Inlägg från: Anonym (empati) |Visa alla inlägg
  • Anonym (empati)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Chianti skrev 2012-03-09 00:25:11 följande:
    Ok, i så fall hade jag fel. Så då blev steget kort då, om samhället omhändertagit barn ända sen 1800talet? Tomte
    Nu sa jag inte att man började tvångsomhänderta barn då, jag sa att det sociala systemet blev till då. Det var nog inte förrän alla krigen var över som vi började syssla med sånt, innan det var vi rätt upptagna med annat... så jag skulle tippa på att vi började med det nån gång kring 1940... och då var det nog bara en väldigt liten rörelse till att börja med, skulle jag tippa.
  • Anonym (empati)

Ok, här är nåt för er att tänka på över lunchrasten:

En mamma har fått sina barn tagna av socialen, två stycken som blivit flyttade till pappan pga hennes psykiska paranioda sjukdom och problem med att få barnen till skolan. Nu är hon fortfarande ensamstående, har blivit med barn, vet inte vem pappan är och tänker inte ta reda på det. Hon har "legat runt" säger hon bara till MVC. MVC vet om hela historien. Mamman har dessutom blivit anmäld för misshandel och vanvård av sina tidigare barn.

Skall man göra något förebyggande eller ringa socialen från MVC? Har MVC ett ansvar här?

Låt höra nu... 

• Anonym (empati)

Vissa som arbetar inom socialen får en sorts storgetsvansinne också. Det är farligt att sätta människor i maktpositioner över huvudtaget. Titta på poliset också som går omring med nån sorts överhetsattityd. Ingen borde styra över en annan på det viset. Socialarbetare bör och blir granskade mer och mer. Det borde finnas riktlinjer inom organisationen om hur man respekterar individen och att de kan höra fel och måste då erkänna det.

• Anonym (empati)
    maaammaaa skrev 2012-03-10 20:20:37 följande:
    En gång när barnen var på dagis och yngsta sov gick jag upp i bara mässingen på vinden där min man satt och studerade ekonomi. Vi hamnade i säng hade sex allt var skönt förutom mitt hår då som tovat ihop sig. Mitt i allt öppnas ytterdörren på nedre våningen och in kommer Socialdirektören och en socialarbetare på överraskningsvisit. Heeeejjjj säger soc. dir med sin mjäkiga röst. Vi hojtar åt dem att vänta ett tag.
    Jaha hur ska man lösa det här nu då tänkte vi, ut med kuken på med makens kläder, en ful rutig klänning som råkar finnas där tar jag, ingen bh, jasså. ok jag får klara mig utan då.
    Så måste vi då traska nerför trappan och invänta alla frågor och svara sanningsenligt.
    Fråga nr. 1 Hur går det nu idag, vad gör ni den här förmiddagen, hoppas vi inte stör.

Så, regel nr 1.  Lås dörren ifall ni har sex eller ska gå runt i underkläderna, tar en dusch etc. trots att ni kanske bor på landet.
       Soc kom på ideliga överraskningsbesök.
    En gång hade jag just bytt en blöja på mellanbarnet och han var utan kläder och jag sitter i soffan utanför toa och håller på att klä på honom, in kommer Soc. Skriver i journalen att sonen inte har tillräckligt med kläder på sig, hon trodde inte på mig när jag sa att jag just bytt blöja och höll på att klä på honom.
     Regel nr 2. Lås dörren när barnen är utan kläder.

Grrrrr vad arg jag blir på dem.
    Fy faan va dom är patetiska. Jag är imponerad att ni alls står ut. Jag skulle faan ha sagt åt dem "ut ur mitt hus"! De har fasen INGEN rätt att klampa in sådär! Ni borde ta upp det som klagomål emot dem.
  • Anonym (empati)

Det kan ju bara inte finnas NÅGONTING värre i denna värld än att någon, tex socialen, försöker ta ens barn ifrån en!

Med det i åtanke: Varje förälder gör förmodligen allt de kan för sina barn, men alla, ALLA har vi våra brister och letar man i varje hem i Sverige så kan man nog omhänderta minst 25% av alla barn, för ingen är perfekt, och vissa än riktigt jävliga människor men de är lik förbannat barnens föräldrar!

Faan ta sociala myndigheterna! Jag ska fasen anmäla dem jävlarna till regeringen för granskning. 

