• Sundaymornings

När låta prematur träffa folk?

Vår dotter är född i v. 32 och vi har fått börja vara hemma nu när hon är 3 veckor okorr, så vecka 35. På Neo sa de att de inte ville ge några råd om att träffa andra men att hon skulle vara extra infektionskänslig tills hon var fullgången.
    Jag tycker det känns dumt att låta andra barn komma hem till oss och självklart folk som är sjuka/förkylda. Jag läste i någon tråd om några som fått rådet att träffa andra utomhus och tycker det lär bra tills hon har blivit lite större.
    Hur har ni andra gjort! 

• Svar på tråden När låta prematur träffa folk?
  • Lillafrejasmamma
    Cahela skrev 2012-03-15 10:23:44 följande:
    Vi (min man och jag) är som en hök på henne när vi är ute och låter inga komma i närheten som vi inte känner. En del människor (okända) vill gärna böja sig fram, kika och prata med henne men vi vill inte ha eventuella okända baciller. Jag undviker shoppingcenter och andra ställen de tidpunkter som det är mycket folk där. Föredrar promenader med andra mammor eller ses hemma hos varandra. Öppna förskolor mm känns inte aktuellt ändå nu när hon är tre månader, korrigerad ålder.

Jag trodde nog ärligt talat att folk inte gjorde så, inte i min vildaste fantasi kan jag fortfarande begripa att man kan och tycker det är helt okej att trycka ner sitt ansikte till ett främande barn som man inte ens vet om hon sover eller är vaken. Öppna förskolan var vi på när hon var 6 månader okorigerat på babycafé fungerade jätte bra för alla andra som var där i början hade spädbarn och hade inga syskon så de hade inga smittor, när sen lite äldre bebisar som hade syskon på förskolan kom dit så fick vi vår första förkylning, hon klarade den fint ingen feber utan bara lite sno och roslig andning. Vi gjorde i alla fall ett långt upehåll därifrån. Så näe kolla upp vilka barn som är där innan ni går dit är det spädbarn utan syskon kan det fungera i framtiden:)
  • prematurpappan

Hej! Infektionskänsligheten varierar ju stort från barn till barn, men vi har alltid tyckt att det har varit väl investerad tid att hålla oss lite isolerade i början av vår dotters liv. Det är ju lite så att en kraftig infektion också kan ge problem framöver, så vi kände att det var bättre att vara borta nu och kunna träffa fler vänner när hennes lungor ostört fått växa sig starkare och större. Hur länge man ska hålla sig undan är ju svårt att säga, men just nu finns både mycket RS och influensa, så jag skulle absolut exponera mig så lite som möjligt. V använde mycket handsprit och vågade fråga nära och kära om de var förkylda. Bad alla tvätta händerna. Vår dotter klarade sig ett halvår tills storebror fick börja på dagis igen, och nu upplever jag henne som väldigt stark. Tänk att det är en begränsad tid, och att ni snart kanske slipper det där. Dessutom blir det ju snart sommar. Så om ert barn inte har särskilda komplikationer och är född v. 32 skulle jag satsa på att vara försiktig fram till sommaren och ha som mål att hon skulle klara signerar förkylningar fram till hösten. Det tror jag är rimligt. Jag har precis skrivit ett inlägg om det där på min blogg. Kolla om du vill. Lämken finns nedan....

• Bellas7

Jag födde i v 29. Min ena pojke hade syrgas i fem veckor annars hade de inga komplikationer. Vår läkare sa att man skulle tänka och inte överdriva. Mina är nu korr två mån och vi har varit hemma i tre mån. Vi går på babysim och öppna förskolan, vi har slutat sprita händerna och är som vi skulle vara med en två månaders bäbis. Jag tror att du ska tänka förnuftigt och inte stressa för mycket. Undvik ställen med massor av folk och låt inte olika människor sticka ner huvudet i vagnen så går det säkert bra :)

• Carowlin

Vi fick våran dotter i v.25+6 och hon är idag i v.33+3 och hemgång är inom ett par veckor enligt läkarna. Personal har sagt att man ska vara noga med hygien när man kommer hem men absolut inte hålla på och sprita händer som man gör här då det får en negativ inverkan och är lite onaturligt men sjukhus är ju så sterilt i alla lägen, första veckorna ska man vara försiktig med besök, inga förkylningar och endast syskon ska träffa barnet som vanligt men helst inte om de är förkylda om detta inte går att undvika såklart (mina bonusar får inte komma till oss om de äs det minsta förkylda, det har vi diskuterat redan) och man ska undvika shoppingcentrum första veckorna men efter ca en månad kanske man kan börja röra sig som vanligt bland folk. Såklart får släktingar och vänner komma på besök precis som här på sjukhuset. Att vara utoomhus i allmänhet är inga problem säger de men just stora varuhus/gallerior och stora folksamlingar ska man undvika just för att det finns så mycket bakterier men annars en promenad utomhus är inga problem alls. Det är vad vi fått höra av personalen här.

