• Ninja05

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

astro skrev 2012-03-17 00:11:41 följande:
    Problemet verkar vara att hela utredningskedjan lutar sig tungt på vad soc kommer fram till. Det skulle behövas en länk i kedjan som antingen är helt oberoende och gör sin egen utredning eller som lägger mer vikt vid övrig information.

Annars finns det en risk att den ursprungliga utredningen helt enkelt inte blir ifrågasatt; särskilt om föräldrarna har svårt att tala för sig av något skäl. 
    Jo kan  nog tänka mig att soc har en lite för stor makt. Men fortfarrande så görs det ju EGNA bedömningar efter att soc lämnat över ansvaret. Men såklart med material från det soc kommit fram till.

Men däremot så blir ju visst utredningarna ifrågasatta och noga granskade om det går så långt som mot omhändertagande. Det är ju en väldigt lång process..
  • Ninja05

Just det ja...

Anonym (insatt) skrev 2012-03-17 00:22:49 följande:
    Och just därför har ju både föräldrarna och barnet juridiskt ombud som skall föra fram deras talan ....

• Ninja05
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-17 00:43:19 följande:
    Det finns ingen som fortsätter utreda, och när chefen själv säger "jag ska se till att ni aldrig får hem ert barn" och alla på stället verkar rädda för chefen, då finns det inte mycket att göra, detta visste jag tyvärr inte när allt drog igång...
    utredningstiden sköts av samma två utredare, sedan går det till nämnden som litar på att soc gjort rätt, i vår stad har de aldrig gått emot soc. sen kommer förvaltningsrätten som bygger sin dom på socialens utredning och sedan går det vidare till kammarrätten som även de läser utredningen och dömer "för säkerhets skull"....
    VART är det osannolikt att det slinker igenom om det står i utredningen att du tex är en fruktansvärd barnmisshandlare?  OM man nu vore det, så skulle ju inte soc låta övriga barn vara hemma, men sånt bryr sig inte någon rätt om, för soc gör nog rätt, de e ju deras jobb^^
    Men tyvärr, de gör inte alltid rätt, och deras utredning är grunden i ALLT, HELA vägen 
    Fast. Om du skulle vara barnmisshandlare så måste det ju finnas bevis på det. Och jag menade att det ska upp till rätten för att bli ett omhändertagande. Menade inte att det gjordes mer utredningar men soc ska ju granskas och även deras utredning och deras beslut.

Och om det är så, då pratar dem ju med bvc, dagis folk runtomkring. Skulle dem säga "Nej vi har inte märkt något, barnen verkar må bra": Då tror jag inte soc skulle fortsätta med " Jo här har vi ett par barnmisshandlare, trots att vi inte har något som styrker det"... det funkar ju inte riktigt så..
  • Ninja05
    Ninja05 skrev 2012-03-17 10:43:12 följande:
    Fast. Om du skulle vara barnmisshandlare så måste det ju finnas bevis på det. Och jag menade att det ska upp till rätten för att bli ett omhändertagande. Menade inte att det gjordes mer utredningar men soc ska ju granskas och även deras utredning och deras beslut.

Och om det är så, då pratar dem ju med bvc, dagis folk runtomkring. Skulle dem säga "Nej vi har inte märkt något, barnen verkar må bra": Då tror jag inte soc skulle fortsätta med " Jo här har vi ett par barnmisshandlare, trots att vi inte har något som styrker det"... det funkar ju inte riktigt så..
    Men FORFARRANDE så är jag med på att man kan ha otur, bli oskyldigt anklagad, absolut. Men soc KAN inte ta en hel historia 100 % och "Hitta på" utan att ha fler utlåtanden , folk som sett , hört , vet saker . Soc har visst stor del i utredningarna men det måste finnas FLER saker än att det ringt in en person som vill vara anonym och gjort en orosanmälan för att det ska sluta med ett omhändertagande.
  • Ninja05
    Chianti skrev 2012-03-17 11:00:54 följande:
    Nej. Att polisen inte kan bevisa misshandel är en sak. De kanske kan bevisa att en misshandel skett, men i en domstol ska man kunna bevisa VEM som har gjort det.

Soc behöver bara kunna konstatera att barnet blivit mishandlad då den varit i vårdnadshavarnas vård. Det räcker för att flytta på barnet om misshandeln är grov, i detta fall handlar det om ett spädbarn med flera brott på skelettet.

