Inlägg från: Jackson |Visa alla inlägg
  • Jackson

Vad krävs för att äga en häst?

Det beror ju helt på situationen. Kan ta upp vad mitt syskon betalar för sin häst.

Stallhyra - 3.000:- (halvinackordering, måste mocka själv, ta in och ut alla hästar 1 gång per dag m.m.)
    Mat - 1500 - 2000:- per månad.
    Försäkring - 12.000:- (per år)
    Skoning - 700:- (per månad)

(Sen så kostar ju alla tillbehör också)

Sadel - 30.000 (engångsinvestering.)
    Träns - 1000 - 1500:- (per år)
    Ett nytt täcke per år - 500 - 1000:-
    Schabrak - 500:-
    Transportskydd, benlindor, hovskydd - 2000:- (per år)
    Schampo, salvor, insektsskydd 1500:- (per år)
    Ryktsaker - 4000:- (engångskostnad med komplettering.)
    Reflexer - 1000:- per år (saker som går sönder väldigt lätt.)

(Och sist men inte minst så kostar ju saker till dig.)

Ridbyxor - 1000:- per år
    Hjälm - 500:-
    Handskar - 500:- per år
    Säkerhetsväst - 1000:-

ca: 124.000:- första året, och då räknar jag inte med inköpspris (65.000) och även att du ska ha två hästar.

Och nu har jag räknat med det nödvändigaste, men jag har säkert glömt tusen saker.
    Dessutom så blev mitt syskons häst halt för ett år sedan, och det kostade MYCKET.
    Sen måste jag fråga, varför ska du ha två hästar? Du kommer aldrig ha tid med det.

• Jackson

Och ja du frågade ju om hur mycket tid du måste ägna åt hästarna och det är mycket. Man har inte ofta någon fritid utan hästarna. Du kommer inte ha mycket tid alls för dina kompisar, utan hästen måste alltid gå före. Och sen så måste du ju klara av din skola också.

Mitt syskon måste åka varje morgon och fodra och ta ut hästen, och på kvällen så måste han åka dit igen och mocka, fodra, rida ca. 1-2 timmar och dagen med en dag vila i veckan, rykta, kratsa, och ibland även massera, linda ben, vänta på hovslagare, vänta på veterinär, tvätta hästen, m.m.

Tänk då om du måste göra det här med två hästar. Du kommer inte ha mycket tid över som sagt.

• Jackson
    hästälskaren skrev 2012-03-06 22:16:40 följande:
    varför jag ska ha 2 hästar:

en som min mamma ska rida på, (hon har haft egen häst hela sitt liv)

OCH för att det är olagligt att bara ha 1 häst, den behöver sällskap! 
    Ja, för det visste ju verkligen jag att ni bodde på landet och att din mamma har haft häst i hela sitt liv. Inte lite svårt att försöka läsa tankar när du inte skriver något annat än din tråd start. Obestämd

Om du nu vet allt, varför frågar du? Och då är det dessutom inte DINA hästar, utan dina föräldrars som du har tillgång till. Nästa gång du startar en tråd, så var så snäll och skriv det du vet, annars så får du svar liknande som mina.
  • Jackson
    Angels skrev 2012-03-07 09:36:04 följande:
    Hon kanske vill ha lite fler åsikter och tips, inte bara sina föräldrars. Ang vad en 13-åring gör på familjeliv, så snälla, se dig omkring, TS är knappast ensam. Ang att hon i början inte skrev all fakta; ta reda på all fakta istället för att hoppa på TS. Man behöver inte alltid beskriva värsta möjliga senario, för hästägande måste inte kosta skortan, inte ens i Stockholm. Hjälp TS istället med lite tips och idéer på hur hon får ut det bästa av sitt framtida hästägande! Lycka till TS!
    Värsta möjliga scenario? Hur menar du nu? Jag räknade upp de saker som behövs för att äga och ta hand om en häst. Inget annat. Sen om TS bara rider ut i skogen nån gång då och då, får väl stå för henne. Men om man vill satsa på att tävla vare sig det är i hoppning, fält, polo eller dressyr, så kostar det pengar, mycket pengar.
  • Jackson
    Angels skrev 2012-03-07 13:13:40 följande:
    Fast hur många i hästsverige tävlar på hög nivå? Att köpa utrustning för flera tusen varje år, inte ens de jag känner som tävlar på hög nivå köper träns för 1000:- om året, de sköter sin utrustning istället och en sadel för 10.000 räcker gott och väl för någon som tävlar på "högre nivå". En sadel för 3-4000:- räcker gott och väl om man vill tävla på låg nivå eller ha häst på hobbynivå. Att köpa och äga häst innebär inte att man har ambitioner att ut och tävla, man kanske helt enkelt nöjer sig med en ridtravare eller en gammal läromästare att skrutta runt på i skogen.

