• cosinus

Tillväxthämmat barn i magen utan anledning?

Nu var ju inte min prematur men jo han låg på under -25 % på slutet och de hittade inget fel. Han vägde 2.5 när han föddes 2 dagar innan bf och var 45 lång (då hade de skattat honom till drygt 2.4 med UL)

Lite hämtade han igen till 5 månader men sen började han tappa på kurvorna igen och är fortfarande liten snart 4 år gammal.

Barnet efter honom (han är nummer 3) kollades med UL var 4e vecka från v 24 just för att han varit så liten men då slog jag rekord och födde en bebis på 3.7 kg så det behöver uppenbarligen inte bli samma gången efter.

• cosinus
    Caladhiel skrev 2012-03-10 20:13:19 följande:
    Vår son föddes i vecka 38+2 med planerat kejsarsnitt p.g.a. sätesläge och tillväxthämning. Han vägde 2560g och var 43,5 cm, apgar 9-10-10. Läkarna kan inte säga varför han var liten eftersom allting såg bra ut, flödet var bra och moderkakan var rätt storlek. Det kan hända att det är så att jag bär små barn, men eftersom han är enda barnet hittills så vet vi inte det ännu... 
    Vet du om det är vanligare att de små sätter sig i säte. Min lillkille är också sätesbebis fast hans tre syskon kommit åt rätt håll.

Provade de vända för dig? För mig så brydde de sig aldrig om det eftersom de tyckte att han hade så gott om plats så han hade kunnat vända sig tillbaka hur enkelt som helst, var ju inte direkt så han satt fast. Men jag vet inte hur de gjort om jag valt snitt, om de provat då? Jag och läkaren var helt överens om att föda vaginalt trots sätesläget.
Svar på tråden Tillväxthämmat barn i magen utan anledning?