OBS, att jag inte säger att misshandel skett just i Signaturens fall, jag bara förklarar hur systemet fungerar.
    Ja och i det fallet du beskriver det tycker jag att det är rätt att flytta på barnet tills detta är utrett! Om föräldrarna står som frågetecken och inte "Vet" hur barnet blivit misshandlat, ja då är det ju inte alls okej på något sätt!
  • Ninja05
    Anonym skrev 2012-03-17 11:07:55 följande:
    Det är det som en del inte verkar förstå att man har brister i föräldraförmågan om ett litet barn får skador och föräldrarna inte kan ge en rimlig förklaring till vad som skett.
    Ja det är rätt obegripligt för mig hur man ifrågasätter att soc griper in om ett barn är misshandlat men man inte vet vad som hänt som förälder...? Men som sagt, man förnekar det nog för att det gör så ont.
  • Ninja05
    Chianti skrev 2012-03-17 11:21:59 följande:
    Fast det kan vara mer komplext än så, kanske förledde jag er när jag skrev misshandel.
    I Signaturens fall så har barnet flera konstaterade skelettbrott som vanligtvis beror på misshandel. Men det finns en ovanlig sjukdom som kan ge samma resultat. Tyvärr så togs inte de prover som kunnat klarlägga saken på barnet, allt enligt Signaturens egna uppgifter.
    Om det beror på sjukdom så är det ju en fasansfull situation för föräldrarna som inte kan bevisa sin oskuld. Å andra sidan kan soc inte chansa... Moment 22.
    Ja det är fruktansvärt för föräldrarna. MEN. Barnet går först. Om det finns en risk att det beror på misshandel så tycker jag självklart dem ska agera utifrån det. För barnets skull. Och är det då så att det blir fruktansvärt för föräldrarna om dem är oskyldiga tycker jag ändå är acceptabelt tills man 100 % VET att det inte beror på en misshandel.
  • Ninja05
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-17 11:42:48 följande:
    I Sandvikenfallet var det en enda anmälare, visserligen inte anonym, som soc gick på innan de omhändertog akut...
    Och det vet du för att du läst utredningen eller?
  • Ninja05
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-17 11:50:57 följande:
    debatt.svt.se/2011/11/03/socialtjansten-ar-oe.../
    När jag läser detta så ser man ju båda sidor. Då soc agerar, och då soc inte agerar.

Och det var inte så underligt i min värld. Jag försöker alltid se det som att folk kan bli oskyldigt anklagade , men även kan det ta för lång tid innan soc ingriper , om dem ens ingriper.

Jag själv tycker soc skulle ingripit och tagit hand om mig långt innan dem gjorde det, det krävdes två nära döden upplevelser för att dem skulle få mig och mina föräldrar att fytta till ett stödboende för att SEDAN besluta att jag skulle omhändertas..

Det finns alltid flera sidor av allt..
  • Ninja05
    Anonym skrev 2012-03-17 11:58:08 följande:
    Och, måste det vara flera anmälningar menar du?
    Anklagelserna i det fallet rörde sexuella övergrepp vilket är ett allvarligt brott, misstanke om allvarliga brott leder till akuta omhändertaganden.

Hur många ärenden har inte rullats upp där det förekommit sexuella övergrepp, misshandel, dödade barn genom åren?Många gånger har det kommit anmälningar från en person, men det har inte tagits på allvar.

För att rädda barn när det kommer in en anmälan gällande övergrepp, misshandel osv är det självklart att det är några familjer som inte har gjort något som dessvärre kommer att utsättas för ingripanden.
    Nu var det också så att det står i domen att dessa föräldrar hade brister i gränsdragning och personlig integritet gentemot barnen, dock inte så allvarligt att de behövde omhändertas, detta kunde åtgärdas genom information för att förändra beteendet? Jag har läst domen.

Hur skulle socialen kunna veta innan utredning om det var sant eller inte?

Ska det vara tvärtom att soc. bara ska ingripa när det är många som anmäler, ska man offra barn som blir utsatta för att föräldrar inte ska känna sig kränkta om de blir kallade till samtal pga orosanmälan?

Håller helt med dig här. Soc ska banne mig inte "tippa på tårna" .Det må vara traumatiskt för ett barn att bli omhändertaget i väntan på fortsatt utredning, alltså akut. Men antingen så visar det sig då att detta var nödvändigt, eller så visar det sig att barnet ska komma tillbaka till föräldrarna igen. Och det KAN repareras , man kan hjälpa barnet igenom båda dessa trauman om man har rätt resurser.

Men helt klart ska dem agera!
  • Ninja05
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-17 12:11:18 följande:
    Det var ett svar på ett annat inlägg som påstod att soc handlar enbart baserat på en enda inringd anmälan.

