Inlägg från: Anonym (Signaturen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Signaturen)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym skrev 2012-04-12 15:49:37 följande:
    Man kan naturligtvis ha bristande föräldraförmåga utan att ha någon psykisk sjukdom.

Jo, men självklart, men jag menar att soc i sina utredningar ändå hävdar psykiska problem, man går till en psykolog och får detta dementerat, och ÄNDÅ använder de det i rätten för att psykologen har fel och rätten lyssnar till soc för "det står juh i utredningen"...

Anser du verkligen att det ska gå till så? 
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym skrev 2012-04-12 16:18:03 följande:
    Det har alltså sagts i er dom att ni har psykiska problem, trodde att det var frakturerna och att det inte hittats någon naturlig orsak till detta som var skälet?
    Nej, hur utläser du det? Jag pratar om domar jag läst^^
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym (empati) skrev 2012-04-12 18:11:09 följande:
    Att du inte anser att de är en seriös förening beror på att du är trångsynt och inte kan se på saker utifrån och in. Föreningen bygger på internationella värderingar, alltså skiljer det sig ganska påtagligt från det som anses normativt i vårt "landet lagom". Vårt system driver människor till att inte vilja arbeta pga att det inte finns någon motivation då alla ska vara likadana. Systemet gör människor viljelösa för att staten styr, människan är ändå hjälplös, vad spelar det då för roll "ingen hör mig"? Systemet bygger på att alla ska leva likadant.

Så ser inte världen ut och när man ser Sverige utifrån (som jag gjort i 7 år) så börjar man se det sjukliga i Sveriges myndigheter och deras kontroll av medborgarna. 
    Jag är inne i LVUsvängen OCH kan lagarna, jag skulle aldrig vända mig till NKMR! Skulle heller aldrig råda någon oskyldig att söka hjälp hos dem, eller  använda mig av deras dokument som  fakta...
  • Anonym (Signaturen)
    SH1980 skrev 2012-04-12 19:40:25 följande:
    1. Barn är i regel alltid lojala sina föräldrar hur illa de än har det.
    2. Finns det någon härinne som kan medge att socialtjänstens oro är befogad i ens eget fall?
    Jag har medgett flera ggr att oron är befogad, det är "bara" resten som är problemet, tex utredning, bemötande, behandling osv...
  • Anonym (Signaturen)
    MoaElis skrev 2012-04-12 20:05:01 följande:
    Men alltså, soc tar ju ifrån barnen från föräldrarna för att jävlas. Det finns oftast en väldigt bra anledning då, även om inte föräldrarna vill se den.  I första hand så erbjuder dom ju hjälp...
    Inte alltid, nej. Och heller inte i 2:a eller 3:e hand när de upptäckt hur fel det blivit...
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-04-12 20:50:41 följande:
    Även om oron är befogad så rättfärdigar det inte de vinklade utredningar, manipulation, rena lögner och trakasserier av föräldrarna som soc gör sig skyldiga till.
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym (empati) skrev 2012-04-12 22:18:05 följande:
    Tro mig, du är stämplad.
    Jag tycker att du verkar ganska bitter, det kan juh inte vara så att ALLA är emot dig?
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym (empati) skrev 2012-04-12 23:06:15 följande:
    När sa jag att alla var emot mig? Jag vet inte av att jag är bitter men så kan det ju vara. Personangrepp får du ta i en annan tråd, jag deltar för att diskutera ämnet. Så nu när vi har hamnat i periferin är de dags för mig att säga godnatt...

Nattis Spöke
    Om du anser att det jag skriver är personangrepp så har vi definitivt inte samma referensramar, men jag ber om ursäkt o gonatt på dig oxå!
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym skrev 2012-04-13 14:17:01 följande:
    Någon form av mellanläge mellan frivilliga insatser och tvång skulle kanske fungera hos de som inte har insikt i  att de brister i sin föräldraförmåga.
    De som inte inser sina brister är inte villiga att gå med på frivilliga insatser därför blir det många gånger tvångsinsatser som de då inte förstår och kan då inte arbeta med sina brister.

