• astro

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Merwinna, här är en länk till hela utredningen från 2001.

http://www.regeringen.se/sb/d/135/a/608

Jag har f ö aldrig sagt att jag är för att omhänderta barn till begåvningshandikappade. Det är jag generellt inte alls.
    Men jag delar inte din syn på de som du kallar "behjärtansvärda grupper". Alls. 

• astro
    Anonym skrev 2012-03-11 23:47:56 följande:
    Alltså.. I alla andra trådar här där folk blivit anmälda till soc så skriver ni att man ska ta det lugnt och att man inte har någonting att oroa sig för... Men jag satt i precis samma sits för bara 3 år sedan. Jag sa precis likadant.

Jag tyckte att de som hade barn på LVU var befogat.
    Jag tyckte socialtjänsten gjorde ett bra jobb.
    Jag tyckte att de som skrev om LVU på sådana här forum var patetiska gapande insiktssaknande nötter..
    Jag trodde man använde LVU som sista åtgärd.

Sen kom det in en anmälan mot mig. Det första jag tänkte var att det här är ett dåligt skämt.
    Efter att sociala hade träffat barnet EN ENDA GÅNG så satte dom akut LVU.
    Och hela min verklighetsuppfattning har satts ur spel. Jag trodde inte det kunde hända.

Jag trodde sånt bara användes när det fanns misshandel, sexuella övergrepp, alkohol eller droger inblandat till exempel.. Men tji fick jag.. Helt plötsligt har jag gått från att vara i ena facket där jag själv såg ner på alla "soc-fall" och LVU-föräldrar.. Och helt plötsligt är jag själv en av dom. 
    Milda makter. Vad hände, och hur gick det? Om du orkar berätta om det.
  • astro

Nu hade detta inte med soc att göra men apropå "hur samhället ser ut".

Jag trodde i min enfald att skolan hade som mål att vara bra för barn. Mitt äldsta barn har dyslexi. Det började märkas på allvar i andra klass. Utredning följde. Vi föräldrar sa redan från början att det rimligen handlade om just dyslexi (han hade samma språkutveckling som sin pappa - också dyslektiker). Men skolan slog bakut och krävde den ena utredningen efter den andra (inklusive magnetröntgen!) och vi, som fortfarande trodde att de var på barnets sida, ställde naturligtvis upp.

Till slut kopplades en barnpsykolog in som kommunen brukade anlita för just sådana här utredningar.

Och vad säger då denna psykolog när jag frågar varför dyslexidiagnosen verkar sitta så hårt inne? Jo: "Jo men visst skulle jag vilja säga dyslexi, men jag får betalt av kommunen för att undvika den diagnosen så länge det går."

Det visade sig att alltihop handlade om pengar. Skolan fattade utmärkt väl att vår son var begåvad men dyslektiker, och försökte ÄNDÅ få oss att sätta honom i särskolan därför att det skulle bli billigare för dem än den hjälp som en dyslektiker har rätt till.

(Vet inte om det är så idag, men så var det alltså på 90-talet.)

In i det sista var de på oss och hävdade att vi var dåliga föräldrar ("han kommer ju ändå aldrig att kunna gå ut en normal skola, i varje fall klarar han inte gymnasiet") men nu hade vi fattat var skon klämde så vi slutade samarbeta och började slåss.

Sonen ifråga gick med tiden ut både grundskola och gymnasium med riktigt fina betyg och är nu grafisk designer. 

Som vårt samhälle ser ut idag kan man INTE lita på att få hjälp. Ibland är det definitivt stjälp man får. 

• astro
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-12 00:58:02 följande:
    OK, tyckte bara att det var så osannolikt att någon skriver ett så långt OT-inlägg i tråden ....
    Ville belysa att det ö h t kan vara klokt att ifrågasätta om samhället i sig vill dig väl. Det är ju lätt att gå runt och tro, lite naivt - som jag gjorde - att skolan hjälper barn, dito gör soc, vården vill göra dig frisk, osv.