Jag anser att det finns andra saker att göra än att gå in direkt och rycka barn. I detta fall kunde man ha sett om det fanns möjlighet att flytta pappan från hemmet, sätta in en övervakare eller låta familjen bo på utredningshem. Jag tycker absolut att man ska skydda barn, men att rycka dem är traumatiskt för barnen och soc måste bli mer återhållsamma med den åtgärden.

Det är därför soc måste ha fler steg än att antingen inte ingripa alls eller gå in med omhändertaganden! Det är klart att soc ska utreda ordentligt, men om de verkligen har barnens bästa för ögonen tar man det försiktigt med LVU!

Jag har aldrig påstått att man ska offra barn för att föräldrarna kn känna sig kränkta av en utredning. Var snäll och lägg inte ord i min mun. Jag anser inte att kränkningen ligger i att föräldrarna blir utredda, utan hur soc hanterar dem och utredningen. Det är en väldig skillnad!
    Nu förstår inte jag dig alls. LVU är inget man bara kan ta till om man får in en anmälan. Det krävs mycket mer än så, mycket material och en stor utredning! Visst, det kan bli ett tillfälligt omhändertagande, men då måste det ju komma fram mycket mer för att LVU:t ska fortskrida.

Det är faktiskt inte sanningen att barn omhändertas hit och dit utan ordenligt grund, och när det händer så kommer det nog oftast fram. Mörkertalen ( om man nu ska kalla det så ) uppmärksammas ju såklart väldigt mycket ofta av media, tillexempel uppdrag granskning, tidningar osv. Men det behöver inte betyda att det är något som soc gör var och varannan dag liksom..
  • Ninja05
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-17 12:18:52 följande:
    Men det är ju så onödigt att utsätta dem för traumat från början, när det finns andra åtgärder man kan sätta in i stället.

Mina barn är traumatiserade och måste ha psykologhjälp. Vi måste också tänka oss för, tex kan de bli hysteriska om vi hamnar utom synhåll och/eller inte svarar när de ropar. Jag kan inte med ord beskriva hur fruktansvärt det är att som förälder se sina barn lida så. Jag tycker också att du försöker marginalisera barnens trauma med "det går ju att bota". Nej, det går faktiskt inte alltid att "bota", ett trauma är något som kan följa och försvåra för en person genom hela livet, oavsett om denne fått hjälp eller ej.

Dessutom kostar sådana resurser skattebetalarna mycket pengar, vilket jag naturligtvis tycker är en petitess i sammanhanget, men ändå. Jag kan garantera att det är dyrare att hjälpa barn genom traumat än att sätta in insatser/övervakare eller liknande under de veckor som en utredning tar...
    Klart det är fruktansvärt. Det har jag full förståelse för, och jag menade inte att det bara var att "bota". Men det finns resurser att ta till, som du själv skriver har ni psykologhjälp.

Och nu har jag faktiskt inte läst hela din historia här så har lite svårt att sätta mig in i just din historia. Men jag har själv känt känslorna av att bli tagen från sina föräldrar, så jag vill inte alls förminska hur hemskt det är. Men i vissa fall så kan det ju vara det bästa alternativet för att skydda ett barn. Men inte då för att en person ringt och anmält och så åker dem raka spåret och hämtar barnet. Med mer kött på benen förstås.
  • Ninja05
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-17 12:20:11 följande:
    jo, detär tyvärr precis så...
    Nej. Så är det inte.. Du kan inte säga att det är så pågrund av en full hands upplevelser. Det finns många fler tusen fall.
  • Ninja05
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-17 12:30:45 följande:
    Våra barn var LVU:ade under nästan ett år, pga en oengagerad förvaltningsrätt. Läs vad jag skrivit tidigare, orkar faktiskt inte dra historien en gång till.

Jag håller med dig om att det i många fall finns en viss grund för omhändertagande, men på det följer det inte att soc har rätt att ljuga, skriva vinklade utredningar och kränka familjen! Att soc gör utredningar på ett felaktigt sätt, det händer dagligen, och är utredningen felaktig finns det stor risk att även bedömningen och insatserna blir det.
    Har läst igenom en del. Och min poäng genom hela tråden kommer fram lite i slutet på din historia. Då soc blev starkt kritiserade av domslutet. Det är vad jag sagt hela tiden, soc har stor makt, därav att detta för er tagit ett år. Men dem har absolut inte hela makten, och när det ska upp i rätten så ska deras utredning granskas noga, vilket den nog gjort, och därav "vann ni".

