• MissOlsson

Tillväxthämmat barn i magen utan anledning?

Hej, undrar om det är någon mer som haft ett barn i magen som inte växt ordentligt och legat på -25% eller mindre och inte fått någon klar anledning till varför det blivit så? Alltså inget fel på flödet, moderkakan, fostervattnet osv utan bara helt enkelt att det inte lagt på sig.

• Svar på tråden Tillväxthämmat barn i magen utan anledning?
  • Busbellan

Min dotter ansågs vara tillväxthämmad, var sjukskriven sista delen av graviditeten för just det.
    Men de hade fel, hon vägde 3395 g när hon föddes

Mamma till Nora, August och Ella
  • MissOlsson

Ok fast min är 35% mindre och de brukar inte ta fel på så stora avvikelser. Han väger bara 1700 g ca och jag är i v 35+3. De har gjort mätningar vid tre olika tillfällen nu och av olika personer och alla har fått det till detta.

• Audrey Will

Var pojk vagde 2825g i vecka 40+4 och bedomdes som -36% tillvaxthammad. Vi fick aldrig nagon riktig forklaring pa detta, forutom att jag hade for lite fostervatten. Moderkakan var fin och flodet var bra.
    Han lag pa normalkurva genom hela graviditeten, men dippade de sista veckorna.

• cosinus

Nu var ju inte min prematur men jo han låg på under -25 % på slutet och de hittade inget fel. Han vägde 2.5 när han föddes 2 dagar innan bf och var 45 lång (då hade de skattat honom till drygt 2.4 med UL)

Lite hämtade han igen till 5 månader men sen började han tappa på kurvorna igen och är fortfarande liten snart 4 år gammal.

Barnet efter honom (han är nummer 3) kollades med UL var 4e vecka från v 24 just för att han varit så liten men då slog jag rekord och födde en bebis på 3.7 kg så det behöver uppenbarligen inte bli samma gången efter.

• Mercurialis

Mitt första barn föddes tillväxthämmat (födelsevikt 2095 g i v 36+3, -25%). Vid första TUL låg han på -10% och på andra TUL på -20%. Flödena i navelsträngen var bra, så jag fick ingen förklaring till att han var liten.

Andra barnet föddes också tillväxthämmat (födelsevikt 1510 g i v 35+3, -44%). Han låg på -22% vid första TUL och -32% vid andra TUL. Även denna gång var flödena i navelsträngen bra men det fanns bilaterala notch, vilket kan vara en förklaring till att jag hade högt blodtryck under den graviditeten. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • SophiaI

Jag fick min dotter i v 38+2 och hon vägde då 2145 gram och var 45,5 cm lång. 33 procent för liten. Inget fel på moderkakan eller flödet till bebisen.

Fick reda på det i v 33 vid TUL (alla gör det i Malmö) och då låg hon på minus 22 procent. Gick på TUL varannan vecka och flödesmätning + CTG varje vecka.

Hon är idag 1 år och har vuxit till sig litegrann men är fortfarande liten, 8,3 kg och 70 cm lång. Så hon har alltså gått från ca -4 till -2 på tillväxtkurvorna. Kanske till och med -1,5 på vikten.

• Vonn

Det pratades aldrig om några procent, men mitt barn var också "för liten" när h'n kom. Fick heller aldrig något riktigt svar på varför, förutom lite flytande att det kunde bero på att moderkakan inte riktigt fungerade som den borde sista tiden. Är nu gravid igen och har blivit kollad med TUL, men denna gång verkar det inte vara nåt konstigt. Magen växer så det knakar.

• MissOlsson

Känns lite lugnande att det är fler som varit i samma sits.
    Läkarna har sagt att det finns en liten risk att det kan vara kromosomfel men det var ovanligt.
    Det har dock etsats sig fast i hjärnan på mig och att vänta på svaret på fostervattenprovet jag har gjort till mitten av nästa vecka känns oehört tungt nu.

• Trulis78

Min dotter föddes i vecka 40+6, 2625 gram och 47 cm = 30 % tillväxthämmad. Läkarna kunde aldrig förklara varför dottern blev så liten men dom sa att det möjligen kunde bero på att jag hade något förhöjt blodtryck under graviditeten. Tydligen kunde högt blodtryck bidra till att moderkakan och barnet har svårare att ta till sig näring. Jag hade inte skyhögt blodtryck på något sätt utan låg på typ 145/95-100.