Tyckte i sammanhanget inte att det var särskilt OT. En av de saker som diskuterats mest i den här tråden är ju på vilka grunder man ska (eller inte ska) lita på myndigheter. Vill alltså mena att man inte bara kan utgå ifrån att myndigheter (vare sig som enhet eller i form av enskilda individer) nödvändigtvis har de mål uppsatta som man själv tror. 
  • astro
    Anonym skrev 2012-03-12 08:02:19 följande:
    Anmälan är från en person som aldrig träffat barnet och själv har stora problem i livet. Anmälan är 4 sidor lång om att jag t.ex inte har på barnet tillräckligt med kläder på bilder på facebook. Att jag verkar falla inom personklass A hos psykiatrin. Vad nu det innebär? Att jag inte ger barnet mat var fjärde timme eftersom hon ibland ringt mig t.ex precis kl 12 och då har barnet lekt eller sovit middag istället för att äta och jag ska ha sagt att h*n inte är hungrig. Barnet var så litet att de inte gick på förskola då, men hann börja under utredningstiden. Vi gick på öppna förskolan innan samt BVC, båda de vittnade i FörvR.
    Lyckas inte hitta någon "personklass A". Såvitt jag kan se finns ingen sådan beteckning. Det närmaste jag hittar är "typ A" men att vara en typ A är ju varken ovanligt eller klassat som mental störning.
    Gissar att "har stora problem i livet" lite mindre finkänsligt går att uttrycka som "anmälaren är en dårfink"? 
  • astro
    Anonym (Enmamma) skrev 2012-03-12 10:08:21 följande:
    Sen undrar jag också varför i hela friden NAMN köper socialen anmälningar som kommer in som är totalt jävla oseriösa?!
    Är det inte samma sak som hos polisen, att de är skyldiga att bedöma alla anmälningar som seriösa tills de vet motsatsen?

Det är ju faktiskt det enda vettiga också, annars skulle man kunna få situationer som den vid den otäcka branden nyligen när ett par stackars barn ringde och larmade men inte blev trodda utan tillsagda att inte busringa  
  • astro
    Anonym skrev 2012-03-12 13:44:59 följande:
    Det anmälaren syftar på är personlighetsstörningar i kluster A. Paraoid, schizoid och schizotyp.
    Tack! Jag sökte på allt möjligt men kom mig inte för med att testa "kluster".
  • astro
    Ninja05 skrev 2012-03-14 23:23:49 följande:
    När ni skriver om psykisk sjukdom får jag upp en del tankar.. Hur egentligen soc ska bedöma allting om en orosanmälan kommer in om en psykisk sjukdom föreligger.. Kanske att dem borde bedöma utifrån ett "friskt" perspektiv, först. Nu är det ju inte så det funkar, en orosanmälan har ju någon grund iallafall, men menar att i vissa fall kan jag verkligen ha förståelse för människor känner sig dömda på förhand i sådana situationer. Så frågan är ju om man ska utreda och i sista hand OM det verkligen finns saker som tyder på att brister i en familj beror på någon psykisk åkomma då ta kontakt med behandlare. Men tycker helt klart det ska finnas starka skäl till det.. Man är ju bara människa , även dem som utreder. Och trots allt så är ALLA människor dömande i vissa situationer. Medvetet eller omedvetet...
    Håller med.

Det finns gott om psykiska sjukdomar som antingen inte påverkar föräldraförmågan eller som är lätta att "arbeta runt", men det finns också väldigt gott om fördomar om både psykisk sjukdom och NPF.

