• Ninja05

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Ja jag är en tjej som blev omhändertagen enligt LVU efter att ha varit nära att dö av uttorkning när jag som spädbarn blev lämnas själv i lägenheten medan mamma och pappa stack ut och söp och knarkade. Trots detta har jag fått höra pÅ min mammas hat till soc, hur dem "gör allt för att förstöra för familjer" att dem vill ha kontroll på alla i samhället som inte är "som alla andra"... Men om inte soc efter typ hundra larm och massa försök till att stödja placerat mig skulle jag säkert vart död nu. Soc vill inte förstöra för någon, dem försökte in i det sista med insatser för mig och mina föräldrar för att undvika en placering. Men tillslut gick det i te längre. Jag känner stor tacksamhet idag för hjälpen jag fick. Mamma är 50 år, håller ftf på med tunga droger, haft en stroke o kan inte gå . Dygnet runt vård... Pappa är död. Men jag känner en otrolig tacksamhet till livet. Och att jag fick det så bra tillslut!

• Ninja05

Ja jag är en tjej som blev omhändertagen enligt LVU efter att ha varit nära att dö av uttorkning när jag som spädbarn blev lämnas själv i lägenheten medan mamma och pappa stack ut och söp och knarkade. Trots detta har jag fått höra pÅ min mammas hat till soc, hur dem "gör allt för att förstöra för familjer" att dem vill ha kontroll på alla i samhället som inte är "som alla andra"... Men om inte soc efter typ hundra larm och massa försök till att stödja placerat mig skulle jag säkert vart död nu. Soc vill inte förstöra för någon, dem försökte in i det sista med insatser för mig och mina föräldrar för att undvika en placering. Men tillslut gick det i te längre. Jag känner stor tacksamhet idag för hjälpen jag fick. Mamma är 50 år, håller ftf på med tunga droger, haft en stroke o kan inte gå . Dygnet runt vård... Pappa är död. Men jag känner en otrolig tacksamhet till livet. Och att jag fick det så bra tillslut!

• Ninja05
    Chianti skrev 2012-03-12 21:54:02 följande:
    Nu spred du en stråle glädje, vad härligt att höra att du fick det bra till slut. Tack för att du delade med dig! Solig
    Ja jag fick det jättebra tillslut :) Tack själv..
  • Ninja05

När ni skriver om psykisk sjukdom får jag upp en del tankar.. Hur egentligen soc ska bedöma allting om en orosanmälan kommer in om en psykisk sjukdom föreligger.. Kanske att dem borde bedöma utifrån ett "friskt" perspektiv, först. Nu är det ju inte så det funkar, en orosanmälan har ju någon grund iallafall, men menar att i vissa fall kan jag verkligen ha förståelse för människor känner sig dömda på förhand i sådana situationer. Så frågan är ju om man ska utreda och i sista hand OM det verkligen finns saker som tyder på att brister i en familj beror på någon psykisk åkomma då ta kontakt med behandlare. Men tycker helt klart det ska finnas starka skäl till det.. Man är ju bara människa , även dem som utreder. Och trots allt så är ALLA människor dömande i vissa situationer. Medvetet eller omedvetet...

• Ninja05

Ja det är ju sådant du beskriver som kan bli totalt förbisett om en som utreder redan från början bara tänker Asbergers.. Vi människor hör och ser ju lite det vi vill ibland, och dömer för snabbt... Det kan bli så tokigt... Och angående att soc har dålig kunskap kring tex psykisk sjukdom.... J man kan både tänka att det är bra OCH dåligt.

astro skrev 2012-03-14 23:33:54 följande:
    Håller med.

Det finns gott om psykiska sjukdomar som antingen inte påverkar föräldraförmågan eller som är lätta att "arbeta runt", men det finns också väldigt gott om fördomar om både psykisk sjukdom och NPF.

