• astro

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Fast ts, i fall B tycker jag faktiskt inte att det finns fog för LVU. Hjälpinstatser, jodå. Men LVU? Här borde det faktiskt ha funnits en hel del tänkbara åtgärder som inte behövde splittra familjen.

Jag känner också till en hel del fall där det inte hade skadat med stöd/ingripande från soc. Två av mina barndomsvänner (bröder) hade en svårt mentalsjuk mamma, pappans hela tillvaro gick ut på att få mammans liv att fungera. Men familjen såg relativt välordnad ut, utifrån sett, så hjälp uteblev.

Dock tycker jag att LVU är ett väldigt stort steg som naturligtvis ska vara den sista utvägen alternativt det du tar till när direkt hot föreligger. Och även om de drabbade mammornas historier ofta utelämnar delar av sanningen, av olika skäl, så känns det ibland som om alldeles för lite har gjorts innan det går vidare till LVU. 

• astro

Sedan är det ju ett irritationsmoment i kontakten med t ex soc, vården, skola att det ofta bygger på en personlig kontakt och inte en professionell.
    Jag har visserligen ingen erfarenhet av soc (utöver att en dam från soc satt med under ett samtal om mobbning men hon gjorde inget intryck alls) men har - som de flesta, antar jag - råkat ut för negativitet och förutfattade meningar från BM, lärare, ja ni vet hur det är.

T ex trodde min första BM att jag hade hittat på min partner. Han var inte med på våra möten därför att han inte kunde ta ledigt från jobbet, men det trodde hon inte på. Dessutom måste hon ha avskytt ensamstående mammor för hon var oerhört kylig och otrevlig - tills han kom med till MVC när han hade en ledig dag. Då blev hon som en omvänd hand.
    Denna BM skrev bl a i min journal att hon hade rekommenderat lugnande medel eftersom jag var neurotisk, men att jag hade nekat och "vägrat behandling".
    I verkligheten gick det till så att hon talade om för mig att "alla förstagångsmammor borde äta lugnande eftersom de är så oroliga". Jag sa att jag inte var orolig och alltså inte behövde någon medicin. Och det förvandlades alltså till neurotisk och vägrar behandling.

Jag kan bara alltför väl föreställa mig hur denna BM hade låtit och agerat om hon hade arbetat på soc istället. 

Med åren har jag kommit fram till att man bör spela in ALLT. Varenda föräldramöte osv. För ens eget ord väger väldigt lätt mot vad det står i pappren. Vad gäller just kontakten med skolan har jag flera gånger råkat ut för "det har vi aldrig sagt" när skolan helt enkelt inte haft lust att stå för sina uttalanden. 

• astro
    Anonym (okej) skrev 2012-03-06 09:34:22 följande:
    Min son på 3 år pratar jättedåligt.
    Min dotter på 1½ år pratar inte alls - vi försöker men de vill helt enkelt inte.
    Logoped är inblandad nu i den äldsta men jag anser absolut inte att barnen ska bli omhändertagna för att de inte pratar? jag gör inget fel och de flesta i min familj har varit sena med pratet.

När du drar upp det i din TS blir jag orolig.
    Ska jag behöva vara rädd för att socialen ska bli inkopplade för att de inte pratar bra (sonen)? 
    Nämen, exakt samma här! Mina småbarn pratar alltid sent. De har ordförråd som bara den, hänger med i allt man säger, uppfinner egna ord, älskar högläsning, bygger korrekta meningar - men det är NÄR de pratar vilket är otroligt sällan.

Vi har suttit med logoped, läst rimböcker (som ingen av dem gillat), gjort ordövningar från logopeden och hela cirkusen men såvitt jag kan se har det bara kostat tid och möda i onödan.

De fyra barn som nu är mer eller mindre vuxna har alla ett fint och högt utvecklat språk (långt förbi deras jämnåriga) så nu oroar jag mig måttligt för de två småttingarna som ser ut att få samma språkkurva.

Även här tycks det vara ärftligt, makens släkt är i allmänhet sen i talet. 
  • astro

Det är klart att det är suveränt att soc finns, det borde alla tycka. Men intrycket kvarstår att det är för lite insyn, för lite kontroll av vad de faktiskt gör. Råkar man krocka med ett soc-kontor som av något skäl väljer att ogilla en så kan det uppenbarligen bli riktigt besvärligt.

Problemet, som jag ser det, är att deras ord väger väldigt tungt och inte granskas på rätt sätt (såvitt jag har förstått, i alla fall - har som sagt ingen egen erfarenhet av detta).

På samma sätt som det ibland fungerar inom vård, skola, omsorg.

