Inlägg från: Anonym (Signaturen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Signaturen)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Mitt barn hade +-10 revbensfrakturer, jag förstår mycket väl varför de ville placera henne under utredning. Vi blev häktade och de tog ett akut LVU, vi blev släppta och polisutredningen las ner, vi fick hem de två äldre barnen för att de har ett säkert och stabilt hem med omsorgsfulla vuxna, bra rutiner osv. Vi har bönat och bett om ALLA insatser de har, bo på övervak, ha någon här hemma, gå på kontroller 3 ggr om dagen, ha slumpkontroller här men nej, vi får inget gensvar utan istället får vi mindre tid med vårt barn. I dagsläget har vi 3 timmar i månaden... 
    Ang utredningen så är det katastrofal med upprepningar och ren smutskastning, tyvärr ser ingen åt det hållet för "soc gör inte fel" trots att kyrkan, förskolan, skolan, bvc och många fler står med oss emot dem (soc alltså)
    Så var är min förlorade insikt? Hur kommer det sig att man som förälder alltid ska sammarbeta men när soc inte gör det så är det ändå föräldern det är fel på? Alla hävdar att det är inte soc som beslutar om LVU, det är förvaltningsrätten - och ja, det är i grunden sant, men det är inte ofta de ifrågasätter VAD som står i en utredning sålänge den ser välgjord ut/är välgjord fast med felaktigt innehåll...

• Anonym (Signaturen)
    Primmeling skrev 2012-03-07 20:55:37 följande:
    Du som skrev senast. Har frakturerna läkt? Har dom kommit på varför dom uppstod? Har barnet fått nya efter placeringen? Har de uteslutit alla sjukdomar?
    Ja, frakturerna bör vara helt läkta och hon har inte fått några men, om det uppstått nya kan vi inte veta eftersom sjukvården vägrat att ta nya röntgenbilder på henne. 
    Ingen vet hur de uppstått eller varför, och de kan varken bekräfta eller utesluta alla sjukdomar då vissa av proverna "glömdes bort" och togs mer än en månad efter att hon börjat få behålla specialmaten. 
  • Anonym (Signaturen)

Socialens uppfattning är misshandel tills motsatsen är bevisad, vilket väl i sig är bra men jag anser att vi borde få en chans att visa att så inte är fallet, speciellt eftersom de dömt oss som bra åt de andra barnen...