Nej, du räknade inte upp de saker som behövs för att äga en häst. Saker som behövs för att äga en häst är begränsade till det som uppfyller hästens basbehov, allt över det tillhör kategorin onödigt ting som någon tjänar pengar på och någon känner sig väldigt stolt och mallig över att ha råd att köpa.
    Det jag skrev tog upp vad MITT syskon har betalat hittills för sin häst och sina saker, och om man är ignorant nog att tro att en häst inte kostar mycket pengar, för det gör det, så vet jag inte vad jag ska säga. Lycka till kanske.

Mitt syskon har en 30.000:-, sa inte att du eller någon annan behöver köpa en sådan, men med tanke på hur mycket h*n tränar, och hur mycket bättre hästen mår med den på, så förstår jag varför h*n köpte den. Som sagt en engångsinvestering. Se bara på ridskolehästarna som har de där allroundsadlarna, de sitter inte bra.

Och det där med att vara stolt och mallig? Varför skulle jag vara det? Jag har ingen häst, jag känner inget behov av en häst, vad var och en köper är deras eget val, inte för dig att komma och kommentera, eller hur?

Reflexskydd, transportskydd, schampo, insektsmedel, ryktsaker, salvor, liniment, täcken, ridbyxor, ridstövlar är inte det bas?

Ts skrev så här

"jag är 13 år, och i sommar kanske jag ska får 2 egna hästar. 
    men vad krävs egentligen för att äga egna hästar?

vad blir det för kostnader, och hur mycket tid ska man ägna på den egentligen?
    vad behöver man för utrustning?"

Tar man inte då upp vad saker kostar och vad man ska tänka på? Om nu hennes mamma är med på idén så varför inte fråga hos henne i och med att hon då har haft häst i hela sitt liv, och borde då veta?
    Borde då inte dom två ha pratat om det här tillsammans, för det är ju inget lätt beslut att skaffa häst. Det är inte som en katt eller ett marsvin. Man blir fast och hela ens lediga tid går åt till hästen.
  • Jackson
    Musen skrev 2012-03-08 00:01:39 följande:
    Att ha häst behöver inte alls bli dyrt. Att ha dom hemma betyder ingen stallhyra och om du även har utedrift har du låga spån kostnader och slipper även in och utsläpp och mat tider ( om du har fri tillgång) utrustning går att få tag på billigt som ex täcken och det är lätt att laga om det går sönder ( jag har inte köpt ett nytt täcke på flera år) stora hagar innebär mycket bete och det ger låga hö kostnader. Jag var ung nät jag fick 2 hästar ( 9 år) och inte tog mina hästar skada av det. Vissa har räknat upp larviga kostnader som får mig att skratta typ JACKSSON. Det viktigaste är att du har hjärtat för hästar! Jag har 6 hästar i dagsläget och är även småbarns mamma och är ute på vift och jag hinner göra allt jag vill även fast jag har hästar! Och dom kostar mig 2000:- i månaden + försäkring. Jag har köpt in dyr sadel och träns men det är ett engångsbelopp. Och jag kan lova att 2 av mina hästar är finare än Jacksons systers häst. Det jag vill uppnå är att det inte behöver ta en oändlig tid eller kosta mycket pengar. Det beror på förutsättningarna man har
    (1. Först och främst -JACKSON om du nu ska skriva mitt alias stort, stava åtminstone rätt. 2. Varför bryr du dig om mitt syskons val av häst? Verkar som om någon har mindervärdeskomplex. 3. Det du tog upp främst var saker om dig, mig och mitt syskon och hade inte så mycket att göra med tid och förutsättningar.)

