• Anonym

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (empati) skrev 2012-04-12 18:55:55 följande:
    Fel. Och vad är det här konstiga "vi och dom tänket" du kommer med nu? Du säger att NKMR står på föräldrarnas sida? Hör du inte hur vansinnigt det är, det är ju soc som borde stå på föräldrarnas sida. Hur kan det bli ett krig mellan soc och föräldrar? Jo, för att soc är fascister.
    Soc. har till uppgift att skydda barnet. Barnets ombud ska tillvara barnets rättigheter, föräldrarnas ombud ska tillvarata föräldrarnas rättigheter.

• Anonym
    Anonym (empati) skrev 2012-04-12 18:57:11 följande:
    En fråga:

Min 3-åring och 4-åring åt middag kl 20.30 igår. Alltså efter normativt sängdags. Borde jag bli utredd av soc? 
    Bara om det var enda målet de fått under den dagen kan det finnas skäl till oro.
  • Anonym
    Anonym (empati) skrev 2012-04-12 19:09:34 följande:
    Du har inga barn.
    Jag har ett antal barn.
    Du frågade om du skulle anmälas för att ni åt middag sent, du tror väl inte att soc. bryr sig om när människor äter middag? 
  • Anonym
    maaammaaa skrev 2012-04-12 19:40:30 följande:
    Fostermamman tar killarna i örat om de försöker knulla med vår dotter, säger vår dotter. Fostermamman säger att hennes söner inte är intresserade av sådana saker till pappers.

Vad säger fröken höken är det rätt att ta barn i örat? Du verkar schysstarer än vår soc.dir iallafall. Hon heter Yvonne.
    Det är självfallet inte rätt att ta barn i örat, däremot att handgripligen förflytta ett barn när det gör något det inte får och inte slutar trots att man sagt ifrån.

• Anonym
    maaammaaa skrev 2012-04-12 20:00:29 följande:
    Vad anser du om Ronny och Ragge då. Att titta på det med 2-9 åriga barn? Kanske du hittar dem om du googlar efter raggarballar, kåta upp henne med dans, (gubben visar hela rumpan) Kör fort som fan. Jävla raggarsvin. Är ord som de använder i "barnprogrammet." En gubbe hånglar med en igenare i en bil. Min man hittade ett klipp på Youtube efter att dottern sagt Kör fort som fan och att de sett på Ronny och Ragge hos fosterfammiljen.
    Jag tycker inte att det är lämpligt. Men jag kommer ihåg att när mina barn var i 7-8 år så uppträdde en del i klassen med Ronny och Ragge-imitationer liksom Spice Girls vid "roliga timmen" samt vid uppträdanden för föräldrar.
  • Anonym
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-04-12 20:50:41 följande:
    Även om oron är befogad så rättfärdigar det inte de vinklade utredningar, manipulation, rena lögner och trakasserier av föräldrarna som soc gör sig skyldiga till.
    Plus

Så sant som det är sagt.
  • Anonym
    Anonym (empati) skrev 2012-04-12 22:08:41 följande:
    Tror jag inte på. Det är oftast bara människor utan barn som har en sån orealistisk syn på vad en bra förälder innebär.
    Du vet att det bara är några promille av Sveriges småbarnsföräldrar som utreds av soc?

Att de som har kontakt med soc. avseende föräldraförmåga är en liten minoritet?

Att människor inte blir stämplade som dåliga föräldrar om de söker försörjningsstöd?
    Du vet att det totala antalet mindre barn som blir omedelbart omhändertagna är ungefär 400 st per år.
    Att det totala antalet barn upptill 12 år som kommer under någon form av vård under SOL eller LVU är väldigt få om man ser till antalet barn i den åldersgruppen i Sverige.

Totalt kommer det in ca 60 000 anmälningar som gäller barn (0-20 år) per år, hälften avskrivs direkt, 30 000 leder till att utredning startar av dessa är det i ungefär hälften det blir någon form av åtgärd.

• Anonym
    Anonym (empati) skrev 2012-04-12 23:01:07 följande:
    Stämplad av de sociala myndigheterna, menar jag.
    5 år efter den sista daganteckningen i ett barnärende kasseras ärendet och det finns inte ett enda spår kvar av att det förekommit en utredning hos soc.
    Endast om det varit en placering finns akten kvar. 
  • Anonym

Mamman i Bromma som återfått sina barn efter det att de blivit omhändertagna drev ett forum och hjälpte andra föräldrar mot soc. från sitt sovrum.

Hennes barn vistades i rena misären i resten av lägenheten, en lägenhet som var extremt smutsig, barnen hade inte några leksaker och inte ens madrasser i sina sängar. Hennes barn var smutsiga, hungriga, hade skärsår av spikar och glas som mamman gett dem, hade löss, fick inte använda några kläder...

Den mamman dömdes till fängelse och fick även det barn hon födde i fängelset omhändertaget.
    Den mamman sa att det inte fanns några fel på hennes föräldraförmåga och att hon gav barnen allt de behövde.

• Anonym

TrinityS

Det låter på dig som man ska försöka mörka sin psykiska ohälsa för soc?

Låter även som du tycker att man ska undvika medicinering som kan göra att man fungerar bra trots sin psykiska ohälsa?

Då förstår jag bättre varför en del säger att soc. tagit deras barn pga psykisk ohälsa fast de är helt friska.
    De undviker psykiatrisk/psykologhjälp och undviker mediciner som kan hjälpa dem att klara föräldraskapet trots psykisk ohälsa.

Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version