Det är väldigt svårt att motbevisa vissa svävande uttryck som t ex samarbetsovillig, nervös, insiktslös.

Det är inte heller alltid som den man granskas av är särskilt påläst eller kunnig. Alla är inte bra, helt enkelt. Vissa går efter att det ska se ut "som hos alla andra". Det blir helt enkelt riskabelt att vara avvikande.

En konstnärlig familj fick t ex sina barn omhändertagna för att hemmet var spartanskt möblerat (detta var för många år sedan, innan det blev inne med öppna ytor och luftiga rum), d v s barnen ansågs vanvårdade för att hemmet saknade gardiner, mattor, prydnadssaker osv. 
    Nog för att "svensk norm" säger att ett hem ska vara alldeles nerlusat med textilier och prylar, men det innebär ju inte att man lider av att inte bo så. 

I andra änden av skalan så gäller det som sagt att komma ihåg att soc verkligen behövs. Idealiskt vore om soc hade råd och personal nog att sätta in betydligt bredare insatser.
    Men - ett mer objektivt synsätt vore absolut att föredra. Eller betydligt effektivare granskning. 

• astro
    maaammaaa skrev 2012-03-06 13:23:31 följande:
    Jag var inte hemma med en ettåring plus ett spädbarn utan bara med ett spädbarn alltså barn nr 2. Som nu är tre år gammal. Senare när nr 3 kom till världen var jag hemma med en ettåring och ett spädbarn.

Efter att soc. gjort barnskyddsanmälan själva hade de satt in hemhjälp som tyckte vi hade det så fint och välstädat. Det fanns inte mycket att göra så vi kom överens om att de får laga mat två gånger i veckan och komplicerade efterrätter eller baka bullar. Familjevårdaren bestämde att jag skulle sitta i en länstol och handarbeta. Soc. tyckte det var jätteviktigt med hemlagad mat för om vi köpt malet köttsoppa på affären och bageribakta bullar så var det för mycket tillsatsämnen i det, familjevårdaren tyckte det var olämpligt att ge barnmatsburkar åt barnen, pga socker som hon sa finns där.
    Visst gjorde jag maten själv förr och hälsosam sådan men de bedömde att de måste hjälpa till. Jag har räknat till ca tjugo olika kvinnor som bestämt i vårt liv, hur vi ska uppfostra barnen, diskutera olika instansers handlingssätt, besöka läkare och vårdpersonal som friskförklarar oss gå på parterapi där vi står lite rådlösa inför varför vi egentligen är där. En hel del soc. möten har vi varit på antingen i vårt hem eller på deras kontor. Var det hemma hos oss skulle de givetvis ha bular kakor kaffe te och desserter annar blev tolkningarna ännu mer vinklade.
    Idag ska vi på ett till. Min syster som ska bli läkare har sagt att hon kan ställa upp som stödperson (om vi får barnen tillbaka )såväl dag som natt om det behövs i två år när hon blir färdig läkare. Soc. ska sitta och diskutera det. Säkert socialdirektören och två socialarbetare, min syster och min man och jag. Det här tar säkert en timme av allas arbetstid.
    Lycka till.

Absurd rädsla för tillsatser. Visst är tillsatser ofta skadliga men - tillsatser i bageribullar? vilka skulle de vara?
    Och rädsla för tillsatt socker i barnmaten (mycket ovanligt) men barnen får bullar, var är logiken i detta? 

Det är delvis detta jag menar, ska man behöva lita till råd av folk som kan slänga ur sig saker som "det är barnmisshandel att inte ge barn bullar"? Eller som på allvar menar att man måste ha mattor överallt? Jag t ex gillar inte mattor och är jag knappast ensam om. 
  • astro
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 14:02:47 följande:
    Men det är just det du skriver som jag inte kan hålla med om alls, för samarbetar man bara och gör det man kommer överens om upptäcker ju socialtjänsten att det blivit missförstånd/problemen inte kvarstår. Men istället börjar folk bråka, sätta sig på tvären, ska göra allt tvärt om eftersom socialen hatar dom och dom tror att de kommer lyckas på det sättet.
    Det kan ju vara rätt beskt att "samarbeta" när/om man får råd man tycker är riktigt fel. Återigen, jag har inte haft kontakt med soc, men här är ett urval tvärsäkra råd från andra auktoriteter:

"Småbarn dör av pälsdjur, så du måste avliva dina husdjur" (BM) (följde ej. Hon blev sur och tyckte att jag var oansvarig)

"Ge alltid ditt barn något lugnande innan besök hos doktor eller tandläkare. Ge det du brukar ge henne." (tandläkare) (följde ej, blev betraktad som stenåldersmänniska för att jag inte vill droga mina barn)

"Läs bara rimböcker för barnen, det stimulerar språkutvecklingen." (logoped) (följde, till barnens förtvivlan, ett bra tag. Ingen positiv effekt.)