I väldigt många LVU-domar säger sig förälder vilja gå med på frivilliga insatser som samplacering, utredningshem, föräldrautbildning osv, insatser som de tidigare inte velat gå med på när det varit frivilligt.
    I många fall är det som om föräldrarna inte förrän barnen tvångsomhändertas fattar allvaret och först då är villiga att samarbeta.
    Men när man inte blivit erbjuden något frivilligt då? 
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym skrev 2012-04-14 11:11:26 följande:
    Självfallet går det inte att erbjuda någon frivillig insats om det rör sig om omedelbart omhändertagande.
    vad räknas som omedelbart omhändertagande?
  • Anonym (Signaturen)

maammma, jag funderade på om vi kanske skulle starta en egen låst grupp nånstans, här om det går eller kanske på facebook? Eftersom du är den enda som inte är anonym så kanske vi på något sätt kan gå genom dig om du nu är intresserad?

• Anonym (Signaturen)

ja men jag har läst lagen, jag undrade hur du menade. Hon var SOLplacerad i nästan 3 månader innan de LVUade henne, så de kunde ju ha erbjudit något då eller?

• Anonym (Signaturen)
    Anonym skrev 2012-04-15 20:28:38 följande:
    Vad tycker du att de skulle ha erbjudit er,hon blev väl omhändertagen för att hon hade en massa frakturer som tydligen inte kunde förklaras med någon sjukdom eller någon form av olycka?

Nog måste väl era ombud förklarat för er varför det sattes ett LVU och varför det fortfarande kvarstår? 
    Nej, eftersom ingen förstår det. De kunde erbjudit övervakningshem eller hemmahossare, de kunde sagt åt oss att gå på kontroll varje dag o räkna med hembesök på obestämda tider flera ggr i veckan eller vad som helst eftersom ingenting förutom frakturerna (som sjlvklart har betydelse) pekar på att hon skulle vara misskött. Hennes syskon är hemma, förskola och BVC står på vår sida samt en massa folk (bortsett från släkten) som intygar att vi är helt normala människor som alltid ber om hjälp ifall det skulle behövas osv...
    Den kan inte förklaras med nånting eftersom sjukvården missade att ta prover i tid, det har inte funnits några tecken på att hon varit skadad och därav finns ingen given tidpunkt för när denna olycka skulle ha hänt.
    Och för övrigt blev hon LVUad för att vi var anhållna, att vi sedan släpptes och friades spelar tydlighen ingen rol, man blir helt enkelt automatiskt mer farlig när man varit på polisstationen! 
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym skrev 2012-04-15 20:54:09 följande:
    Att ni blev anhållna kan inte vara det skäl som står i det senaste beslutet ni fått.
    Självklart står det som skäl att hon är misstänkt misshandlad, men det ändrar ju itne fakta att vi hade SOLplacering tills vi blev anhållna och att de då ansökte om LVU?
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym skrev 2012-04-15 22:30:17 följande:
    Alla barn utreds var för sig det är så lagstiftarna har bestämmt. Så det finns ingen juridisk motsägelse i att ett barn blir omhändetaget men att man får behålla boendet för övriga barn.
    Men det måste väl vara lite konstigt att man är livsfarlig för ett barn som man sen då knappt får träffa, men att övriga barns utredningar inte ens leder till ansökan om LVU utan slutar i en avslutan för att barnen har ett stabilt hem med bra vuxna, stabila rutiner osv.. ??
  • Anonym (Signaturen)
    maaammaaa skrev 2012-04-15 22:16:51 följande:
    Bra ide´man behöver ventilera sådant här, utan grymma personliga påhopp. Vi känner oss tillräckligt trakasserade av soc. Frågar man soc.vad man ska göra för att de ska ge barnen tillbaks får man bara ett hånleende tillbaka men inget svar, i bästa fall några osanna påståenden som inte kan verifieras. Hur startar man en låst grupp? Någon som vet?
    På denna sidan vet jag inte, men jag vet att det går på facebook för jag är med i en (dock väldigt oaktiv)
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym (insatt) skrev 2012-04-15 23:16:06 följande:
    Näää, det är inte alls konstigt eftersom det ställs så höga krav på att en ansökan om vård enl LVU skall gå igenom. Finns misstankar om misshandel av endast ett barn av flera syskon så blir det, helt troligt, bara det som LVU:as ....
    Jag är visserligen glad för det när det gäller mig själv, men det är ju helt sjukt! Om jag varit rasande och halvt slagit ihjäl någon, alt. grovt misshandlat mitt barn borde det väl räcka för att ta alla,och  om man nu är så fruktansvärt orolig bör man ju iaf försöka och inte istället påstå att man är en bra förälder till resten?!
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version