och slaskigt,, på dagarna funkar de väl okej då kan man ju byta kläder hej vilt,, men på nätterna så kan man ju inte byta pyjamas varje gång haha,, prata med BVC om de och hon titta i munnen osv men allt såg bra ut,, aldrig vart med om liknande,, ja de rinner mer som du skriver ovan,, 

Mendelas flaskor vart köper man dem? Annars är de väl bara att härda ut hon "lär" väl sig till slut.. Sonen som u är 2,5 drack samma ersättning ur samma flaskor och han söla aldrig haha konstigt de där=) 

• violatricolor
    mellieB skrev 2012-03-29 20:14:49 följande:
    Ja vi har oxå handukar men de lyckas ta sig emellan och de blir blött och slaskigt,, på dagarna funkar de väl okej då kan man ju byta kläder hej vilt,, men på nätterna så kan man ju inte byta pyjamas varje gång haha,, prata med BVC om de och hon titta i munnen osv men allt såg bra ut,, aldrig vart med om liknande,, ja de rinner mer som du skriver ovan,, 

Mendelas flaskor vart köper man dem? Annars är de väl bara att härda ut hon "lär" väl sig till slut.. Sonen som u är 2,5 drack samma ersättning ur samma flaskor och han söla aldrig haha konstigt de där=) 

Oj, hade ingen aning om att det var ett så ovanligt problem, haha. Tror min tjej suger fortare än hon sväljer helt enkelt.
  • Modgun

Min dotter och son sölade väldigt mycket med flaskan. Så jag sydde egna säckelappar. Efter det så var kläderna torra och fina =)

• mellieB

Säckel lappar? Menar du sånna a dregel lappar typ som finns att köpa?,, Vi har några sånna köpta men de blir ju tvätt efter varje måltid haha,, kanske får lära mig sy då=) Inatt höll ja på att få spader asså haha 3ggr fick ja byta pyjamas och sen tog de ju en stund innan hon ville komma till ro efter varje gång haha,, så kaffe idag tack=)

• Modgun
    mellieB skrev 2012-03-30 09:28:55 följande:
    Säckel lappar? Menar du sånna a dregel lappar typ som finns att köpa?,, Vi har några sånna köpta men de blir ju tvätt efter varje måltid haha,, kanske får lära mig sy då=) Inatt höll ja på att få spader asså haha 3ggr fick ja byta pyjamas och sen tog de ju en stund innan hon ville komma till ro efter varje gång haha,, så kaffe idag tack=)
    Japp det är sådana jag menar.

Jag köpte plastad frotte och sydde upp ca 20st, och det enbart pga att jag skulle slippa tvätta dom så mycket. 
  • Teza73

Oj en tråd för mej ser jag. Min son är 3 veckor idag, och jösses vad han sölar, han föddes lite tidigt och var liten, så jag trodde de va därför, att han lixom inte får bra grepp å så.

Har 2 vuxna barn sen innan, eller en på 20 och en på 17, kan inte påminna mej att dom nånsin sölade ner sej så här mycke, man måste ju byta varje gång han ätit, och min kille vill visst äta upp sej till matchvikt, så han vill äta 65 ml varannan timme, han e plaskvåt efteråt så visst en hel del hamnar ju på kläderna.

Så om någon har bra tips till oss här inne skulle man ju bli väldans glad

• Modgun
    Teza73 skrev 2012-04-07 17:22:02 följande:
    Oj en tråd för mej ser jag. Min son är 3 veckor idag, och jösses vad han sölar, han föddes lite tidigt och var liten, så jag trodde de va därför, att han lixom inte får bra grepp å så.

Har 2 vuxna barn sen innan, eller en på 20 och en på 17, kan inte påminna mej att dom nånsin sölade ner sej så här mycke, man måste ju byta varje gång han ätit, och min kille vill visst äta upp sej till matchvikt, så han vill äta 65 ml varannan timme, han e plaskvåt efteråt så visst en hel del hamnar ju på kläderna.

Så om någon har bra tips till oss här inne skulle man ju bli väldans glad
    Sy egna säckellappar, det är det bästa tips jag kan komma med.

• Omorfia
    Modgun skrev 2012-04-05 20:16:34 följande:
    Vill du ha mönster till säckellappar?

ja tack
  • violatricolor

Köpte frottéhaklappar men de var för tunna så kläderna suger upp det ändå. Kör med handduk men får nog beställa lite bättre haklappar. Varierar dock väldigt mycket från gång till gång hur mycket hon sölar.

• violatricolor
    mb4 skrev 2012-05-07 14:35:10 följande:
    Vill tipsa om Le Bibble
     Haklappen för nappflaskan.
    www.lebibble.se
    Bra tips!

Hur går det nu TS?

Min tjej sölar mindre nu. Å andra sidan verkar hon tycka att det rinner för långsamt, hon har lagt sig till med någon märklig sugteknik och verkar lite otålig. Törs dock inte byta till nästa napp (större hål) redan för då börjar hon väl sätta i halsen och söla igen. Hon är 10 v gammal... 
Svar på tråden Sprutar åt alla håll!