Inlägg från: Robocopa |Visa alla inlägg
  • Robocopa

Vad krävs för att äga en häst?

Det är en enorm skillnad på att ha häst och häst. Jag äger idag 3 hästar, varav två unghästar (en av dem rids den andra är för ung) och en äldre pensionär som agerar sällskap. (dessa står hemma hos mig i stall)

För några år sedan hade jag en tävlingshäst som tog mer tid än vad mina tre gör idag. (fullt inackorderad) Och jag ska skära ned på hästantalet av just den anledningen. Jag anser att när jag hade En häst fick den en helt annan skötsel och prioritering än vad de får när man har flera. 

Hästar tar tid, de kostar massvis med pengar! Ex. en kompis häst fick kolik och komplikationer iom att den haft dropp. Veterinär besöken har varit frekventa och kostat över 20,000 (och än är det inte över)..

När jag hade en häst, kostad per månad.

Stallhyra: 2500:-
    Försäkring: 800:- (och då hade jag hästen rejält underförsäkrad)
    Hovslagare: 650:- (skodde var 7 vecka så ett snitt på 650 kr i månaden) 
    Kraftfoder: 200:-
    Träningar: 500:-   (jo ALLA måste träna för instruktör, både för hästens och sitt eget bästa!)
    Buffert: 500:-     

Alltså 5150:-/månad

Har du dem hemma blir det billigare men tar väääääldigt mycket mer tid!  

• Robocopa
    Musen skrev 2012-03-08 00:01:39 följande:
    Att ha häst behöver inte alls bli dyrt. Att ha dom hemma betyder ingen stallhyra och om du även har utedrift har du låga spån kostnader och slipper även in och utsläpp och mat tider ( om du har fri tillgång) utrustning går att få tag på billigt som ex täcken och det är lätt att laga om det går sönder ( jag har inte köpt ett nytt täcke på flera år)
    Musen skrev 2012-03-08 08:35:38 följande:
    Eftersom jag är ekonomisk oberoende så behöver jag inte arbeta och jag lägger ner tid på mina hästar

Intressant att man som ekonomiskt oeroende inte prioriterar bra täcken till sina hästar....?

BS

• Robocopa
    Musen skrev 2012-03-11 11:41:22 följande:
    Håller inte med föregående att det tar mera tid att ha hästar hemma, har du utedrift med fri tillgång till mat så är det inga tider att passa och du behöver aldrig fixa skjuts och åka fram och tillbaka. Det är bara att gå ut och mocka när du har tid :) och enligt föregående så är billiga tecken inte bra men jag kan lova att de är lika bra dom fyra eftersom jag har både och hemma och mina hästar har det bra!

Att mocka en lösdrift för 3 hästar tar betydligt längre tid än 3 boxar..
  • Robocopa
    Musen skrev 2012-03-13 08:28:51 följande:
    Behöver inte vara så, det är ytters sällan någon av mina hästar gör behov i någon av ligghallarna och om man har stora hagar så behöver man inte mocka. För vem har lösdrift i en liten plugg hage? Lösdrift är ju oftast på ganska många hektar per hage. Sen om man matar på olika ställen i hagarna så skiter dom på olika ställen. Har aldrig mockat i en hage och att ta upp någon liten hög ibland i ligghallarna tar bara någon minut. På vintrarna är dom inte där ens utan den enda gången dom är i ligghallarna är för att dricka vatten när bäcken fryst eller när det är varmt på somrarna. Och då har jag 6 hästar mot dina 3....

Du förklarar verkligen varför många fler med mig avskyr lösdrift. Man väljer lösdrift för att man har fler hästar än man har tid att ta hand om vilket inte ger hästarna samma livskvalité. Köpte själv en häst som stått på lösdrift och kan inte påstå att den var väl omhändertagen. Full med skit och piss rester trots en enormt hage. För jag antar att du vet lika väl som jag att hästarna på vintertid håller sig på en mindre del av hagen vilket innebär att alla skit hamnar där. 

"Sen om man matar på olika ställen i hagarna så skiter dom på olika ställen."
      -Står hästarna på lösdrigt utan fri tillgång på hö?  
    -Jag vet inte hur det är med dina hästar, men mina skiter helst inte vid höet. Utan går undan och skiter, pinkar. 
  • Robocopa
    Musen skrev 2012-03-14 12:10:38 följande:
    Jag har valt lösdrift för att det ger mina hästar mera livs kvalitet! Mina hästar har fri tillgång till mat men jag flyttar matstället så dom inte skall trampa ner en massa hö. Nej dom gör inte behov där maten är men i närheten. Men egentligen så behöver inte jag flytta maten för mina hästar rör sig i hagen trots vintertid! Min första häst som jag fick när jag var liten har astma pga att den stått i dåligt ventilerat stall och har stallförbud som getts av en vetrinär i strömsholm, han var i så dåligt skick så dom inte ens vilke ha han i deras stall! så alla hästar behöver inte stå i stall för att må bra! Det är naturligt med utedrift, en häst är gjord för att vara fri och vandra på stora ytor! Det är livskvalitet! Jag har kuperad teräng med skog och ängar och bäckar och det gör att mina hästar tycker det är kul att vandra i hagen även vintertid! Och det är mera bus och spring vintertid än sommartid i mina hagar. Jag skiter i att om du avskyr utedrift men jag anser och många med mig anser att det är mest naturligt för hästen! Och dom hästarna jag har kommit i kontakt med har mått jävligt bra av utedrift jämfört med dom som stått i stall och då har jag olika raser på alla mina 6! Att påstå att man väljer utedrift för att man inte har tid med att ha häst visar bara din okunskap! Jag har valt utedrift just för att jag vill ge mina hästar frihet! Sluta hoppa på mig och anklaga mig för att inte ge mina hästar livskvalité när du inte vet ett skit om hur mina hästar har det! Du har träffat en häst som haft det dåligt i utedrift men jag har en häst som har det dåligt i stall. jag anklagar inte dig hur du sköter dina hästar eftersom jag inte vet hur dom har det!!!!!

