Inlägg från: Anonym (Signaturen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Signaturen)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym skrev 2012-03-11 19:41:40 följande:
    Vad är det soc. vinner?
    Barn som är placerade kostar enorma summor det är därför man i det längsta försöker att barnen ska bo kvar hemma eftersom kommunen har en budget de försöker hålla nere. 
    Detta är inte sant och det vet du, 6000 barn och ungdomar är LVUade i sverige idag, mer än dubbelt så mycket som något annat land, hur kan det komma sig att vi har så många insiktslösa föräldrar just i SVerige??
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym skrev 2012-03-11 20:43:19 följande:
    Barn och ungdomar innebär att de är mellan 0-20 år.
    De flesta är ungdomar som har LVU pga eget beteende. 

0-12 år 2300 ca 450 är mellan 0-6 år
    13-18 år 4500
    18-20 år 1 600 

Den största andelen rör de mellan 13-20 år, andra länder har lägre straffålder än vad vi har i Sverige, 11-12 år är straffåldern i tex USA och Storbritannien. I andra länder blir barn dömda som vuxna fast satta i ungdomsfängelse, i Sverige får de LVU.
    Ge mig gärna källan!
    Anonym skrev 2012-03-11 20:46:04 följande:
    Men det är rätten som tar beslut om LVU, det är rätten som avger domen.
    Nämnden ansöker och rätten beslutar. 
    Ja, det har uppenbarats ganska många ggr i tråden, problemet är att nämnden OCH rätten går endast på soc utredning, DET ÄR VÅRT PROBLEM!!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym skrev 2012-03-11 20:55:45 följande:
    www.socialstyrelsen.se/uppfoljning/statistik
     cirka 4 800 barn och unga fick vård enligt LVU och cirka 300 barn och unga var omedel-bart omhändertagna enligt LVU.

hittade inte det du länka till men hittade detta, detta var alltså 2010, nu är det 6000 LVU, knepigt så fort de ökar...
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-11 22:21:57 följande:
    Vad har du för källa till att det är 6000 nu??
    De sa det på nyheterna när socialstyrelsen gav kritik till de oproffessionella socialarbetarna :D
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym skrev 2012-03-11 23:47:56 följande:
    Alltså.. I alla andra trådar här där folk blivit anmälda till soc så skriver ni att man ska ta det lugnt och att man inte har någonting att oroa sig för... Men jag satt i precis samma sits för bara 3 år sedan. Jag sa precis likadant.

Jag tyckte att de som hade barn på LVU var befogat.
    Jag tyckte socialtjänsten gjorde ett bra jobb.
    Jag tyckte att de som skrev om LVU på sådana här forum var patetiska gapande insiktssaknande nötter..
    Jag trodde man använde LVU som sista åtgärd.

Sen kom det in en anmälan mot mig. Det första jag tänkte var att det här är ett dåligt skämt.
    Efter att sociala hade träffat barnet EN ENDA GÅNG så satte dom akut LVU.
    Och hela min verklighetsuppfattning har satts ur spel. Jag trodde inte det kunde hända.

Jag trodde sånt bara användes när det fanns misshandel, sexuella övergrepp, alkohol eller droger inblandat till exempel.. Men tji fick jag.. Helt plötsligt har jag gått från att vara i ena facket där jag själv såg ner på alla "soc-fall" och LVU-föräldrar.. Och helt plötsligt är jag själv en av dom. 
    Jag vet hur det är, trodde oxå att samhället såg helt annorlunda ut, har du fortfarande svårt att lita på vad "auktorioteter" säger? 
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-12 00:42:40 följande:
    Men var soc inblandade? Togs det ett beslut om omedelbart omhändertagande? I så fall på vilka grunder?
    läs hennes översta mening en gång till?
  • Anonym (Signaturen)
    astro skrev 2012-03-12 01:03:20 följande:
    Ville belysa att det ö h t kan vara klokt att ifrågasätta om samhället i sig vill dig väl. Det är ju lätt att gå runt och tro, lite naivt - som jag gjorde - att skolan hjälper barn, dito gör soc, vården vill göra dig frisk, osv.

Tyckte i sammanhanget inte att det var särskilt OT. En av de saker som diskuterats mest i den här tråden är ju på vilka grunder man ska (eller inte ska) lita på myndigheter. Vill alltså mena att man inte bara kan utgå ifrån att myndigheter (vare sig som enhet eller i form av enskilda individer) nödvändigtvis har de mål uppsatta som man själv tror. 
    Grattis till dig smarta människa som äntligen står upp med råge mot "insatt" :D
  • Anonym (Signaturen)
    Ninja05 skrev 2012-03-14 23:23:49 följande:
    När ni skriver om psykisk sjukdom får jag upp en del tankar.. Hur egentligen soc ska bedöma allting om en orosanmälan kommer in om en psykisk sjukdom föreligger.. Kanske att dem borde bedöma utifrån ett "friskt" perspektiv, först. Nu är det ju inte så det funkar, en orosanmälan har ju någon grund iallafall, men menar att i vissa fall kan jag verkligen ha förståelse för människor känner sig dömda på förhand i sådana situationer. Så frågan är ju om man ska utreda och i sista hand OM det verkligen finns saker som tyder på att brister i en familj beror på någon psykisk åkomma då ta kontakt med behandlare. Men tycker helt klart det ska finnas starka skäl till det.. Man är ju bara människa , även dem som utreder. Och trots allt så är ALLA människor dömande i vissa situationer. Medvetet eller omedvetet...
    hur menar du när  du skriver att en orosanmälan alltid har en grund?
  • Anonym (Signaturen)
    hallonfot skrev 2012-03-16 14:35:08 följande:
    Jag vill bara säga att jag är så jävla arg och förbannad på alla som hittar på att deras barn blivit fråntagna dem utan anledning! det är sådana som ni som gör att jag kämpar som en dåre varje dag på grund av katastroftankar kring att min son skulle tas ifrån mig utan anledning!
    Hittar på o hittar på, har du sådana problem så ska du tas ifrån ditt barn enligt många här inne... Kanske kan det vara så att alla vi som är utsatta inte har fel? JAg säger inte att alla har rätt heller men...
  • Anonym (Signaturen)
    Ninja05 skrev 2012-03-16 22:52:43 följande:
    Så gör man nog . Man försvarat sig själv omedvetet för att det gör för ont att inse att man har såna brister. Mamma gör det ftf 20 åt efter att jag och min bror blev placerade. Men allt var "soc fel" och BVC ville "åt henne för att hon inte var som alla andra" på ett vis har jag förståelse för det och tror det gör så ont att förlora sitt barn så man helt enkelt inte går att inse att det kan vara sk "självförvållat"
    Men om man är fullständigt medveten? Man har en klar bild för sig vad som gått rätt och vad som gått fel, men socialen gör vad de kan för att stjälpa. Man söker med ljus och lykta efter någon som kan komma med en ny infallsvinkel eftersom man läst igenom varenda ord om allt som har med socialen och göra på hela internet och på alla närliggande bibliotek. Man kan citera lagtexter i sömnen och man har med sig lärare, dagis, bvc och övriga runt om i samhället, men ÄNDÅ får man inte ens ett enda svar på några möten, allt är någon annan avdelnings fel  och det blir upp till mig att bevisa något jag inte vet någonting om, för att socialen står överst i hierarkin (enligt dem själva) och vad polisen kommer fram till spelar dem ingen roll, för här gäller det att BEVISA att man är OSKYLDIG!
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version