• Calle

Jag upplevde en stor frihetskänsla när man kunde börja släppa på reglerna och gå ut på stan och träffa folk. Plötsligt blev livet lite mer normalt igen

• med mirakel i magen

Sunt förnuft tror jag på... Småbarn, framför allt förskolebarn, drar runt på mycket bakterier och virus. och det kan smitta trots att de inte är och pussar och kelar med bebis.
    Smittor utomhus är inte lika påtagliga som när man är instängd inomhus.

...man kan skydda sina barn till sista blodsdroppe från smittor, men vill dom åt barnet så kan de komma ändå. Så åter igen, med lite sunt förnuft, bjud hem de friska och kanske inte prioritera småbarnsföräldrar den första tiden. För bebis skulle trots allt ligga i din mage fem veckor till och hade också få varit liten och svag, njut av din egen bubbla lite :) och grattis till liten!!

• Sundaymornings

Tack för råd (vissa kanske bättre än andra) och gratulationer!:) Vi gjorde så att vi bara träffade barnfamiler ute även om de var friska fram till BF-datum och inomhus träffade vi folk son var och hade vart friska i 3 dagar. Ungefär som reglerna på vårt Neo. Innan BF handlade en av oss precis vid mataffärens öppning och duschade sen direkt. Efter passerat BF-datum hade både infulensa och rs gått ner mkt och vi började träffa friska personer inne, inte dagisbarn dock. Vårt stora barn blev förkyld nyligen och vi försökte isolera bebis från henne men tyvärr har även vår lilla blivit sjuk, i RS till råga på allt. Som det så smart står skriver här ovan kan manskydda sitt barn hur mkt som helst men ändå ha otur, sunt förnuft är nog det bästa men som nybliven prematurförälder kan det vara svårt att veta vad som är bäst! Med tanke på hur sjuk vår bebis blev trots att hon var 2 veckor korrigerat är jag väldigt glad att vi var så försiktiga i början!

• Cahela
    Sundaymornings skrev 2012-04-28 22:12:40 följande:
    Som det så smart står skriver här ovan kan manskydda sitt barn hur mkt som helst men ändå ha otur, sunt förnuft är nog det bästa men som nybliven prematurförälder kan det vara svårt att veta vad som är bäst! Med tanke på hur sjuk vår bebis blev trots att hon var 2 veckor korrigerat är jag väldigt glad att vi var så försiktiga i början!
    Jag tycker du skrev det väldigt bra, att som prematurförälder är det svårt att veta vad som är bäst!

Vilken tur att det gick bra för er bebis trots RS-virus. När man ser sitt barn så sjukt så blir man medveten om hur tuff ett virus/sjukdom kan vara. Nu när det är vår är det lättare att träffa andra och inte vara så nojig för förkylningar och annat som härjar mer på vintern, vilket är skönt tycker jag. Dock är jag vaksam på folk som är förkylda eller barn under sju år som är hemma hos oss. Med vaksam menar jag att jag kollar av om de är friska eller inte.
    Jag försöker att göra det som är rätt utan att överdriva men som prematurförälder tror jag att jag är lite mer observant pga den start vi fick.
  • med mirakel i magen

Det är som du skriver, ni gjorde vad ni kunde och ändå fick hon RS... Men ni får se på det som så att hon hann iaf bli plus sin födelse. Men man är inte häftig när ens lilla, lilla barn har RS.
    Jag vet, vår lilla fick RS när hon var 36+5 (två månader okorr)...tyvärr blev det så illa att trots BIVA i Lund klarade hon inte sig, men det bevisar ju att trots att man gör precis allt för att skydda sig så når det även den bästa. För vi var hemma i en ren och skär isolering eftersom hon var född i 27+2 och vi visste hur svag hon kunde bli snabbt.
    Så åter igen, lite sunt förnuft och lite tur och en massa kärlek så blir barnen starka nog att klara av omvärldens alla smittor :)

• Cahela

med mirakel i magen: Jag beklagar sorgen och önskar att ni hade fått behålla henne.

• Sundaymornings

Vad fruktansvärt! Det måste vara det värsta man kan vara med om som människa. Att skriva att jag är ledsen för er skull känns fjuttigt i sammanhanget men det är jag verkligen!

• Sandrah23

Min son föddes 29/1 i år i vecka 30+4. Jag har en treåring också så under neotiden, ungefär tre veckor efter hans födelse fick storebror träffa honom o sen efter det att vi kommit hem i febuari så har vi levt som vanligt dock undvikit att träffa dom som vart sjuka annars harvi gjort precis som vanligt... Man ska inte överdriva det där sa läkaren på neo till mig. Undvik dom som är förkylda osv men gå gärna ut med vagnen o besök gärna dina nära o kära sålänge dom är friska min kille var iofs frisk sen start. Inga infekioner ingenting. Har man däremot haft ett väldigt sjukt barn kanske mam ska vara försiktig. :)

• Sandrah23

Vara extra försiktig skulle jag skriva... (blir galet när man skriver från telefon) :)

Svar på tråden När låta prematur träffa folk?