• Anonym (empati)
    Lavish skrev 2012-03-10 21:05:17 följande:
    Jo det finns någonting värre. Barn som blir misshandlade, vanvårdad eller utnyttjade av sina föräldrar. Av de personer som ska ta hand om dem, älska  dem, skydda dem från allt ont. Det är faktiskt mycket värre än att barn tas från föräldrar.
    Ok, agreed. Men då måste de ju VERKLIGEN BLI misshandlade, vanvårdade eller utnyttjade också, inte sant? Eller är det bättre att de tas omhand för säkerhets skull? Med det resonemanget borde ju ALLA barn tas ifrån deras föräldrar eftersom risken finns i varje hem.
  • Anonym (empati)
    reflections skrev 2012-03-10 21:11:03 följande:
    Jag skulle vilja kasta ut lite frågor till alla i tråden:

VAD tycker NI är tillräckliga skäl för omhändertagande av barn? (Jag riktar mig särskilt till dig "empati")

Ska L.V.U. överhuvudtaget få finnas - och i så fall varför?

Vad tycker ni att socialtjänsten ska ha för funktion i samhället? 
    Tillräckliga skäl: Våld emot barnet. Psykisk misshandel emot barnet. Allvarlig vanvård eller annan misskötsel som SKADAR barnet (inte att barnen kommer till dagis med frukost i ansiktet varje dag).

Ja, LVU skall finnas.

Socialtjänstens funtion ska vara att ge stöd till dem i samhället som behöver det. Detta inkluderar familjer som har det tufft. Man ska då gå in och se den familjen som en ENHET och se vad man kan hjälpa med, inte klanka ner på föräldrarna. 
  • Anonym (empati)

Är det NÅN av er socialälskare som har tänkt på vad som händer med dem här barnen EFTER de blivit omhändertagna??!! Ni går kanske omkring och tror att de barnen plötsligt få all kärlek i världen? Vet ni inte att det mest traumatiska som kan hända ett barn är att förlora sin förälder?

Ni går bara och tänker, fixa fixa, ta bort ta bort! Sen då? Om man går omkring och har ont i njurarna så blir det inte bättre av att du opererar bort dem direkt... folk vill alltid ha "snabbfixar" och köpa nytt. Ta om försök fixa familjen istället för att splittra den.

• Anonym (empati)
    hallonfot skrev 2012-03-10 21:38:02 följande:
    *Våld, psykisk terror, barn som riskerar att bli allvarligt skadade.

*Ja, LVU ska finnas - pga av ovanstående jag skrev

*Socialtjänsten ska, när det inte finns belägg för LVU erbjuda olika slags hjälp till föräldrar.

Att ta ett barn från sina föräldrar ska vara det sista man gör     
    Tack för det sista!

Det ska vara när sociala har SLITIT SITT HÅR och inte kunnat se nån annan lösning. Alla socialarbetare borde dessutom få lära sig att skilja på vardaglig smuts och vardagliga besvär, gentemot ALLVARLIG smuts och allvariga besvär.

Ett exempel:
    Ett barn är 4 år. Barnet är smutsigt och kladdigt och har inga kläder på sig. Det kan vara:

A. Jättebra! För att hon har lekt i lekparken hela eftermiddagen och ätit banan som kladdat, nu har hon tagit av sig alla smutsiga kläder och springer naken för de är så jäkla skönt.
    B. Väldigt dåligt. Barnet har inte blivit tvättat på en vecka och hon har inga kläder för ingen har hittat några kläder till henne idag.
  • Anonym (empati)
    Anonym (Soc.) skrev 2012-03-10 22:05:49 följande:
    Precis som det fungerar idag då rent generellt.

Ja, misstag begås av enskilda, felbedömningar görs givetvis ibland precis som i alla andra yrken där det är människor inblandade. Men det är sällan man ser upprop om onda läkarjävlar som bör förbjudas som yrkesgrupp eftersom DE har som vana att amputera fel ben liksom...Som sagt visst begås fel, och det är tragiskt i varje enkilt fall när så sker, men det är faktiskt också så att MAJORITETEN av de som ylar om att deras barn omhändertogs "utan anledning" av inkompetenta sockärringar faktiskt har fel. Antingen ljuger de, eller saknar insikt. Punkt.
    Jaha. Men nu pratar vi om de som arbetar på sociala. Punkt slut.
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version