OK? Hur kan du lova att dina hästar är finare, och hur vet du att det är min syster? Eller bror?
    Du vet inte hur gammal mitt syskons häst är, eller inte heller vilken gren av ridningen det handlar om, eller, ja, du vet ingenting egentligen mer än att jag har uppskattat vad allt mitt syskon har köpt kostar.

Men om man nu säger så här, h*n köpte hästen (själv vid 20 års ålder) för att träna upp den och sen sälja för att köpa en ny, dyrare häst och träna upp och sälja etc. etc. H*n lever, andas, tränar häst, det är en passion och h*n vill komma vidare och bli något. Men så är det inte för alla.  

Och nej, om det du vill uppnå med ditt svar att det inte behöver ta oändligt med tid, (och har 6 hästar) då kanske du inte sköter om dem tillräckligt. Men vad vet jag? Jag vet bara hur mycket jag träffar mitt syskon för att h*n är uppbokad på det ena med det andra. H*n har ridit sen 5 års ålder, H*n gick på hästgymnasium, ska även läsa vidare till hippolog och hovslagare, så jag tror att h*n vet vad h*n snackar om och hur h*n tränar sin häst, det kanske även är så att mitt syskon tränar mer än dig?

Och får jag fråga, vilka poster som jag skrev upp tycker du är löjliga, så till den milda grad att du började skratta? Det ska bli roligt att höra faktiskt, för jag anser inte att det jag skrev var så fel faktiskt.
    Och sen så är det ju inte alla som har ett eget stall och har stora lösdriftshagar m.m.

Här där vi bor snackar vi om minst 4-5000:- i månaden för helackordering. Och då ingår inte mat, möjligtvis hö, men är osäker där med.
  • Jackson
    Mad as snow skrev 2012-03-08 16:40:27 följande:
    Men herrgud vilka otrevliga inlägg. Ett barn ställer en fråga om hur hon ska förverkliga sin dröm att äga häst, och ni beter er såhär? Helt sanslöst.
    Jo, jag kom att tänka på det. Ursäkta mig Ts och alla andra. Jag blev provocerad helt enkelt. Sorry.

Men jag tycker ändå att det är knepigt att Ts inte vet någonting om hästar och hur det är att äga dem, hennes mamma har ju haft häst hela livet menar jag.

Och ja, det finns billigare grejer, jag räknade upp nya grejer med mellanklass priser. Men det är klart att det finns begagnat och billigt. Dock ser jag inte vits med att köpa sånt i och med att man får vad man köper. Men,men. Lämnar tråden nu iaf. Ha det gôtt hajj!
  • Jackson
    hästälskaren skrev 2012-03-09 21:44:54 följande:
    jag vet allting om hästar, bara det att jag inte vet hur det är att äga en själv, om jag alltså har tid för det. men om vi kommer ha 2 st så kommer hela familjen lixom ta hand om dom men jag kanske skulle få 1 som "min häst" som jag har större ansvar för än den andra

jag har tänkt jättemycket på dethär och jag tror jag är redo, jag har inte kunnat sova på 1 vecka bara för jag har tänkt på hästar, och på att jag så gärna vill ha en, jag har skrivit upp allt jag behöver tänka på, 

och såklart har jag ju redan ridbyxor, ridhjälm, borstar, kratsar, säkerthetsväst, ridskor, ridjacka,
    jag har all utrusning till mig själv, bara till hästen som fattas, <3 
    Ja då så, Då är det bara att köra. Hoppas att du får din häst och att ni får roligt tillsammans.
Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?