Jag har en (snart vuxen) dotter med Aspergers syndrom och hon är fantastisk med sina småsyskon (tre och ett år). Hon är alltid tålmodig, leker gärna länge med småttingarna på en nivå som passar dem perfekt, är försiktig med dem men inte överförsiktig, är uppmärksam och ansvarsfull, och otroligt duktig på att lära dem saker (så duktig att jag funderat på om hon inte borde bli specialpedagog eller något åt det hållet). När jag ser henne med dem så vet jag att hon kommer att bli en underbar mamma när/om hon skaffar barn själv. Men jag förstår också att en del skulle se henne som olämplig eller i varje fall misstänkt olämplig bara för att hon har just AS och utan att titta närmare på hur hon faktiskt är. Och det skrämmer mig lite.
  • astro
    Ninja05 skrev 2012-03-16 23:56:24 följande:
    Ja alltså. Då är det ju hemskt. Fast då har man ju VERKLIGEN råkat ut för idioter. Men då känns det som det inte kan vara en slump att både dem på soc är rötägg och även dem som ska fortsätta utreda ifall det ska bli ett eventuellt omhändertagande?

Förstår du. Köper att man kan råka ut för människor som arbetar med utredningar på soc som hittar fel som inte finns. Men köper inte att alla man stöter på i hela "utredningskedjan " är sådana som hittar fel som inte finns.
    Det är rätt osannolikt..
    Problemet verkar vara att hela utredningskedjan lutar sig tungt på vad soc kommer fram till. Det skulle behövas en länk i kedjan som antingen är helt oberoende och gör sin egen utredning eller som lägger mer vikt vid övrig information.

Annars finns det en risk att den ursprungliga utredningen helt enkelt inte blir ifrågasatt; särskilt om föräldrarna har svårt att tala för sig av något skäl. 
  • astro

Någonstans på vägen borde en utomstående göra en egen utredning utan att ha sett den som redan gjorts. Med den extra granskningen skulle det bli oerhört mycket svårare att få igenom "railroading".

Jag upplever att problemet är att så fort soc gjort en utredning läggs det enorm vikt vid den, och om den är negativ till föräldrarna så tappar föräldrarna all trovärdighet.

Det ser man ju här inne också. Så fort någon klagar på soc så är den allmänna inställningen "du utelämnar saker", "något hade du säkert gjort" o s v. Hur lätt är det att bevisa sin oskuld i det läget?

Det är därför vårt rättsystem är uppbyggt så att systemet måste bevisa skuld, det är inte den anklagade som ska bevisa sin oskuld. Men när man ska ifrågasätta en socutredning verkar det närmast fungera tvärtom. 

• astro
    Anonym skrev 2012-03-17 12:44:27 följande:
    Vad är det för vitaminbrister som leder till att ett litet barn får en massa frakturer?
    Vad är det för värden du pratar om?
    D-vitaminbrist leder till rakitis vilket är utrotat i Sverige eftersom barn får AD-droppar.
    Kalkbrist leder till urkalkning vilket kan leda till spontanfrakturer, men det tar väldigt lång tid för skelettet att urkalkas, syns genom att mäta bentätheten. 
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m37865034.html

Tråd om bensköra prematurbarn.
  • astro
    Anonym skrev 2012-03-17 16:38:57 följande:
    Då måste de ju ha gjort röntgenundersökningar på det barn personen pratar om i tråden och på så sätt avfärdat yttre orsaker om skelettet var urkalkat.
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m37865034.html

Lägg märke till inlägg #1. Barnet röntgades efter ett lårbensbrott och då hittades också äldre frakturer som alltså varken föräldrarna eller BVC märkt.

Det är dels svårt att läsa smärtsignaler från riktigt små barn och dels är det inte alltid så att de känner smärta på samma sätt som ett större barn skulle göra.
    (Till tröst för föräldrar som drabbas - barnet behöver faktiskt inte ha lidit, det är inte alls säkert att ni varit ouppmärksamma.)

Om barnet som omnämns här i tråden inte undersöktes av en läkare med erfarenhet av prematurer så kan mycket väl fel slutsatser ha dragits. Och med mycket små barn kan benskörhet tydligen "utvecklas bort" under häpnadsväckande kort tid.

http://www.mayoclinic.com/health/greenstick-fractures/DS00817

Mer om dessa "mjuka benbrott".