• Caladhiel

Vår son föddes i vecka 38+2 med planerat kejsarsnitt p.g.a. sätesläge och tillväxthämning. Han vägde 2560g och var 43,5 cm, apgar 9-10-10. Läkarna kan inte säga varför han var liten eftersom allting såg bra ut, flödet var bra och moderkakan var rätt storlek. Det kan hända att det är så att jag bär små barn, men eftersom han är enda barnet hittills så vet vi inte det ännu... 

• cosinus
    Caladhiel skrev 2012-03-10 20:13:19 följande:
    Vår son föddes i vecka 38+2 med planerat kejsarsnitt p.g.a. sätesläge och tillväxthämning. Han vägde 2560g och var 43,5 cm, apgar 9-10-10. Läkarna kan inte säga varför han var liten eftersom allting såg bra ut, flödet var bra och moderkakan var rätt storlek. Det kan hända att det är så att jag bär små barn, men eftersom han är enda barnet hittills så vet vi inte det ännu... 
    Vet du om det är vanligare att de små sätter sig i säte. Min lillkille är också sätesbebis fast hans tre syskon kommit åt rätt håll.

Provade de vända för dig? För mig så brydde de sig aldrig om det eftersom de tyckte att han hade så gott om plats så han hade kunnat vända sig tillbaka hur enkelt som helst, var ju inte direkt så han satt fast. Men jag vet inte hur de gjort om jag valt snitt, om de provat då? Jag och läkaren var helt överens om att föda vaginalt trots sätesläget.
  • Caladhiel
    cosinus skrev 2012-03-12 10:45:43 följande:
    Vet du om det är vanligare att de små sätter sig i säte. Min lillkille är också sätesbebis fast hans tre syskon kommit åt rätt håll.

Provade de vända för dig? För mig så brydde de sig aldrig om det eftersom de tyckte att han hade så gott om plats så han hade kunnat vända sig tillbaka hur enkelt som helst, var ju inte direkt så han satt fast. Men jag vet inte hur de gjort om jag valt snitt, om de provat då? Jag och läkaren var helt överens om att föda vaginalt trots sätesläget.
    Jag har faktiskt ingen aning ifall det är vanligare med små sätesbarn, men jag har en teori om att han helt enkelt inte kunde svänga sig för jag hade moderkakan högt i bakvägg och navelsträngen, som var bara ca 50 cm, låg ett varv runt halsen på honom så jag tror inte det fanns möjlighet att svänga sig. Läkaren försökte aldrig med vändningsförsök, för babyn satt så lågt bakom blygdbenet redan i v.35 och var fixerad, och jag blev heller inte skickad på bäckenröntgen för det var aldrig tal om att jag skulle genomgå en vaginal förlossning utan läkaren sa att vi bokar snitt, så jag gissar att läkaren såg att navelsträngen låg runt halsen.
    Vår son måste dessutom ha suttit nästan från början, för jag kände aldrig sparkar mot revbenen, utan det var alltid något stort och runt som rörde sig där. Jag trodde ganska länge att det var rumpan innan jag insåg att jag aldrig hade problem med att bli sparkad i revbenen utan istället kände alla sparkar mot bältet.
  • johlinn

Under graviditeten var min son liten. Såpass liten redan på rul att bf flyttades ca två veckor trots att jag visste när han blivit till. Även med nya bf var han liten, minns inte procenten riktigt, men då alla flöden var bra, moderkakan såg ut att fungera fint fick han vara kvar i magen så länge han ville. Föddes dagen innan mitt ursprungliga bf o vägde då 2450 gram o var 45 lång. Då fanns ingen förklaring utan man räknade med att han skulle växa ikapp vilket ha aldrig gjorde. När han var dryga året fick han diagnosen tillväxthormonbrist o det var det som var orsaken till hans litenhet redan i magen.

• Cocco

Milou vägde 1450g i v33 (-38%) Okänd anledning till tillxäthämningen. Flödet och moderkakan var normala men det fanns knutar på navelsträngen. Kanske drogs de åt då och då så flödet inte alltid kunde vara normalt.

Just nu undersöker man om det finns kopplingar mellan svininfluensavaccion och tillväxthämningar utan känd orsak.

M är två år nu men fortfarande liten vilket inte är ovanligt. De flesta kommer ikapp men det kan ta många år innan det sker.

• Mercurialis
    cosinus skrev 2012-03-12 10:45:43 följande:

Båda mina barn har fötts tillväxthämmade. Första barnet vägde 2095 g (-25%), när han föddes lite mer än tre veckor för tidigt. Han låg med huvudet nedåt. Andra barnet vägde 1510 g (-44%), när han föddes en månad för tidigt. Han låg på tvären och gick inte att vända rätt och kom ut (kejsarsnitt) med navelsträngen fyra varv runt halsen.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Tillväxthämmat barn i magen utan anledning?