cosinus skrev 2012-03-12 10:45:43 följande:
Vet du om det är vanligare att de små sätter sig i säte. Min lillkille är också sätesbebis fast hans tre syskon kommit åt rätt håll.
Provade de vända för dig? För mig så brydde de sig aldrig om det eftersom de tyckte att han hade så gott om plats så han hade kunnat vända sig tillbaka hur enkelt som helst, var ju inte direkt så han satt fast. Men jag vet inte hur de gjort om jag valt snitt, om de provat då? Jag och läkaren var helt överens om att föda vaginalt trots sätesläget.
Jag har faktiskt ingen aning ifall det är vanligare med små sätesbarn, men jag har en teori om att han helt enkelt inte kunde svänga sig för jag hade moderkakan högt i bakvägg och navelsträngen, som var bara ca 50 cm, låg ett varv runt halsen på honom så jag tror inte det fanns möjlighet att svänga sig. Läkaren försökte aldrig med vändningsförsök, för babyn satt så lågt bakom blygdbenet redan i v.35 och var fixerad, och jag blev heller inte skickad på bäckenröntgen för det var aldrig tal om att jag skulle genomgå en vaginal förlossning utan läkaren sa att vi bokar snitt, så jag gissar att läkaren såg att navelsträngen låg runt halsen.
Vår son måste dessutom ha suttit nästan från början, för jag kände aldrig sparkar mot revbenen, utan det var alltid något stort och runt som rörde sig där. Jag trodde ganska länge att det var rumpan innan jag insåg att jag aldrig hade problem med att bli sparkad i revbenen utan istället kände alla sparkar mot bältet.