"Barn ska smaka av allt, annars får man problem med sin auktoritet." (förskolepedagog) (följde ej, efter kort period av dumhet. Dottern har AS och mår mycket illa av vissa rätter.) 

Om man nu råkar vara en bra förälder men ändå blir utredd (händer ju, uppenbarligen, det också) så kanske man drar sig för att implementera saker som man absolut inte tror på eller t o m ogillar? 
  • astro
    maaammaaa skrev 2012-03-07 21:32:05 följande:
    Märkligt att ingen vet hur frakturerna uppstått, har socialen haft någon bestämd uppfattning om vad som hänt?

Fosterföräldrarna till våra barn har berättat åt soc att vår äldsta dotter 6 år fick ett blåmärke tvärs över rumpan när våra barn var hemma för ca två veckor sedan. Nu utreds vi pga det, vi vet inte hur eller när det hände. Ev när hon trillade från sparkstöttingen när farmor körde den eller i pulkbacken om det var  hos oss. Det här berättade socialdirektören för oss, när vi frågade fostermamman hur barnen mått efter att de kommit tillbaks till fosterfamiljen tyckte hon att det bara var bra. Jag hade gärna hört om blåmärket från henne också. Soc. vägrar säga om skadorna blivit dokumenterade åt läkare och vi får inte se det. Fostermamman säger att det är stort men soc. tycker att det är enormt och undrade varför vi inte sökt läkarvård då hon måste ha gråtit något hiskeligt. Fostermamman sa att hon inte klagat över att det gjort ont men att det märktes när hon duschade.

Under nästan ett år som barnen varit placerade är det här första gången som man berättat om blåmärken. Vi har sett att fosterföräldrarnas hund bitit äldsta dottern i handen, katten har klöst sonen. De har haft små blåmärken ibland.
    Men som vårdnadshavare måste du väl rimligen ha rätt att se ditt barns journal? Oavsett vem som tog barnet till läkare, om det nu gjordes.

Fråga någon inom sjukvården om så inte är fallet och begär ut en kopia av barnets journal, så får du se vad de (soc) har dokumenterat, om alls något. 
  • astro
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-07 15:36:21 följande:
    Ja man kan ju tycka att det tänker lite knasigt i det fallet, men på ett sätt förstår jag hur de resonerar. Ett barn behöver en trygg plats och eftersom man inte kan garantera hur länge det är tryggt hos mormodern så kommer ju barnet få göra ännu ett uppbrott och inte få någon stabilitet i sitt liv. Sen kan man ju tycka att LVU var lite väl, men förstår deras tankar...
    Normalt sett så har en kvinna i hennes ålder många relativt friska år kvar. Statistiskt sett är mormodern inte i större fara under de närmaste åtta åren än vilken 25-åring som helst. Sedan ökar riskerna för allvarlig ohälsa eller död något, men inte mer än att bedömningen rimligen är helt oriktig. (Generellt sett har mormor faktiskt 18 verksamma år kvar.)

Varför i hela fridens dar kunde de inte bara bestämma sig för att OM något skulle hända mormodern så görs en ny utredning?

Vilket hem som helst kan ju gå åt pipsvängen imorgon, några garantier finns inte. Samma gäller familjehem. Man kan drabbas av skilsmässa, cancer, olyckor ... ska soc få hänvisa till statistik så borde de komma fram till att män under 28 är olämpliga pappor (statistiken säger att de är mer olycksbenägna) och i varje fall inte borde få ha ensam vårdnad. Det vore ju helt sjukt!

Nej, det här fallet är rimligen ett praktexempel på illa hanterat och motbevisar idén att soc alltid gör "allt" för att inte splittra familjer i onödan. 
  • astro
    Anonym (empati) skrev 2012-03-08 23:29:16 följande:
    Tvångsabort och tvångssterilisering är inte på något sätt samma sak. Men visst, man kanske skulle kunna titta på det också, när det gäller de riktiga monstren här i världen...

Sen kanske man kan utveckla det hela genom att utföra DNA prov där man läser av hur stor risken är att föräldern tex får psykiska sjukdomar. Och kartlägga familjebakgrunden, om det finna psykisk sjukdom eller drogberoende i familjen. 