• astro
    maaammaaa skrev 2012-03-17 19:24:01 följande:
    Tack, det gör vi, Signaturen. En kamp är det, mot soc. Vi är motståndare i rätten och numera bittra fiender. Vi har lytt deras minsta önskan och försökt samarbeta tills de tog barnen, nu lyder vi bara det vi måste. Vi har blivit uppmanade av andra myndigheter att inte skriva under papper från socialen, ex. klientplaner. Vi dokumenterar alltid umgängena, filmar fotograferar och för dagbok om vad vi  gjort vad och hur mycket samt när vi ätit, vem har varit på besök hos oss och vad de sagt vad vi gjort tillsammans. Filmat hur det ser ut i huset, vad barnen har på sig, beskrivit kvällsrutinerna och när barnen somnat på natten och vaknat på morgonen. Vi har t.o.m filmat när barnen satt på pottan nu. eftersom soc hittat på att klaga om det. Socialdirektören verkar ju paranoid. Det är lättare att minnas då vad man gjort när de mera detaljerade anklagelserna haglar. Vår äldsta berättade att vår yngsta äter gammal mat och skräp från golvet hos fosterfamiljen, själv mindes hon inte när hon badade eller duschade senast, äldsta killen vill fortfarande knulla säger hon men jag fick uppfattningen att han inte kastar sig över henne mer. Slåss gör de allihopa säger hon. Sånt tycker jag låter skrämmande,  hon ser nästan mager ut nu och hon luktade rätt illa på vissa ställen. Hon duschade, de andra badade. Blåmärket tvärs över rumpan sade hon att hon fick hos fosterfamiljen, men fostermamman och socialen säger att hon fick det hos oss.
    Klokt av er att dokumentera så mycket det bara går. Förr eller senare lyckas ni beslå dem med en direkt lögn (som detta med blåmärket). Om inte annat så kanske det öppnar för rejält stöd från massmedia, om ni vill gå den vägen.
  • astro
    Anonym skrev 2012-03-21 15:10:01 följande:
    Det pratas om hjälp med att tolka journalerna, varför ska soc. ha hjälp med att tolka journalerna?

Det finns inte några barn som blir omhändertagna endast pga vad som står i gamla psykjournaler förutom möjligtvis 
    de som är svårt psykiskt och uppmärksammas redan av MVC och BB.

Det är inte så att soc. har information om föräldrars psykiska eller fysiska hälsa innan de startar en utredning.

Det är förälder med ombud som ska bevisa att föräldraförmågan är tillräcklig.
    Att många verkar tro att det är så är ju skrämmande! Naturligtvis är det tvärtom, det är soc som ska bevisa att föräldraförmågan brister.

Tänker man efter lite så inser vem som helst att det är väldigt svårt att bevisa att man är en bra förälder, precis som det är svårt att bevisa att man aldrig har begått ett brott. 
  • astro

Får ta mig friheten att berätta en sak som jag hörde av en (mycket trovärdig) arbetskamrat.

Hennes mamma reagerade på hennes tonårstrots med att hitta på en hel radda saker om henne (mycket av det rörde droger och sex samt att hon skulle vara mytoman) och propsa på att soc skulle placera henne.

Det lyckades. Hon placerades hos en fosterfamilj (en ökänd sådan, som alltid hade 3-4 fosterbarn och använde pengarna för att försörja sitt stora hundintresse medan ungarna blev ignorerade. Hemmet låg mitt ute i skogen så de kunde ju inte ta sig någonstans heller; det var nästan en timmes promenad till närmaste busshållplats och bussen gick bara ett par gånger om dagen. Egentligen idealiskt för ett fosterhem - om det hade varit välskött). Dessutom lyckades mamman få henne omyndigförklarad när hon fyllde 18 (det här var ett bra tag sedan, när det fortfarande kunde hända), huvudsakligen baserat på att dottern vanemässigt ljög - något som ansågs bevisat av att hon t ex nekade till alla de saker som mamman påstod att hon hade gjort.

När jag lärde känna henne hade hon fått komma hem och kämpade för att få bli myndig. Hon lydde mammans minsta vink eftersom hon inte vågade riskera en ny vända via soc och en ny placering. Mamman hade dessutom hotat med att hitta på en ny historia så att det skulle bli psyk nästa gång.