Jag har en (snart vuxen) dotter med Aspergers syndrom och hon är fantastisk med sina småsyskon (tre och ett år). Hon är alltid tålmodig, leker gärna länge med småttingarna på en nivå som passar dem perfekt, är försiktig med dem men inte överförsiktig, är uppmärksam och ansvarsfull, och otroligt duktig på att lära dem saker (så duktig att jag funderat på om hon inte borde bli specialpedagog eller något åt det hållet). När jag ser henne med dem så vet jag att hon kommer att bli en underbar mamma när/om hon skaffar barn själv. Men jag förstår också att en del skulle se henne som olämplig eller i varje fall misstänkt olämplig bara för att hon har just AS och utan att titta närmare på hur hon faktiskt är. Och det skrämmer mig lite.

• Ninja05

Fel uttryckt kanske. Menade mer att det nog är en högre procent som blir anmälda av en anledning som kan behövas kollas upp än att någon ringt och anmält för att jävlas. Varför skulle det inte ha en grund menar du?

Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-15 21:18:05 följande:
    hur menar du när  du skriver att en orosanmälan alltid har en grund?

• Ninja05

Men hur ska dem kunna ta reda på sanningen om dem inte lyssnar på anmälan menar du?

Christine 753 skrev 2012-03-15 21:14:59 följande:
    Socialen ska inte lyssna på en anmälan som kommer in utan ta reda på sanningen innan de gör något. Ni förstör för många familjer. På att ofta är det osanning klart om det handlar om droger då är det nåt annat. Men inte annars det är jätteviktigt för jag vet att de inte har det bra på ett fosterhem det är fåtal som är bra. Så hjälp de istället hemma först innan ni gör nån lvu.

• Ninja05
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-16 07:52:02 följande:
    Och du har inte svarat på varför du är "insatt". Visst, det är ingenting du måste, men det vore intressant att veta.
    Också nyfiken!
  • Ninja05

Så gör man nog . Man försvarat sig själv omedvetet för att det gör för ont att inse att man har såna brister. Mamma gör det ftf 20 åt efter att jag och min bror blev placerade. Men allt var "soc fel" och BVC ville "åt henne för att hon inte var som alla andra" på ett vis har jag förståelse för det och tror det gör så ont att förlora sitt barn så man helt enkelt inte går att inse att det kan vara sk "självförvållat"

hallonfot skrev 2012-03-16 21:34:35 följande:
    Nej, är ni utsatta så är det ju på riktigt, men jag menar de som hittar på de mest ruskiga historier om att BVC, förskolan, soc, alla runt omkring, läkare mm konspirerar och gör allt detta enbart för att jävlas.

• Ninja05
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-16 23:06:54 följande:
    Men om man är fullständigt medveten? Man har en klar bild för sig vad som gått rätt och vad som gått fel, men socialen gör vad de kan för att stjälpa. Man söker med ljus och lykta efter någon som kan komma med en ny infallsvinkel eftersom man läst igenom varenda ord om allt som har med socialen och göra på hela internet och på alla närliggande bibliotek. Man kan citera lagtexter i sömnen och man har med sig lärare, dagis, bvc och övriga runt om i samhället, men ÄNDÅ får man inte ens ett enda svar på några möten, allt är någon annan avdelnings fel  och det blir upp till mig att bevisa något jag inte vet någonting om, för att socialen står överst i hierarkin (enligt dem själva) och vad polisen kommer fram till spelar dem ingen roll, för här gäller det att BEVISA att man är OSKYLDIG!
    Ja alltså. Då är det ju hemskt. Fast då har man ju VERKLIGEN råkat ut för idioter. Men då känns det som det inte kan vara en slump att både dem på soc är rötägg och även dem som ska fortsätta utreda ifall det ska bli ett eventuellt omhändertagande?

Förstår du. Köper att man kan råka ut för människor som arbetar med utredningar på soc som hittar fel som inte finns. Men köper inte att alla man stöter på i hela "utredningskedjan " är sådana som hittar fel som inte finns.
    Det är rätt osannolikt..
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version