Vad är skillnaden mellan att göra det, och att kontrollera föräldrar efter att de fått barnen då? På det här sättet kan kan ju hindra förloppet innan det ens börjat? 
    Skillnaden är att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Det är en väldig skillnad mellan att HA vanvårdat och att kanske KOMMA att vanvårda.

Något som ironiskt nog är ett av skälen till att jag tycker att det behövs en omstrukturering så att insynen i soc arbete (och möjligheten att granska detta) blir större.  Eftersom det ibland ser ut som om förutfattade meningar (det kan BLI vanvård) starkt spelat in i socbesluten (som t ex i fallet med den begåvningshandikappade mamman som diskuterades nyss här i tråden).

Vad gäller olikheter - KLART man ska få vara olika! Vissa föräldrar tycker att barn ska vara snyggt klädda dygnet runt, andra tycker att barn ska få springa nakna omkring bara det är varmt nog. Vissa läser massor av bra böcker för barnen medan andra tror att "god litteratur" är detsamma som utskicken från GoBoken.

Olika barn får olika förutsättningar. Jag tror inte ens att det vore lyckat att ändra på det.

Men - och det är ett stort men -

det är en väldig skillnad på frihet och vanvård.

Att inte ge barnen mat. Att inte hålla reda på var barnen är. Att låta farliga saker ligga framme inom räckhåll för småbarn. Att ta droger och vara påtänd eller medvetslös medan man har ansvar för barn. Detta är INTE frihet eller "att få vara sig själv". Och här behövs verkligen socialen!

Vad som också behövs är som sagt insyn, så att det inte KAN hända att familjer drabbas av okunniga, övernitiska eller fördomsfulla myndighetspersoner. Det är där jag tycker att det brister. 
  • astro
    Merwinna skrev 2012-03-09 09:36:14 följande:
    OK - ja, jag erkänner att jag inte är så insatt i begåvningshandikapp.

Din sista mening skriver jag i och för sig under på, men det lustiga är att det går utmärkt att göra frånsteg ifrån den i VISSA fall. När det är en ekonomiskt stark och "behjärtansvärd" grupp som önskar sig barn. Först blev det tillåtet för homosexuella att adoptera barn och homosexuella kvinnliga par att skaffa sig barn med insemination. Och ingen kan väl tror att det är för BARNETS bästa att hamna i en så pass avvikande familjesituation, och att samtidigt sakna antingen mamma eller pappa, inte känna halva sitt ursprung o.s.v..

Och nu är de ensamstående kvinnorna, som många gånger har psykiska problem och svårigheter med relationsskapande (annars skulle de ju inte ha varit ensamstående till 35-40-årsåldern...) i farten. Och har fått med sig de flesta riksdagspartierna på att de ska få skaffa barn med insemination. Dessa barn kommer förutom att vara helt utlämnade åt en kanske instabil kvinna med isolerad livsstil, heller aldrig att få känna sin pappa eller ha en fadersgestalt av något slag. Är DET till barnets bästa..? Knappast, va! 

I ljuset av ovanstående så har barnet som ändå får växa upp med sin biologiska mamma och sin biologiska mormor - och som med stor sannolikhet vet vem pappan är, eftersom en begåvningshandikappad kvinna knappast tjänat så mycket pengar att hon kunnat åka till Danmark och bli inseminerad - den bästa situationen ändå... Naturligtvis förutsatt att mamman inte är SÅ handikappad att hon inte kan byta blöjor, ge mat och kontakta vården om barnet blir sjukt, och att mormor är stabil och pålitlig och blir kvar i familjen. 

Men begåvningshandikappade kvinnor, eller äldre kvinnor, är naturligtvis inte behjärtansvärda på samma sätt som homosexuella eller ensamstående kvinnor som "klarar sig utan en man"... Död        
    Ska man tro de utredningar som har gjorts så är det visst inte så farligt att ha en "avvikande" familj. Forskning visar att barn som växer upp i pappa-pappa eller mamma-mammafamiljer faktiskt mår bättre och har ett stabilare familjeliv än barn i "vanliga" familjer.
    Kolla in regeringens egen utredning om du inte tror mig.

Det är mest våra egna fördomar som leder till antagandet att det skulle vara illa med "en ny sorts kärnfamilj". Inga studier, här eller i USA för den delen, ger detta något stöd.

Jag blir också lite road av ditt antagande att singelkvinnor som vill ha barn måste vara sociala avvikare eller dåliga på relationer på något sätt. Det är väldigt långt ifrån sanningen men jag orkar inte börja bena ut detta, vill bara konstatera att du här visar fram ett praktexempel på de förutfattade meningar som alltför ofta får styra i vårt samhälle. 
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version