Så här kan det alltså också se ut - eller kunde åtminstone på 90-talet. Har man väl förlorat sin trovärdighet så är man försvarslös.

Jag lärde känna denna kollega rätt väl, vi jobbade tillsammans något halvår. Jag kunde inte hitta något som helst fel på henne och inget som motsade hennes historia, inget som helst som tydde på att hennes mamma talat sanning.
    Men hur motbevisar man att man är en lögnare när ord står mot ord? Hennes mamma var "välanpassad" och ansågs trovärdig, så när mamman sa en sak och dottern en annan så blev dottern stämplad som mytoman (något som det var mycket slugt av mamman att påstå att hon var).

Det här är problemet med att det krävs så få tekniska bevis när det handlar om socfall. Egentligen borde inga beslut som kan totalramponera en människas liv få baseras enbart på antaganden och utsagor som inte blivit mycket kritiskt granskade. 

• astro
    Anonym skrev 2012-04-14 00:07:22 följande:
    Några få promille av familjer är det som överhuvudtaget som utreds av soc.
    Några få procent av familjer träffar överhuvudtaget på socialen.

Om man människor förstod hur väldigt få det är skulle de inte vara rädd för socialen och söka hjälp när de har behov v något de kan bistå med, 

Om det är så att ni har en massa bekanta och vänner som haft problem med soc. umgås ni i kretsar som väldigt få barnfamiljer i Sverige gör. 
    Jag vet ett enda barn som omhändertogs under alla mina barn hela förskoletid och skoltid, de föräldrarna var grava missbrukare.
    Jag har såvitt jag vet bara umgåtts med två familjer som alls haft kontakt med soc men precis som den du skrev till - Anonym (vann i FR) - så har jag kollat in utredningar när jag kommit åt och följt trådar här på FL etc. Man kan vara engagerad och insatt utan att "umgås i problemkretsar" vet du.

Beror förresten på vad man menar med "kontakt med soc". Rent tekniskt har jag haft det själv också eftersom det satt med en dam från soc på ett möte i vår skola när vi skulle försöka reda ut en mobbingsituation där ett av mina barn var "offret".  
  • astro
    Anonym skrev 2012-04-15 11:01:02 följande:
    FR avslog ansökan om LVU första gången.. Andra gången en månad senare (utan att barnet fått komma hem emellan) hade jag tre i FR för LVU och två mot LVU.. Några månader senare har jag ingen kontakt alls med barnet. Inte träffat på över 6 månader och ingen vårdnad kvar..
    Jag bara undrar vad som kan göra det rimligt att bryta all kontakt barn/förälder?

Till och med pappor som har dödat mamman anses ha viss rätt till fortsatt kontakt (och det anses dessutom vara bättre för barnet än en helt avbruten kontakt). 
  • astro
    Anonym skrev 2012-04-15 22:30:17 följande:
    Alla barn utreds var för sig det är så lagstiftarna har bestämmt. Så det finns ingen juridisk motsägelse i att ett barn blir omhändetaget men att man får behålla boendet för övriga barn.
    Lite sunt förnuft kanske kunde vara något att importera, ändå?

Visst förekommer det att en förälder (eller båda) misshandlar eller mobbar ett barn av en kull, men det är oerhört sällsynt. (Sett det beskrivas som Den fula ankungen-syndromet.) Om man avlägsnar det utsinglade barnet är risken dessutom avsevärd att ett annat barn tar det barnets plats.
    När incest förekommer t ex är det alls icke ovanligt att det finns ett offer i taget.

Så om vi pratar barnskydd finns det inget som helst vett i att omhänderta ETT barn för att det barnet svävar i fara, och lämna resten. Antingen är en förälder farlig eller också inte. Oavsett vad lagstiftarna kommit fram till.

Men nu verkar det ju förstås som om just förnuft och psykologi är bristvaror så fort det handlar om barnskydd. 
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version