• Sundaymornings

När låta prematur träffa folk?

Vår dotter är född i v. 32 och vi har fått börja vara hemma nu när hon är 3 veckor okorr, så vecka 35. På Neo sa de att de inte ville ge några råd om att träffa andra men att hon skulle vara extra infektionskänslig tills hon var fullgången.
    Jag tycker det känns dumt att låta andra barn komma hem till oss och självklart folk som är sjuka/förkylda. Jag läste i någon tråd om några som fått rådet att träffa andra utomhus och tycker det lär bra tills hon har blivit lite större.
    Hur har ni andra gjort! 

• Svar på tråden När låta prematur träffa folk?
  • Cahela

Vår dotter är idag tre månader korrigerad ålder så NEJ, vi har inte hållit oss instängda i 7 år:=) Vi har undvikit att träffa barn under 7 år dvs de som går på förskola.

• tvåbarnsmor89

Sen har jag märkt att neo till neo säger olika, men egetnligen gäller väl rent "bond förnuft" man åker inte förens barnet är korrigerat v.40 till typ shoppingcentrum osv där det finns mkt bakterier och håller sig undan från sjuka folk. Man kan ju också ha som vana att innan nya folk får hålla den lilla så får de sprita händerna.  Men sen är det ju så olika från barn till barn hur känsliga de är, våran var/är som sagt väldigt känslig för bakterier och blir väldigt sjuk...

• Cahela

Häng en filt över vagnen om ni är bland stora folkmassor så undviker ni att någon hostar/nyser på barnet.

• Lillafrejasmamma
    Cahela skrev 2012-03-09 08:59:59 följande:
    Häng en filt över vagnen om ni är bland stora folkmassor så undviker ni att någon hostar/nyser på barnet.

hur tänkte du dig att barnet skulle få syre med en filt över vagnen? Luften som finns inne blir ganska snabbt syrefattig och den luft som tränger igenom filten är inte tilräcklig
  • Cahela

Jag har en jättetunn liten filt för bebisar och den hänger jag för öppningen men lämnar öppet längst ner, det är självklart inte helt täckt för hela öppningen. Sen tar jag bort den när vi inte är i stora folksamlingar. Det är alltså inte en lång stund jag pratar om.

• Lillafrejasmamma
    Cahela skrev 2012-03-12 13:09:40 följande:
    Jag har en jättetunn liten filt för bebisar och den hänger jag för öppningen men lämnar öppet längst ner, det är självklart inte helt täckt för hela öppningen. Sen tar jag bort den när vi inte är i stora folksamlingar. Det är alltså inte en lång stund jag pratar om.

Jaha okej, jag fick upp bilden av alla de mammor jag stöter på här i stan som har tjocka filtar över hela öppningen för att barnen inte ska få sol och förmycket intryck. Tyvärr tror jag inte din filt gör så mycket nytta den luftburna smittan smiter in i springan och genom tygets hål:/ men kanske bra i ala fall för folk i stora samlingar har värkligen ingen respekt för andra utan kan få för sig att köra ner hela huvudet till bebisen och kladda huuh, var med om det första gången vi vågade oss ner till vår lokala icabutik och blev vansinnig på tanten och blev rädd för allla möjliga hämska sjukdommar och inbillade mig at hon roslade när hon andades och blivit slöare sedan händelsen men som tur var så var det bara inbillning
  • Maddur

Finns ingen anledning att åka till shoppingcentrum med barn under halvåret nu när det är influensa och RS-virus säsong det är att riskera livet på sitt barn. Däremot att träffa släktingar och bekanta som man kan hålla koll på om de är förkylda är inget problem man kan inte isolera sig helt. Jag gick inte till affären första 4 månaderna med barnen och undviker fortfarande shoppingcentrum.

• Sandrah23

min son är född i v30+3. vi fick ha besök tre veckor efter hans födelse. på sjukhuset...
    sen dess att vi kom hem, två v sen så har inte många träffat honom o sköterskorna sade att han ä
    så pass stabil att det inte skulle va nå farligt el så att vara ute med honom osv..

hittills har han vart frisk.

• Cahela
    Lillafrejasmamma skrev 2012-03-14 19:56:40 följande:
    Jaha okej, jag fick upp bilden av alla de mammor jag stöter på här i stan som har tjocka filtar över hela öppningen för att barnen inte ska få sol och förmycket intryck. Tyvärr tror jag inte din filt gör så mycket nytta den luftburna smittan smiter in i springan och genom tygets hål:/ men kanske bra i ala fall för folk i stora samlingar har värkligen ingen respekt för andra utan kan få för sig att köra ner hela huvudet till bebisen och kladda huuh, var med om det första gången vi vågade oss ner till vår lokala icabutik och blev vansinnig på tanten och blev rädd för allla möjliga hämska sjukdommar och inbillade mig at hon roslade när hon andades och blivit slöare sedan händelsen men som tur var så var det bara inbillning
    Vi (min man och jag) är som en hök på henne när vi är ute och låter inga komma i närheten som vi inte känner. En del människor (okända) vill gärna böja sig fram, kika och prata med henne men vi vill inte ha eventuella okända baciller. Jag undviker shoppingcenter och andra ställen de tidpunkter som det är mycket folk där. Föredrar promenader med andra mammor eller ses hemma hos varandra. Öppna förskolor mm känns inte aktuellt ändå nu när hon är tre månader, korrigerad ålder.
Svar på tråden När låta prematur träffa folk?