• Anonym (Signaturen)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-08 15:32:25 följande:
    En enskild tjänsteman på soc kan inte ta beslut om familjehemsplacering av era barn, så där kan du ta det lugnt! Dessutom är, som du säkert vet, soc skyldiga att sätta in stödåtgärder innan de kan få igenom ett LVU-beslut i FörvR ...
    Jag vet att du svarade i denna situationen nu, men du vet väl oxå att de inte är skyldiga att sätta in stödåtgärder varje gång va?
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym (ssk) skrev 2012-03-09 01:19:11 följande:
    Ursäkta mig, men rebensfrakturer är inget som uppstår spontant, och om ni eller flickan själv inte "vet" hur de uppstått är det något som är väldigt fel...det behövs mycket kraft för att orsaka dem vill jag tilägga...oh det är jävligt smärtsamt att gå omkring med. skämmes!
    Ursäkta mig men har jag sagt att jag är en idiot? Flickan i fråga var 5 månader och jag VET INTE vad som hänt. Det fanns inga märken och det fanns inget som visade på att hon hade ont, hon hoppade hoppgunga och skrattade samma dag som det upptäcktes?! 
    Skämmas kan du göra själv, som hoppar på folk med nånting du inte vet mer om än ett litet inlägg i en tråd! 
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym (ssk) skrev 2012-03-09 15:11:37 följande:
    Då kanske du också vet att barns skelett består mest av brosk - och det krävs ÄN mer kraft för att faktiskt bryta ben på dem. I de allra flesta fall är det frågan om misshandel, om hon inte har någon allvarlig sjukdom. 
    Vilket du med all säkerhet skulle fått reda på vid detta laget. 
    Ja, det vet jag! De är dessutom inte brutna utan har sprickor, om det nu spelar någon roll... De missade tyvärr prover som togs först långt senare, och eftersom jag fortfarande inte fått prata med nån läkare så vet jag ju inte ens om alla prover är tagna^^ 
  • Anonym (Signaturen)
    Mad as snow skrev 2012-03-09 15:24:41 följande:
    Fast det finns flera exempel här på FL på barn som har råkat ut för samma saker, där det har uppstått oförklarliga frakturer. Något man bara kan få klarhet i genom att göra specifika tester, vilka aldrig gjordes i det här fallet. Du bör väl hålla med om att det är rimligare att inte förstöra ett spädbarns anknytning till sina föräldrar innan man har tagit reda på hur det faktiskt ligger till, än att ta för givet att det ligger misshandel bakom? I de allra flesta fall är det absolut fråga om misshandel, men det finns fall där det just ligger en sjukdom bakom. Att man inte har testat barnet för det här tycker jag är obegripligt.
    Jag antar att du kommer ihåg min tråd :) Tack för att du inflikar! :D
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-09 15:56:45 följande:
    Har själv brutit revbenen, multifraktur efter hårt slag och hade inte ett enda märke, så visst kan man bryta revbenen utan yttre skador efter slag.
    Jo absolut, det kan man säkerligen, tycker bara att det i mitt fall är konstigt iom att hon dels var så liten och det fanns inget annat (ex skakningar), som isf skulle tytt på misshandel... De missade även prover vilket för mig är helt sjukt, så vi kommer troligtvis aldrig få veta vad som orsakade detta, och iom det får vi troligtvis aldrig hem vårt barn...
  • Anonym (Signaturen)
    maaammaaa skrev 2012-03-09 18:57:48 följande:
    Soc kan verkligen resonera helsjukt ibland. Vår dotter hade en fläck en gång på skjortan. Det fanns ombyteskläder i hennes skåp på dagis. Vi har alltid haft som vana att använda rena tvättade kläder varje dag till dagis, de såg ofta ut som små lortgrisar när de kom hem. I minst en dagisrapport stod det att barnen har rena kläder till dagis. Pga den där fläcken inkluderade soc. i rapporten till rätten "- barnen har smutsiga kläder" bland alla andra obevisade anklagelser de gjort. Tex en eller två gånerg tog vår dotter struptag på ett barn för hon ville tvätta händerna före honom. Hon tog alltså honom om halsen och flyttade på honom. Det här har hänt under två års tid. I domen om omhändertagande samt soc. orsak till omhändertagande står det att vår dotter är -"aggressiv, utåtagerande och tar struptag på barn."
    Det stod i daggisrapporten att hon tagit struptag på ett barn, jag talade med en av dagistanterna att det där låter ju hemskt. _ Äh bry dig inte om det alla barn är sådär.
    Vår dotter har suttit med handen innanför skjortan och petat på sina bröstvårtor och en gång har hon haft handen i byxan. I domen och i soc. orsak till omhändertagande stod det att hon onanerade.
    Sonen ville inte sitta i famnen på dagistanterna och då hette det att han gick in i sig själv, det här var en motivering som ansågs räcka för att han hade psykisk ohälsa. Yngsta dottern for som en virvelvind över golvet från en aktivitet till en annan. Hon ansågs också ha något fel hon var ett år då. Äldsta  dottern gick på alla fyra och sa jag är bebis dadadada när hon var fem år vid ett tillfälle när soc. var hemma hos oss. De skrev att hon var efter i utvecklingen. Kan påpeka att sonen var bebis då.
    (Om ni någonsin hamnar i klistret hos socialen vänd er genast till en advokat.)

Sådana här saker kanske tio st drog de upp tolkade det som de ville och voila så vann de iallafall. Jag tror ändå att vi får barnen tillbaka. Nu är ju inte alla på soc så här, men vissa.
    Visst är utredningarna ofattbara?! Jag ifrågasatte en hel del saker som jag tillomed hade papper på att det var fel, de svarade att det var deras uppfattning, o inte ett skit kan man göra åt saken^^
  • Anonym (Signaturen)
    Anonym (ssk) skrev 2012-03-09 23:37:12 följande:
    mmm...exakt
    Intressant att du väljer att bortse från mina inlägg och bara klargöra din egen teori genom detta.. Är det konstigt att folk inom vård och myndigheter begår stora misstag? Nej, det verkar inte så ^^
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version