Men olyckligt för er hur som helst, för det ni fått genomlida som varit jobbigt.
  • Ninja05
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-17 12:31:56 följande:
    Jag vet att det inte är så alltid, självklart! Soc är oftast inga monster, jag har träffat någr riktigt fin faktiskt.
    Det jag menar är att det är så i vårt fall, det enda jag kan utgå ifrån eftersom det är det enda jag har 100% insikt i. 
    Okej, förstår..Det var alltså isfåfall ett av dem tråkiga historierna som finns.
  • Ninja05
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-17 12:45:42 följande:
    Vi "vann" för att vi hade turen att , andra gången, få engagerade personer som satt bakom det långa bordet i rättssalen. Jag ska säga dig att det var härligt att få vara med när systemet verkligen fungerar som det var tänkt. Tyvärr är det inte alltid att domstolarna granskar utredningarna såsom det är menat att de ska göra. Jag har varit i kontakt med ett flertal advokater och jurister som arbetat med familjerätt i många år och de är samstämmiga i att systemet är godtyckligt och att socialen har alldeles för mycket makt.

Jag försöker därför få till en ändring på hela systemet, för det är i alla instanser det finns problem! Och ska det till en ändring, måste även gemene man få upp ögonen för systemets fel!

Inte bara olyckligt, det har haft fler följder än så. Sjukskrivningar, oförmåga att fullfölja utbildning har kostat både oss och staten pengar (jag vet ju inte hur detta kommer att påverka barnen när de är vuxna).
    Ja hemskt absolut. Men även om det finns saker som behöver förbättras så är det ju som precis med allt annat. Inget är perfekt. Inget fungerar perfekt. Och självklart är det fruktansvärt för dem drabbade. Men finns ju även omvända händelser då barn kanske tom dör för att soc inte vill se.

Lika hemskt det. Och hur mycket man än kämpar så kommer det alltid göras fel, och alltid finnas brister i myndigheter bedömningar, och ja det arbete dem gör.
  • Ninja05

Skulle vilja tillägga att samhället är uppbyggt så att man som människa levande i det måste ha KUNSKAP och insikt i vad man har rätt till. Det kan vara svårt, och krångligt, men när man har med myndigheter att göra speciellt så måste man vara galet påläst.

Det är inte något positivt då man tycker det borde vara tydligare i många lägen, men det är en väldig fördel om man är påläst.

• Ninja05
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-17 12:58:47 följande:
    Jag vet att det finns omvända händelser där barn dör för att soc ignorerar anmälning på anmälning. Det är naturligtvis lika tragiskt som när soc gör för mycket!

Nej, inget är perfekt, men man måste sträva åt det hållet ändå. Det är som att sluta arbeta för att trafikolyckorna ska minska, "för det kommer ändå alltid att ske olyckor". I Sveriges socialsystem finns det mycket som skulle kunna göras för att antalet fel av soc skulle minska. Socialsekreterare måste få mer adekvat utbildning (utredningsmetodik, djup psykologi, helst skulle de vara psykologer allihop) och det måste till en yrkeslicens som kan tas ifrån dem om de begår för många fel. En oberoende tillsynisgmyndighet måste införas, politikerna ska bort ifrån socialnämnd och domstol, ja listan kan bli lång på vad som skulle behöva göras för att få ett mer rättssäkert system.

Det första som måste till är dock att både politiker och privatpersoner ska sluta att gömma huvudet i sanden och ta till sig att systemet både kan och bör förbättras!
    Absolut. Som med allt ska man kämpa för föbättring!
  • Ninja05
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-17 13:55:17 följande:
    hon var 10 veckor tidig så hon hade inte bara addroppar, utan rikliga mängder vitaminer och järn, som hon dock inte fick i sig pga kräkningarna. Pga dessa fick hon heller inte i sig ordentlig näring ifrån maten, Någon bentäthet är inte mätt, och sen behöver det inte vara så att de bara sa plopp när hon låg i sängen och så hade hon sprickor, om hon däremot var mer skör så kan det ha hänt vid vanlig hantering. 
    Häri ligger mitt största problem, ingen pratar med mig eller lyssnar på mig. Jag vet inte vad som hänt men jag vet att hon inte haft ont på så vis att det märkts, hon har inte haft några som helst märken, varken röda eller blåmärken. Hon har på inget vis blivit skakad eller haft några andra skador än just sprickor på revbenen och ett nyckelben, och ja, detär fruktansvärt, tro inte att jag inte anklagar mig själv varje dag. Men NÅGONTING måste finnas att göra fr att få reda på vad som hänt alternativt låta oss bevisa att vi inte misshandlar barn (vilket uppenbarligen endast gäller henne eftersom de andra är hemma) 
    Det är ju hemskt om man är oskyldig. Men jag kan verkligen förstå soc i denna situation. Faktiskt..Att börja utreda eventuella sjukdomar och höra läkare tar ju ett tag. Men visst ska det göras.
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version