Mina hästar går ute från kl.6- 21 går ibland in tidigare om det är dåligt väder. Och de vill in när kvällen är kommen. De står i stor kuperad hage men rör sig endast på en båkdel under vintertid. Sen kan det beror på vars i landet vi bor och hur mycket snö vi har att våra hästar verkar röra sig så olika. Jag hade förut en häst som var inlagd på strömsholm pga. damallergi, hästen var förbjuden att stå i stall i skåne där den ursprungligen kom ifrån. Men såldes till en hästhandlare som inte förmedlade detta vidare. Utan vi fick veta efter flera år att hästen hade damallergi. Något som aldrig märktes av i vårt luftiga stall där de endast spenderade natten. Det skiljer enormt mycket över att ha häst i norr och söder i detta land.

Grunden i dsikussionen var huvida det var enklare att ha lösdrift eller ej. Men det beror heltklart på vilken koll och omvårdnad man vill ge sina djur.  

• Robocopa
    Musen skrev 2012-03-14 14:34:12 följande:
    Men du skriver ju att lösdrift inte ger lika mycket livskvalitet! Det finns hästar i stall som har det värre än de på utedrift. Och det blir jag förbannad över när du inte vet hur mina hästar har det utan drar alla över sen kam vilket är fel, speciellt när jag inte anklagar dig för att ge dina hästar dålig livskvalitet. Och även fastän jag har lösdrift kollar jag till dom minst 2 gånger per dag. (jag hade ett sto jag fick avliva för att när jag lämnade bort henne på betäckning stod hon i box på nätterna och blev sönderskuren i underlivet tillsammans med flera andra ston) det kan inte hända när jag har utedrift för för förhoppningsvis springer hästen bort. Och från balkongen har jag överblick över hagarna och kan se hästarna. Samt övervakningskameror i hörnen på hagarna. Min gamla ponny såldes till mig utan att vi visste om astman. Jag är inte uppvuxen rik och vi gjorde bara en veterinärbesikning på plats istället för att åka till klink. Jag var dock bara 9 och skulle ha att rida på i skogen. Den gick då på medicin som ökar blodtillförseln och det gjorde att han kunde andas bra när besinningen skedde. Gradvis blev han sämre och en morgon hittade jag han flämtades i boxen ( jag hade inte utedrift då och ansåg att det var synd om höstarna att stå ute) på Strömsholm lagade dom han så gott det gick men gav han stallförbud trots vårt ventillerade nybyggda stall. Vi byggde då en ligghall och båda hästarna visade inget intresse att gå in på kvällarna oavsett väder. När jag sedan flyttade hemmifrån och skaffade flera hästar så fortsatte jag att ha utedrift och det ger inte sämre omvårdnad. Utedriften räddade min gammel häst liv. Oavsett väder så väljer mina hästar att stå i hagen istället för i en torr ligghall. Därför vet jag att dom trivs och på vintern är det bus i snö och springa i kapp som gäller för mina. Jag tycker att det är enklare att ha utedrift men det innebär inte att jag har mindre koll på mina hästar och ger dom mindre omvårdnad än vad du ger dina som står i stall. Jag bor för övrigt mellan Stockholm och Falun så det är inte så mycket snö.
    "Men du skriver ju att lösdrift inte ger lika mycket livskvalitet! Det finns hästar i stall som har det värre än de på utedrift. Och det blir jag förbannad över när du inte vet hur mina hästar har det utan drar alla över sen kam vilket är fel, speciellt när jag inte anklagar dig för att ge dina hästar dålig livskvalitet. Och även fastän jag har lösdrift kollar jag till dom minst 2 gånger per dag. (jag hade ett sto jag fick avliva för att när jag lämnade bort henne på betäckning stod hon i box på nätterna och blev sönderskuren i underlivet tillsammans med flera andra ston) det kan inte hända när jag har utedrift för för förhoppningsvis springer hästen bort."

Här där jag bor har hästar på bete fått underlivet sönderskuret.  Det går inte att skylla på att din häst var uppstallad, de flesta fall jag hört om sönderskurna hästar har varit just på sommarbeten..

• Robocopa
    metbäcksfru skrev 2012-03-14 17:07:05 följande:
    Ni två, Robocopa och Musen, som "gafflar" om lösdrift - dags att göra en egen tråd kanske.
    Ni har hamnat lite väl långt från TS ämne nu anser jag!
Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?